امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
حجت‌الاسلام ادیب یزدی :
حجت‌الاسلام ادیب یزدی :

در سریال احضار مراتب «صداقت» را می‌بینم

مشاهده ۳۸۲
۱۴۰۰/۰۲/۰۵- ۰۸:۳۹
تعداد بازدید:382

حجت‌الاسلام ادیب یزدی گفت: آنچه مسلم است در جهت آگاهی بخشی به مردم این دست سریال‌ها مانند «احضار» لازم است اما در درجه اول مطالعات باید دقیق و عمیق باشد تا انتزاعات مخاطب از سریال دروغ و اشتباه نباشد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،حجت‌الاسلام مرتضی ادیب‌یزدی خطیب معروف درباره آگاهی‌بخشی سریال «احضار» در حوزه عرفان‌های کاذب و خرافات در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: آنچه مسلم است در جهت آگاهی بخشی به مردم این دست سریال‌ها مانند «احضار» لازم است اما در درجه اول مطالعات باید دقیق و عمیق باشد تا انتزاعات مخاطب از سریال دروغ و اشتباه نباشد. به یاد داشته باشیم هدایت، در صداقت و پاکی است و صدق الحدیث است.

 وی ادامه داد: به طور کلی عزیزانی که این قدر شجاعت دارند به این دست مفاهیم می‌پردازند و متعرض می‌شوند، باید حوصله تحقیق و پژوهش داشته و مطالعات گسترده داشته باشند و همه زوایا را بررسی کنند و برای فهم مسایل در محضر اهل فن بروند. قبل از پخش بهتر است اهل فن که افراد مورد وثوق هستند درباره این دست سریال‌ها نظر بدهند.

برخی از ناآگاهی مردم استفاده کرده و اوهام پروری می‌کنند

وی ادامه داد: در مجموع آگاهی بخشی و نجات مردم از خرافات و اوهام بسیار لازم و ضروری است. باید با شجاعت وارد میدان شد. مردم به جهت این که به اسرار پشت پرده پی ببرند و حقایق را بفهمند، حسی در آن‌ها هست که تحریک می‌کند و آن‌ها را جلو می‌برد و کم کم ارائه پول هم برای افراد کم اهمیت می‌شود تا بتوانند بفهمد پشت پرده چه خبر است.

وی تصریح کرد: وقتی کلمه عرفان هم رویش می‌آید بی‌نهایت برای مردم جذاب می‌شود. حالا اگر اثری هم دیدند دیگر نمی‌شود افراد را از آن مفاهیم جدا کرد و به دنبالش می‌روند‌. اگر لازم به فداکاری هم باشد انجام می‌دهد تا به آن مفاهیم پی ببرد. در این شرایط آگاهی بخشی بسیار مهم است. از طرفی در این حوزه آدم‌های شیاد و بی‌محتوا و شیطان پیدا می‌شوند و از این ناآگاهی استفاده می‌کنند و از کم آگاهی مردم پول‌های عجیب به جیب می‌زنند. این افراد مریدهایی دارند که به هیچ عنوان نمی‌توان از آن‌ها جدا کرد زیرا احساس می‌کند مشکلش با فلان دعای آقا حل شده است. در اروپا و آمریکا هم همین طور است و مراجعه بسیار زیاد است.

وی افزود: این نشان می‌دهد عالم دنبال معنویت و حقیقت می‌گردد اما راه را گم کرده است و این حقیقت در وجود مبارک حضرت حجت (عج) یافت می‌شود تا مردم را از این بدبختی و گیجی و تحیر، ایشان نجات‌بخش باشند.

ساخت سریال هایی مانند «احضار» مورد تایید و کار ارزنده‌ای است

وی اظهارداشت: در مجموع ساخت این سریال‌ها خوب و مورد تایید است و کار ارزنده‌ای است مخصوصا اگر روی قاعده حقیقت و صداقت ساخته شود و ما ممنویم از عزیزان که متعرض عرفان‌های کاذب شدند.

در سریال احضار مراتب «صداقت» را می‌بینم

وی درباره کیفیت سریال «احضار» و ارائه صداقت در مفاهم این اثر گفت: صداقتی که صحبت کردم در این سریال دیدم، سازندگان و کارشان دقیق است؛ آقایان تخشید و افخمی‌بسیار زحمت کشیدند. من مطابق واقع این کار را می‌دانم و دیدم غلو و زیاده گویی ندارد و روی قاعده ساخته شده است. ما که طلبه هستیم از شرایط اصلی مطالعات‌مان ایمان به غیب است و با این مسایل بسیار سر و کار داریم؛ البته برخی از اساتید عمرشان را در این راه صرف می‌کنند مانند استاد حسن زاده آملی. من در سریال احضار مراتب صداقت را می‌بینم که بسیار خوب پیش رفته است.

 نمایش دریچه‌های نفوذ شیطان باعث آگاهی است
 
حجت‌الاسلام ادیب یزدی درباره نمایش شیطان یا ارواح در رسانه ملی توضیح داد: رسانه ملی یک رسالت گسترده دارد که آگاهی‌بخشی است و نباید به هر بهانه‌ای از این ابعاد آگاهی بخشی در رسانه ملی غفلت شود. آقایانی که مسئول ساماندهی به اعتقادات مردم هستند باید با کمال شجاعت وارد میدان بشوند و برخی مسائل را به درستی و بر پایه قرآن و روایات اهل بیت مطرح کنند؛ این که شیطان بدنام است و خدا لعنت کند خودش و ایادی‌اش را دلیل بر عدم نمایش نمی‌شود. این که به واسطه بدی و زشتی او و اعمالش نباید نمایش داده شود، در فعالیت شیطان و ایادی‌اش خللی ایجاد نمی‌شود.

وی تاکید کرد: باید شیطنت‌ها و کلک‌های شیطان آموزش داده شود و نشان داد از چه دریچه‌هایی نفود شیطان و شیطنت در زندگی‌ها صورت می‌پذیرد که آن منافذ بسته شود. وظیفه رسانه ملی است که به این مسائل بپردازد و گله داریم که آثار در این حوزه با اتکا به قرآن و آیات و روایات اهل بیت کم است. اگر نعوذبالله قرآن و روایات اهل بیت را استفاده نکنیم هیچ چیزی در دنیا وجود ندارد که جلوی مکر شیطان را بگیرد. ما تنها جایی که به حول وقوه الهی می توانیم بر شیطان غلبه کنیم طریقی است که در قرآن و اهل بیت در روایات و اعمالشان به ما توصیه شده است. در روز قیامت مولاعلی (ع) شیطان را محاکمه می‌کند و صحنه محکامه عجیب است و کیفرخواست رسول خدا تنظیم می‌کند. باید به سراغ معارف آل الله برویم و با سلیقه و هنر این مباحث را  تصویر کنیم و با استفاده از تکنولوژی به بهترین شکل این مسائل را مطرح کنیم.

صحنه‌هایی که در این سریال هم دیده می‌شود حضور کامرانی و احضار روح تاثیرگذار است.

 این سریال دکان سودجوها را می‌بندد

وی در خاتمه تاکید کرد: حتی در جاذبه سریال هم توجه شده که سریال جاذبه‌اش برای پیگیری مخاطب کم نشود و موضوعات جذابی برای مخاطب مطرح کرده است که در این زمینه تا امروز موفق بوده است؛ امیدواریم همچنان ادامه داشته باشد. باید بتوانیم به بهانه تعقیب سریال توسط مخاطب آموزه‌ها را ارائه دهیم. وظیفه صدا و سیما است که این دست کارها را بسازد. این سریال موثر است و دکان بسیاری سودجوها  را تخته می‌کند. بسیاری با این سریال از سر جهل مخالفت می‌کنند اگر از سر علم با سریال مخالفت کنند حرف‌هایشان را می‌شنویم اما مخالفت با این سریال از سر ترس و بی اطلاعی است و سریال به حمدالله کارخودش را انجام می‌دهد. من مراتب صداقت را در سریال دیدم.

امتیاز شما