امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
تعدادی از مجریان برنامه‌های افطار سیما که با ترکیبی از جوانی و تجربه روی آنتن آمده‌اند
تعدادی از مجریان برنامه‌های افطار سیما که با ترکیبی از جوانی و تجربه روی آنتن آمده‌اند

مهمان سفره‌های شما هستیم!

مشاهده ۵۸۱
۱۴۰۰/۰۲/۰۷- ۰۹:۱۸
تعداد بازدید:581

امسال هم برنامه‌های ویژه افطار تلویزیون به فراخور مخاطب هر شبکه از تنوع مطلوبی برخوردار است. برنامه‌هایی گفت و گو محور در زمینه‌های مختلف که با ترکیبی از مجریانی با سابقه و مجریان جدید لحظات عرفانی قبل از افطار را رنگ و بویی صمیمانه بخشیده اند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،  برنامه «ماه ماه» ویژه افطار شبکه سلامت سیما، هر روز ساعت 19 با اجرای اسماعیل باستانی روی آنتن می‌رود. امامی، مجری برنامه «شهر زیبا» است که این برنامه با حضور مهمانان مختلف با موضوعات متنوعی حوالی ساعت ۱۹:۴۵ از شبکه پنج پخش می‌شود. کاظم احمدزاده هم برای دومین سال متوالی برنامه«آدم‌های خوب شهر» را در شبکه دو اجرا می‌کند و این برنامه هر روز ساعت 19:20 روی آنتن می‌رود. در این گزارش سراغ مجریان برنامه‌های  افطار ماه رمضان رفته‌ایم.

جلوی دوربین زندگی می‌کنم

کاظم احمدزاده امسال برای دومین سال متوالی با برنامه«آدم‌های خوب شهر» شبکه دو سیما در کنار روزه داران است. او از حال خوب اجرا در افطار می‌گوید و می‌افزاید: حدود 25 یا 26 سال است که برای ماه رمضان برنامه اجرا می‌کنم. در گذشته«جشن رمضان» را اجرا می‌کردم و دو سال است که اجرا در«آدم‌های خوب شهر» را بر عهده دارم. برنامه درباره آدم‌های خوب شهر است و آن‌ها را به برنامه دعوت می‌کنیم.

احمدزاده می‌گوید: ماه خدا برکت دارد و تفاوت ماه رمضان با دیگر ماه‌ها در نگاه خداوند و حال این ماه خوب است و وقتی برای این ماه برنامه اجرا می‌کنی حالت خوب می‌شود.

وی با بیان اینکه اهل فضای مجازی نیست، درباره بازتاب‌های برنامه می‌گوید: دوستان گاهی درباره برخی موضوعات جذاب صحبت می‌کنند. این مجری تلویزیون با بیان اینکه موضوعات را تعدادی از اعضای برنامه پیگیری می‌کنند، ادامه می‌دهد: چون کمیته امداد حامی مالی برنامه است و مشارکت دارد موضوعات و افراد خوب را معرفی می‌کند تا به برنامه دعوت شوند.

وی اضافه می‌کند: روزانه با سردبیر برنامه درباره موضوع برنامه گفت‌وگو و سوالات را طرح می‌کنیم و در اجرا هم باید ببینیم چه بخش‌هایی خوب از آب درمی‌آید. چون عملا جلوی دوربین زندگی‌ می‌کنم و باید خیلی مطالعه ‌کنم تا به روز باشم، ولی شیوه اجرایم مانند سال‌های قبل است و تغییری ایجاد نمی‌کنم و اجرای خودم را دارم. احمدزاده تصریح می‌کند: نمی‌گویم زیاد کرونا را جدی نمی‌گیرم، ولی در فضای باز استودیو در هنگام اجرا ماسک نمی‌زنم. وی اضافه می‌کند:. خدا را شکر می‌کنم که امسال نیز توانستم از طریق این برنامه در ماه مبارک در خدمت مردم باشم و امیدوارم شرمنده آن‌ها نشوم.

شخصیت واقعی‌ام را نشان می‌دهم

 مصطفی امامی، مجری برنامه ویژه افطار«شهر زیبا» از شبکه پنج سیما با بیان اینکه به دعوت تهیه‌کننده برنامه و مهدی کریمی، مدیر گروه اجتماعی شبکه پنج سیما برای اجرا دعوت شده است، می‌افزاید: اجرا در موج چهارم کرونا سخت، ولی جذاب است‌. از آنجاکه در برنامه مهمان داریم، فضای پشت صحنه شلوغ است و چاره‌ای هم نداریم. در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، رسالت تلویزیون سنگین و مهم‌تر از گذشته‌است و با برنامه‌سازی باید مردم را مجاب کند که در خانه پای تلویزیون بنشینند. یکی از اتفاق‌ها همین برنامه‌سازی ویژه افطار است و ما هم یک ساعت بعد از افطار روی آنتن می‌رویم که ابتکار خوبی برای پر کردن آنتن در این ساعت است.

امامی ادامه می‌دهد: از وقتی که احسان علیخانی برنامه«ماه عسل» را روی آنتن برده، کار برای ما خیلی سخت شده، چون هر کاری که در تلویزیون انجام می‌دهیم با این برنامه مقایسه می‌شود و می‌گویند که تقلید از ماه عسل است و البته این نشان می‌دهد که احسان چقدر کارش را درست انجام داده‌است.

به گفته این مجری تلویزیون، از سویی مخاطب هم در ماه رمضان عادت کرده قصه آدم‌هایی از جنس خودش را بشنود که بد هم نیست. وقتی که11 ماه از سال آدم‌های معروف جلوی دوربین قرار می‌گیرند اشکالی ندارد که در ماه رمضان مردم قصه‌های مختلفی از خودشان را روی آنتن ببینند و در واقع خودشان را روی صندلی مهمان حس کنند.

وی اضافه می‌کند: در زمان کوتاهی که برای پیش‌تولید داشتیم تلاش کردیم در قالب و محتوا تغییراتی بدهیم تا شبیه«ماه عسل» نشویم، ولی به هر حال چون مهمانان اجتماعی به برنامه دعوت می‌شوند ناگزیر مقایسه می‌شویم.

امامی‌با اشاره به اینکه برنامه در محتوا سراغ لبخند رفته است، ادامه می‌دهد: در تلاش هستیم با مهمان برنامه بیش‌تر لبخند بزنیم. نمونه‌اش زوج مبتلا به سندرم داون، زوج جهادی یا پسر بچه بازیگوشی که پول مادرش را خرج بازی رایانه‌ای کرده بود یا زوج جهادی. به نظر من، نشاط، لازمه جامعه ماست، چون حال همه‌مان به دلیل شیوع ویروس کرونا و وضعیت بد معیشتی چندان خوب نیست، لذا هدفمان این است که مهمانانی را بیاوریم که هم با آن‌ها لبخند بزنیم و هم امید به آینده را به مردم تزریق کنیم.

امامی‌با اشاره به سابقه چندین ساله برنامه‌سازی در تلویزیون، می افزاید: چندین سال به عنوان کارگردان در برنامه‌های افطار  همچون«اختیاریه»، «جشن رمضان»، «دعوت» و «خرمشهر» کار کرده‌ام، ولی امسال تصور نمی‌کردم که در هفته نخست پخش، برنامه با این همه واکنش، نقد و اظهارنظر در رسانه‌ها و صفحات مجازی مواجه شود. وقتی اظهارنظرها درباره یک‌برنامه متفاوت باشد نشان می‌دهد که توانسته مسیر درستی را پیش ببرد و موفق باشد و برایم باعث افتخار و دلگرمی است که در چند قسمت اول توانستیم این موج را ایجاد کنیم. امیدوارم این موج تا انتهای ماه رمضان ادامه داشته‌باشد و بتوانیم تجربه خوبی را رقم بزنیم.

وی با اشاره به سختی‌های اجرای برنامه، توضیح می‌دهد: تمام تلاشم این است که جلو دوربین، شخصیت واقعی‌ام را نشان دهم و حس آن لحظه را با مردم به اشتراک بگذارم.

وی تصریح می‌کند: در همان قسمت اول برنامه، هجمه زیادی روی ما بود و رسانه‌های معاند خیلی درباره مان صحبت کردند. جا دارد از مدیران سازمان تشکر کنم که پای برنامه ایستادند و هجمه‌ها رویشان تاثیر نگذاشت و مثل همیشه از ما حمایت کردند تا برنامه را بسازیم. از معاون سیما، مدیر و قائم‌مقام شبکه تهران تشکر می‌کنم، چون برنامه خوب ساختن هزینه‌هایی دارد و نیازمند مقاومت‌ها و حمایت‌هاست که اگر این تدابیر وجود نداشته‌باشد هیچ برنامه‌سازی نمی‌تواند برنامه خوبی بسازد.

 امیدبخشی، هدف برنامه «ماه ماه»

 اسماعیل باستانی، مجری برنامه ویژه افطار«ماه ماه» شبکه سلامت سیما می‌گوید: 18 سال است که در رادیو فعال هستم و  حدود 8 یا 9 سال است که کار تصویر و اجرا می‌کنم و مجری«راهنمای مسافران کهکشان»، «سینما آی فیلم» و «رادیو شب» بوده‌ام. در «رادیو هفت» و «رادیو ترانزیست» سرپرست نویسندگان بودم و اجرا هم می‌کردم. «ماه ماه» اولین تجربه اجرایم برای افطار است و برایم جذابیت دارد.

وی افزود: در زمان شیوع ویروس کرونا، کارمان را انجام دادیم؛ آن هم  در استودیوهای در بسته. در این مدت به سختی‌ها عادت کردیم و خودم دو مرتبه درگیر کرونا شدم. با جان و دل کارم را انجام دادم و اگر یک لحظه بتوانم دل مردم را خوش کنم، برایم کافی است‌.

وی اضافه می‌کند: هدف این برنامه امیدبخشی به جامعه است، به این دلیل که دنیا دارد به جایی می رسد که کلمه‌ها خالی از معنا و مفهوم می‌شوند و یکی از این کلمه‌ها «امید» است که همیشه نورش کم است.

باستانی می‌افزاید: خدا را شکر تا الان بازتاب‌های خوبی گرفته‌ایم، چون«ماه ماه» در حوزه سلامت است و بوی امید می‌دهد. وی با بیان این‌که خواه ناخواه برنامه‌ها با«ماه عسل» مقایسه می‌شوند و طبیعی است، چون این برنامه 11 سال در ماه رمضان روی آنتن رفته، اضافه می‌کند: «ماه عسل» تبدیل به نشان و معیارسنجش شده است و احسان علیخانی در این برنامه آن قدر خودش را خوب بالا کشید و به اجرای ویژه خودش رسید که این برنامه منحصر به فرد و به نام او ثبت شد و ما هر کاری بکنیم با برنامه او مقایسه می‌شویم.

وی گفت: سعی کردیم در«ماه ماه» کار خودمان را انجام دهیم، چون موضوع برنامه ما پزشکی و سلامت است تقابل مردم با بیماری و زحمات گروه پزشکی و نیروهای درمانی و اتفاق‌های بین بیمار و پزشک و مراحل درمان را بازتاب می‌دهیم.

وی ادامه می‌دهد: به طور مثال مهسای هشت ساله یکی از مهمانان برنامه بود که پیوند کبد داشت با رفتار و سخنانش  ما را حیرت زده کرد، یا مهدی 16 ساله، دیگر مهمان برنامه بیش از 100 مرتبه در بیمارستان بستری شده بود، چون ایمنی بدنش نقص داشت؛ او  امید را برای همه ما جور دیگری معنا کرد.

باستانی با بیان اینکه هدف ما امیدبخشی است، تصریح می‌کند: شاید جاهایی مجبور شویم برنامه را به سویی ببریم که اشک‌ همه در بیاید، ولی  برای ما بیش‌ از هر چیز، آن لبخند و لحظه امیدوار کننده مهم است.

وی با بیان اینکه قبل از اجرا کمی‌با مهمان حرف می‌زند تا بیش‌تر با او آشنا شود، اضافه می‌کند: سعی می‌کنم به هنگام پخش، آن حس و حال را حفظ کنم، چون اتفاق‌ها مال همان لحظه است و اگر قبل از شروع برنامه هماهنگ شویم طبیعتاً مزه نمی‌دهد و قصه درست از کار در نمی‌آید.

 

امتیاز شما