امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

از سحر تا افطار با برنامه‌ های رادیو فرهنگ

مشاهده ۲۳۸
۱۴۰۰/۰۱/۲۴- ۰۳:۰۹

رادیو فرهنگ با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، ویژه برنامه‌ هایی را در قالب‌ های متفاوت، از مناجات خوانی ساعد باقری در سحر تا گفت و گوی شاعرانه و عارفانه در افطار تدارک دیده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رادیو فرهنگ با 27 عنوان در قالب 369 برنامه در ماه مبارک رمضان، با شنوندگان در لحظات معنوی و عرفانی ماه میهمانی خدا همراه می‌شود.
«پله پله تا ملاقات خدا» عنوان ویژه برنامه سحرگاه رادیو فرهنگ است که از اول ماه رمضان هر بامداد ساعت 4 تا پایان ماه مبارک رمضان روی آنتن می رود. این برنامه کاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ، به تهیه کنندگی رضا صفری، با محور آماده سازی فضای معنوی در سحرهای ماه رمضان به سمع شما می رسد.

«ماه شیرین دهنان» ویژه برنامه افطار ماه مبارک رمضان است که در لحظات معنوی افطار ، هر شب ساعت 19:30می توانید بشنوید. این برنامه کاری از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که با آیتم های گفت و گو با اهالی ادب و هنر درخصوص ماه مبارک رمضان، قرآن و ترجمه، کارشناسی و ویژه افطار ماه رمضان همراه است.

گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ نیز در ماه مبارک رمضان، برنامه‌های«توحیدنامه»، «کیمیای سعادت»،«داستان مرگ»،«دری به خانه خورشید»، «در جستجوی سیمرغ»، «گفت نیوش»، «مینا گران شهر ادب»، «گفتارش» و «قبله اول» را در جدول پخش قرار داده است.
برنامه«کیمیای سعادت» در این ماه هرروز ساعت 5:30 به پخش سخنرانی و گزیده نکات اخلاقی بزرگان دین اختصاص دارد. برنامه «دری به روی خورشید» نیز در فواصل پخش برنامه‌ های شبکه، با محور رمضان در شعر شعرا از رودکی تا امروز روی آنتن می رود.

برنامه«در جستجوی سیمرغ» هرشب ساعت 23:30 با خوانش و تفسیر قطعاتی از منطق الطیر عطار و برنامه«گفت نیوش» هرشب ساعت 23:15 با محور بررسی کلمات قصار و برخی از خطبه‌های امیرالمومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه با رویکرد اخلاق و فرهنگ اجتماعی پخش می‌شود.
برنامه«میناگران شهر ادب» با موضوع رمضان در شعر مولانا به روایت مرتضی امیری اسفندقه ساعت 3:20 و برنامه«قبله اول» ویژه روز قدس، ساعت 8:30 در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان تقدیم شنوندگان رادیو فرهنگ خواهد شد.

گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ نیز برنامه‌های «هفت شهر عشق»،«از محراب تا معراج» ،« هزاره ادب فارسی» را ویژه ماه مبارک رمضان تدارک دیده است.

«هفت شهر عشق» عنوان مجله رادیویی است که شنبه تا پنج شنبه ساعت 17 با موضوع بررسی و خوانش رمضان، روزه داری در شعر و ادب فارسی و اشارت قرآنی و داستان‌های انبیاء و امام معصوم(ع) پخش می‌شود. همچنین ویژه برنامه‌های شب های قدر و عید سعید فطر نیز از این گروه روی آنتن می رود.

برنامه«سرزمین من» به تهیه کنندگی امیررضا راز را می توانید هر روز ساعت 12:45 ، با محور خودسازی و تزکیه نفس، تقویت باورها و اعتقادهای مربوط به روزه داری و ماه مبارک رمضان، از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ بشنوید. «تازه برات» نیز عنوان برنامه ای از این گروه است که در شب های قدر با پخش مراسم احیا و شب زنده داری به سمع مخاطبان می رسد.

همچنین برنامه«قلب فرهنگی» که جمعه‌ ها ساعت 12:30 به مساله انتظار می‌پردازد، در ماه مبارک رمضان با تهیه کنندگی محمدرضا حاج حیدری، به موضوع نماز، باورهای دینی و اعتقادات مربوط به روزه و ماه رمضان اختصاص دارد.

برنامه‌های«سرود رهایی»،«آیین سپاس» ، «صبح به وقت فرهنگ» و«هفت کوچه» نیز از گروه فرهنگ و جامعه به موضوعات ماه رمضان اختصاص یافته اند.
در ادامه طرح پویش «ایران جغرافیای مهربانی» با موضوع فعالیت ‎های قرارگاه‌ های جهادی در مقابله با ویروس کرونا و همچنین رزمایش همدلی مومنانه، هر روز در فواصل پخش برنامه‌ ها، اخبار و اطلاعاتی را که شنوندگان از این فعالیت ‎ها به پایگاه اطلاع‎ رسانی و یا نشانی رادیو فرهنگ در پیام ‎رسان سروش ارسال کرده اند، گزارش می دهد.
گفتنی است برنامه«چهارباغ» از ساعت 24 تا 2 بامداد با پخش ترانه و تصنیف های مذهبی با روزه داران همراهی می‌کند.

امتیاز شما