امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
با سازندگان «دعوت»، ویژه برنامه افطار رادیو تهران
با سازندگان «دعوت»، ویژه برنامه افطار رادیو تهران

بوی نان،‌عطر اذان

مشاهده ۴۹۱
۱۴۰۰/۰۲/۰۷- ۰۹:۲۲
تعداد بازدید:491

آدم‌های خاصی هر شب به‌صورت مجازی بر سر سفره افطار رادیو تهران دعوت هستند؛ از خیرین، نیکوکاران، ایثارگران، امدادگران و... ویژه افطار رادیو تهران با دعوت محمد صالح علا از روزه‌داران بر سر سفره افطار آغاز می‌شود.

 به گزارش روابط عمومی رسانه ملی ،در ابتدای هر برنامه محمد صالح علا با بیان ویژه و خاص خودش از تمام مردم دعوت می‌کند همراه این سفره افطاری باشند.

«بدین‌وسیله شما را دعوت می‌کنم به گره زدن بوی نان و عطر اذان، هنگامی‌که یاد دوست در دل‌هایمان جابه‌جا می‌شود و دست‌های پراکنده رو به آسمان اجتماع کرده‌اند، نوشیدن استکانی آب را با آسمان، باهم قاطی می‌شویم، مثل قاطی شدن بوی یاس، بوی گل‌های محمدی در سمت نردبانی که ما را به آسمان می‌رساند.» برنامه رادیویی «دعوت» مخاطبان رادیو تهران را پای گیرنده‌ها می‌نشاند. با عوامل این برنامه گفت‌وگو کرده‌ایم.

توجه به ابعاد مختلف رمضان

 مهدی مجنونی، تهیه‌کننده‌ای که آرام و صبور و خیلی خلاقانه و البته مهربان، کار تهیه‌کنندگی برنامه را بر عهده دارد و با روی باز گفت‎وگو با ما را می‌پذیرد و به پرسش‌هایمان درباره تهیه ویژه‌برنامه افطار پاسخ می‌دهد.

مجنونی درباره ویژه‌برنامه افطار رادیو تهران می‌گوید: بنده به‌عنوان تهیه‌کننده برنامه افطار رادیو تهران با عنوان«دعوت» این افتخار و سعادت را داشته‌ام که برای چهارمین سال پیاپی این مسئولیت خطیر را بر عهده بگیرم و در کنار همکاران خوبم باشم. بنده از سال ۱۳۹۵ دستیار تهیه خانم طهماسبی در برنامه «دعوت» بودم. در برنامه «دعوت» با توجه به اینکه تقریباً حدود 30 یا 45 دقیقه قبل از اذان مغرب آغاز می‌شود و دقایق پایانی روزه‌داری مردم است، سعی می‌کنیم جنبه‌های مختلفی را در نظر بگیریم که شنوندگان بتوانند این دقایق را راحت‌تر پشت سر بگذارند. باید به جنبه‌های مختلف فکر کنیم، هم به لحاظ سلامت جسم که در بخش تغذیه به آن می‌پردازیم و هم از لحاظ روح که در بخش‌های مختلف و همچنین موسیقی‌ها، آن‌ها را در مد نظر قرار می‌دهیم.

وی با پاسخ به این پرسش که چه وجه تمایزی بین برنامه رمضانی با سایر برنامه‌ها وجود دارد، می‌گوید: بخش عمده برنامه «دعوت» و قسمت ویژه این برنامه، گفت‌وگو با افرادی خیر است. البته ممکن است کار خیرشان خیلی هم بزرگ و چشمگیر نباشد. هدف ما این‌ است که مردم را تشویق کنیم به این باور برسند که با هر سطحی از کمک کردن می‌توانند کار بزرگی انجام دهند، البته اگر در کنار هم باشند. بنابراین، افرادی را برای گفت‌وگو انتخاب می‌کنیم که باکارهای خیلی کوچک و ساده شروع کرده‌اند و حالا برای خودشان جمعیتی شده‌اند و می‌توانند به درمان بیماران کمک کنند، به تهیه مسکن افراد بی‌خانمان و خیلی از کارهای دیگر بپردازند که از آن‌ها به‌عنوان کار خیر یاد می‌شود.

مهدی مجنونی در ادامه از قشنگ‌ترین خاطره‌ای که از تهیه برنامه «دعوت» دارد، می‌گوید و می‌افزاید: قشنگ‌ترین خاطره‌ای که از برنامه دعوت در ذهنم، برمی‌گردد به دو سال پیش که روز میلاد امام حسن مجتبی (ع) ما میزبان یک عروس و دامادی بودیم که عقدشان در داخل استودیو برنامه ما اتفاق افتاد.

وی ادامه می‌دهد: فکر کنم سال پنجم است که این توفیق را دارم که افطارها در رادیو، سر برنامه «دعوت» باشم. نمی‌دانم چطور می‌توانم مطرح کنم وقتی حس می‌کنم از طریق این برنامه توانسته‌ام مهمان‌ خانه‌های روزه‌داران باشم و در آن دقایق ویژه افطار که درهای آسمان هم باز است، برنامه‌ای داشته‌باشم که هم خودم دعوت ‌باشم و هم مخاطبان را دعوت کنم. خیلی حس دلنشینی است که اصلاً نمی‌توانم توصیفش کنم. فقط آنچه بعد از برنامه برای من اتفاق می‌افتد یک آرامش شیرین و دلچسب است.

مجنونی درباره موسیقی‌هایی که برای ویژه‌برنامه افطار انتخاب می‌شود، می‌گوید: موسیقی‌هایی که در برنامه دعوت استفاده می‌شود؛ اکثراً موسیقی‌های سنتی و ایرانی است؛ البته بعضی از موسیقی‌هایمان هم حال و هوای عربی دارد. با توجه به اینکه ماه رمضان ماه جشن و سرور است(غیر از شب‌ نوزدهم و شب بیست و یکم)، ما سعی می‌کنیم از موسیقی‌هایی نشاط‌انگیز و گوش‌نواز استفاده کنیم و در این دقایق نزدیک به افطار به مخاطبان نیرو بدهیم.

در پایان هم از شنوندگان برنامه «دعوت» در رادیو تهران و همه‌کسانی که این مطلب را می‌خوانند، التماس دعا دارم. امیدوارم هر چه زودتر این بیماری کرونا به لطف خدای متعال از بین برود و دوباره همه مردم بتوانند به حالت عادی برگردند و دلخوشی‌های تازه‌ای برای ادامه زندگی‌شان پیدا کنند. از همه همکاران بزرگوار و کار بلد برنامه «دعوت» هم تشکر می‌کنم؛ از الهام شوقی، گوینده و نویسنده، سپیده آقاجانی، مسئول هماهنگی و دستار تهیه، یاسمن طاهری، آیتم‌ساز، صادق داوری‌فر، آیتم‌ساز گفت‌وگو با علی میر‌میرانی هم که کار نیایش‌های ما را بر عهده دارند و از یاسر کطائیان که در بخش ارتباطات با ما هستند.

 دعوت از آدم‌های معمولی، ولی خاص

پروانه طهماسبی، مشاور محتوایی ویژه‌برنامه افطاری شبکه رادیویی تهران، ضمن دعوت از روزه‌داران بر سر سفره افطار می‌گوید: ویژه‌برنامه ماه رمضانی «دعوت» حدود 9 سال است(از سال 91) که در ماه‌های رمضان از رادیو تهران روی آنتن می‌رود. این برنامه، کاری از گروه اخلاق وزندگی شهروندی شبکه رادیویی تهران است که تا پایان ماه رمضان هر روز از ساعت 19:30 تا 21 از موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز تقدیم فرهیختگان رادیو تهران می‌شود.

طهماسبی با اشاره به اینکه بخش اصلی برنامه گفت‌وگوی مفصل با آدم‌های خاص است، می‌افزاید: بخش اصلی برنامه، گفت‌وگو با آدم‌های خاصی است که در هر حالی سعی می‌کنند یاور دیگران باشند؛، آدم‌هایی که جور دیگری زندگی می‌کنند و دنیا را از دریچه دیگری می‌بینند و برای بهتر زندگی کردن افراد نیازمند تلاش مثبت می‌کنند.

گفتنی است این برنامه شامل بخش‌های متنوعی است که می‌توان به نیایش‌های اذانگاهی علی میر‌میرانی، نویسنده کتاب «ما همه خوبیم» اشاره کرد. در این بخش هر شب بر اساس یکی از اسماء الهی، نیایش‌گونه‌ای را می‌خواند. مجید اسدزاده، متخصص تغذیه هر روز با بیان اصول صحیح تغذیه در ماه رمضان، روزه‌داران را راهنمایی می‌کند. بخش «گفت‌وگو با در»، به همت صادق داوری‌فر از تهیه‌کننده‌های رادیو تهران تهیه و تولید می‌شود که گفت‌وگوهای فردی با درهای مختلفی است که در زندگی با آن روبه‌رو می‌شویم.

علاوه بر این، روایت ماه رمضان از زبان یک کودک، سخنان بزرگان، دعوت‌نامه‌های مختلف از زبان آدم‌های مختلف، نیایش و ترانه از دیگر بخش‌هایی که از برنامه «دعوت» تقدیم حضور مخاطبان رادیو تهران می‌شود. فیلم و سریال‌هایی را داریم که متناسب با موضوع برنامه از آن‌ها استفاده می‌کنیم. در یک ‌بخش هم یادی می‌کنیم از همکار عزیزمان که امسال در کنارمان نیست؛ شادروان علیرضا فتحی‌پور، بخشی که چند سال پیش در همین برنامه «دعوت» ضبط کرده بودیم و پخش شد.

بخش گفت‌وگو با مهمان هم بخش ویژه ماست که به‌صورت زنده اتفاق می‌افتد و در فواصل برنامه هم نامه‌هایی  را با صدای استاد صالح علا و گویندگان عزیز شبکه رادیویی تهران در شب‌های مختلف و در فواصل برنامه تقدیم حضور مخاطبان می‌کنیم.

 این روزها جای خیلی از دوستان ما خالی است

 علیرضا مبینی، مدیر گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران هم در داخل استودیو حضور دارد و درباره مشارکتی که مخاطبان با برنامه دارند، توضیح می‌دهد و می‌گوید: مخاطبان ما معمولاً درباره موضوعاتی که ما مطرح می‌کنیم صحبت می‌کنند. البته خیلی از آن‌ها دلشان می‌خواهد حرف دلشان را بزنند، لذا تماس می‌گیرند و درد دل می‌کنند یا التماس دعا دارند یا از تجربیات معنوی سخن می‌گویند، ولی بیش‌تر مشارکت مخاطبان در خصوص موضوعاتی است که هر شب مطرح می‌شود، مانند، تلنگری به خودمان بزنیم، از خودمان آزمون بگیریم یا ببینیم با خودمان و اطرافیانمان چقدر مهربان هستیم، با اطرافیان چگونه رفتار می‌کنیم، رفتارهای درستمان را تقویت کنیم و رفتارهای بد را بشناسیم و کنار بگذاریم و نهایتا اینکه چقدر در باب خودمان و جهان هستی فکر می‌کنیم.

الهام شوقی، گوینده و نویسنده، مریم شهرام پور و مهدی رسولی، نویسنده، یاسمن طاهری، آیتم‌ساز کودک، سپیده آقاجانی مسئول هماهنگی، یاسر کطائیان و... ازجمله عواملی هستند که با این برنامه همکاری می‌کنند.

 

امتیاز شما