امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
معاونت امور استان‌ها با تولید ۹۲ ویژه برنامه به استقبال انتخابات می‌رود
معاونت امور استان‌ها با تولید ۹۲ ویژه برنامه به استقبال انتخابات می‌رود

آماده برای روز تعیین سرنوشت

مشاهده ۳۶۳
۱۴۰۰/۰۱/۲۹- ۱۲:۰۴
تعداد بازدید:363

رئیس ستاد انتخابات معاونت امور استان‌ها گفت: با اقدامات راهبردی این ستاد و ستادهای استانی، صدها ساعت ویژه برنامه تلویزیونی و رادیویی با محوریت امیدبخشی و افزایش اطلاعات مردم نسبت به حقوق و وظایف شهروندی در حوزه انتخاب اصلح تولید و روانه آنتن می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سید عباس فاطمی‌با اشاره به تشکیل ستاد انتخابات در معاونت امور استان‌ها تصریح کرد: انتخابات یکی از مظاهر مردم‌سالاری دینی، پشتیبان امنیت ملی و نماد مقبولیت حکومت است و نقش و تأثیر مطبوعات و رسانه ملی در افزایش آگاهی و تحلیل و تشویق مردم به انتخاب اصلح در انتخاب بیش‌ از پیش در این برهه زمانی احساس می‌شود؛ همچنین انتخابات شوراهای اسلامی‌شهر و روستا، بزرگ‌ترین انتخابات کشور است که از جمله دستاوردهای آن می‌توان به کادرسازی و تحقق خواسته‌های مردم در حوزه خدمات شهری و اجتماعی اشاره کرد.

وی افزود: انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی‌شهر و روستا و میان دوره‌ای‌ها در خرداد سال ۱۴۰۰ از اهمیتی خاص برخوردارند و بر این اساس معاونت امور استان‌ها ضمن ایفای نقش در ساختار رسانه ملی در امر برنامه‌سازی انتخاباتی و به ویژه در انتخابات شوراهای اسلامی، باید زمینه مشارکت گسترده مردم عزیز ایران اسلامی را در این رویداد مهم ملی فراهم کند.

رئیس ستاد انتخابات معاونت امور استان‌ها تصریح کرد: بر این اساس، معاونت امور استان‌ها تمرکز خود را بر روی این امر قرار داده و تشکیل ستاد انتخابات نیز به همین منظور بوده و به موازات آن، ستادهای انتخابات در مراکز استانی صدا و سیما هم تشکیل شده‌است.

وی به ویژگی‌های انتخابات شوراهای اسلامی‌شهر و روستا پرداخت و گفت: یکی از اولویت‌های شبکه‌های استانی، انتخابات شوراهاست. به همین دلیل موضوعات گوناگونی همچون مشکلات و فرصت‌ها را در این حوزه در مد نظر قرار داده‌ایم.

فاطمی ادامه داد: سایه‌اندازی مسائل سیاسی بر فعالیت شوراها به جای انتخاب تخصصی افراد، نگاه قومی‌گرایی و محلی در انتخابات، نبود ساختار و سازمان مناسب برای انتخاب افراد اصلح، نداشتن منابع مالی مستقل و وابسته به منبع درآمدی شهرداری و منفعت طلبی، رانت‌بازی، اختلاس، ترجیح منافع حزبی، گروهی و شخصی بر منافع شهر و روستا، از جمله مشکلات این حوزه هستند که سعی شده برنامه‌هایی برای تبیین این مسائل و راهکارهای جلوگیری از چنین موانع و مشکلاتی ارائه شود. به عبارتی افزایش میزان اطلاعات، آشنایی مردم با حقوق شهروندی و آگاهی‌دهی به رأی‌دهندگان درباره وظایف اعضای شوراهای شهر و روستا، در دستور کار ستاد انتخابات معاونت و ستادهای استانی است که در قالب برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: در این بین، تمرکز اصلی برنامه‌های شبکه‌های استانی بر مسئله مجلس محلی و تخصص‌های مورد نیاز در شوراهاست؛ تخصص‌هایی همچون معماری و شهرسازی، برنامه‌ریزی و اقتصاد، حمل و نقل ترافیک، محیط زست، بهداشت و سلامت، فرهنگ و عمران و همچنین ویژگی‌های عمومی منتخبان شورا همچون برنامه‌محوری، مردم‌گرایی، شجاعت، عدالت‌خواهی، انقلابی و جهادی بودن، ترجیح منافع شهر بر منافع فردی و گروهی و فسادستیزی.

رئیس ستاد انتخابات معاونت امور استان‌ها گفت: خصوصیات اصلی شورای شهر یا روستای منسجم و کارآمد بدین معنی است که برنامه‌ریزی برای توسعه، تعیین و توزیع متوازن بودجه، انتخاب و نظارت بر شهرداری، حذف مراحل دست و پاگیر، تصمیم‌سازی و حکمرانی مشارکت محلی، محور برنامه‌سازی در مراکز استانی برای انتخابات پیش‌روست.

وی با اشاره به برگزاری 16 جلسه با حضور اعضای این ستاد عنوان کرد: تاکنون 500 جلسه هم در ستاد انتخابات مراکز استانی برگزار شده است.

فاطمی ادامه داد: با توجه به اهمیت انتخابات خرداد سال ۱۴۰۰، برنامه‌های گوناگونی با راهبردی ستاد مرکزی و ستادهای استانی در رادیو و تلویزیون‌های استان‌ها تولید شده یا در دست تولید است که به‌زودی پخش خواهد شد. البته برخی از این برنامه‌ها به ویژه در آستانه انتخابات به صورت زنده پخش می‌شود.

وی عنوان کرد: 92 عنوان ویژه برنامه انتخاباتی برای 33 مرکز استانی پیش‌بینی شده که شامل 38 برنامه ترکیبی، یک سریال در مرکز ایلام، یک طنز نمایشی در مرکز گیلان، چهار مسابقه، شش مستند، 28 برنامه میزگرد و گفت‌وگومحور، یک برنامه عروسکی در مرکز خراسان شمالی، دو عنوان موشن‌گرافیک و 11 برنامه گزارشی است.

رئیس ستاد انتخابات معاونت امور استان‌ها با اشاره به عناوین برخی از برنامه‌های انتخابات در مراکز استانی بیان کرد: «بیرلیک» در مرکز زنجان، مسابقه «برگ برنده» در مرکز گلستان، «مثبت اراده» در خراسان رضوی، «حرف نو» در شبکه فارس، «پرانتز»، «هشت بهشت»، «تفاوت»، «مثبت اراده»، «کارنامه»، «ملت شهر»، «هیئت منصفه»، «برگ سرنوشت» و «میزان» از جمله این برنامه‌ها هستند.

وی تصریح کرد: در مجموع 235 ساعت برنامه با هدف بسترسازی برای حضور حداکثری مردم در انتخابات در مراکز تولید و پخش می‌شود که محورهای محتوایی آن‌ها شامل آرامش‌بخشی و نشاط اجتماعی، امیدآفرینی، تقویت خودباوری فردی و اجتماعی، اعتمادسازی، انعکاس دستاوردهای انقلاب اسلامی، ارتقای فرهنگ مسئولیت‌پذیری، آ‌گاهی و آموزش حقوق شهروندی، هویت و همبستگی ملی و افزایش سواد رسانه‌ای در قالب برنامه‌های صبحگاهی، شبانگاهی، خانواده، جوان و نوجوان، تفریحی و سرگرمی، گزارش‌ها و برنامه‌های معارفی است.

فاطمی از تولید هفت عنوان مسابقه در شبکه‌های استانی آبادان، اردبیل و گلستان برای پخش از همه شبکه‌های استانی و با محوریت انتخابات خبر داد و افزود: بانک اطلاعاتی کارشناسان برای حضور در برنامه‌های گفت‌وگومحور و میزگرد تهیه شده و تهیه‌کنندگان و مجریان برنامه‌های ویژه انتخاباتی هم مشخص شده‌اند.

رئیس ستاد انتخابات معاونت امور استان‌ها به تغییرات جدول پخش شبکه شما متناسب با انتخابات خرداد اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه موسیقایی «ترانه باران» یکی از برنامه‌های قدیمی این شبکه است که مخاطبان فراوانی دارد. بر این اساس و با شیب ملایم، پخش موسیقی و تصاویر ملی – میهنی تا زمان انتخابات در قالب این برنامه پیش‌بینی شده‌است.

وی گفت: برنامه گزارش خبری هم در چند باکس روزانه اقدام به نمایش خودکفایی، خودباوری، تولید، اشتغال، مهاجرت معکوس و بیان مطالبات مردمی از مسئولان و امیدآفرینی از مراکز استان‌ها و شهرهای تابعه و روستاها خواهدکرد و علاوه بر این، برنامه «بهارستان» هم هر هفته تا زمان برگزاری انتخابات با حضور نمایندگان مجلس، به تبیین و تهییج عمومی‌با رویکرد شوراهای اسلامی‌شهر و روستا می‌پردازد.

فاطمی از پخش مستندهای تولیدی شاد و نشاط افزای مراکز از شبکه شما خبر داد و گفت: برنامه تلویزیونی «رکن چهارم» نیز با محوریت انتخابات در شبکه شما تولید و پخش می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات معاونت امور استان‌ها به برنامه‌های صدای مراکز ویژه انتخابات پرداخت و افزود: «به سوی انتخاب»، «میز انتخابات»، «راه روشن»، «مسیر سربلندی»، «گام نو»، «مردم و مسئولان»، «روزنه»، «جلوه همدلی»، «فصلی برای انتخاب» و «نگاه امروز، جامعه فردا» از جمله برنامه‌هایی هستند که در قالب ترکیبی ساده، ترکیبی نمایشی، میزگرد، مینی فیچر، بسته‌های کوتاه، آنونس و وکس پاپ روی آنتن رادیوهای استانی می‌روند؛ برنامه‌هایی که رویکرد اصلی آن‌ها امیدآفرینی و افزایش اطلاعات مخاطبان پیرامون حقوق شهروندی و وظایف آنان در قبال کشور است.

وی ادامه داد: مدت زمان پخش برنامه‌های انتخاباتی به صورت هفتگی در مراکز حدود 100ساعت است که مجموع آن‌ها در همه مراکز به 3300 ساعت می‌رسد.

فاطمی خاطرنشان کرد: تاکنون 320 ساعت برنامه رادیویی در مراکز با هدف بسترسازی برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و با محورهای تعیینی ستاد انتخابات معاونت تولید و پخش شده که از جمله  «امضا»، «پرسمان»، «انتخاب»، «قرار انقلاب»، «با شورا» و «یک تصمیم بزرگ»اشاره کرد که در مراکز البرز، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و لرستان روی آنتن رفته‌است. همچنین به طور متوسط روزانه 100تا 150 قطعه عکس با محوریت انتخابات در رادیونمای استان‌ها بارگذاری شده است.

وی گفت: در این بین برخی مراکز تولیدات متفاوتی داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به مرکز کهگیلویه و بویراحمد با تولید 15 مستند رادیویی و تلویزیونی اشاره کرد که با محوریت انتخابات، بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی یا مطالبه‌گری از مسئولان و انتظار مردم از رئیس‌جمهوری و منتخبان شوراها تولید شده‌اند.

رئیس ستاد انتخابات معاونت امور استان‌ها به فعالیت‌های معاونت فضای مجازی استان‌ها در زمینه انتخابات اشاره کرد و گفت: در حوزه تبیینی و طی نوروز امسال، 406 اثر تقطیع شده در قالب برنامه‌های مکمل و متمم تولید و در شبکه‌های اجتماعی و پایگاه اطلاع‌رسانی مراکز منتشر شده‌است. علاوه بر این، تولید 50 قسمت برنامه «انتخاب اصلح» نیز با هدف بیان ویژگی‌ها و شرایط نامزدهای اصلح و تراز انقلاب و نیز تولید 69 بخش از برنامه «مشتلق» با هدف اطلاع‌رسانی اخبار خرد و کلان خوب استان‌ها و با محوریت امیدبخشی از دیگر اقدامات فضای مجازی استان‌ها به شمار می‌رود.

وی گفت: در 15 روز نخست سال 1400، سخنان امام راحل و رهبر معظم انقلاب هم در قالب‌های گوناگون و با محوریت انتخابات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌است.

فاطمی‌به برنامه‌های صاحب نام فضای مجازی مراکز در دوره تبیینی ویژه انتخابات اشاره کرد و افزود: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به فلفل طوریف آقا بلد، بپ گپو، آقای فلان، نقش‌العماره، خالو فره‌زان، دولخ، رادیو پیگیر، هشتگ سهند، آدای، برخط، آقای فضول، آقای نامزد و مشتلق اشاره کرد.

رئیس ستاد انتخابات معاونت امور استان‌ها راهبرد فضای مجازی مراکز را در امر انتخابات مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: تولیدات این حوزه عمدتا با پیام انتخابات یا کاملا مستقیم پیگیر انتخابات بوده و یا تاکنون با هدف تبیینی منتشر شده‌است.

وی عنوان کرد: در حوزه شعر و موسیقی هم تولیدات گوناگونی با تکیه بر ظرفیت موسیقایی و فرهنگی چهارگوشه ایران تولید و روانه آنتن می‌شود یا از طریق شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی توزیع خواهد شد؛ قطعات ملی و میهنی، سرودهای نشاط‌آفرین و نماهنگ‌ و ویدئوکلیپ‌هایی برگرفته از فرهنگ و هنر مردمان استان‌های مختلف ایران، در این حوزه پیش‌بینی شده‌است.

 

امتیاز شما