امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

از فروش سوخت کثیف به نیجریه تا بن بست ساخت سد در اتیوپی سوژه «آفریقا امروز»

مشاهده ۲۴۸
۱۴۰۰/۰۲/۰۷- ۱۴:۰۴

واردات سوخت کثیف از اروپا به نیجریه و توقف بهره برداری از سد بزرگ رنسانس اتیوپی، از جمله موضوعاتی است که سه شنبه 7 اردیبهشت در برنامه «آفریقا امروز» (Africa Today) شبکه پرس تی وی مطرح می شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «آفریقا امروز» در بخش اول به موضوع واردات سوخت کثیف از اروپا به نیجریه می‌پردازد. در این برنامه تبیین می‌شود که روی آوردن نیجریه به پالایشگاه‌های خارجی برای وارد کردن سوخت های تصفیه شده بسیار سولفوره ارزان قیمت باعث ناراحتی فعالان محیط زیست و بهداشت این کشور شده است. این فعالان معتقدند که این سوخت کثیف علاوه بر آسیب رساندن به موتورهای خودرو، تاثیر مخربی بر سلامت عمومی و کیفیت هوای ملی دارد.

بخش دوم برنامه هم به موضوع بهره برداری از سد رنسانس اتیوپی اختصاص دارد که با وجود حمایت های مالی اتحادیه اروپا، همچنان متوقف است .ساخت این سد در حالی متوقف مانده که نخست وزیر اسرائیل هم بر اهمیت اقتصادی منطقه آفریقای شرقی و حمایت از اتیوپی تاکید دارد.

مبارک هنیا مجری برنامه«آفریقا امروز» در گفت و گو با دکتر آشوک سوین، استاد تحقیقات صلح، به طرح این پرسش اساسی می‌پردازد که چرا با وجودی که نیجریه یک کشور ثروتمند نفتی است ،سوخت کثیف از اروپا وارد می‌کند؟ در بخش دوم برنامه از جسی مارتین مانوفور، یک مدیر ارشد پروژه محیط زیست در شبکه دموکراسی سهامداران (SDN) درباره ساخت سد در اتیوپی سوالاتی پرسیده می‌شود؛ از جمله این که گفت و گوهای بین اتیوپی، مصر و سودان درباره سد رنسانس چگونه است؟، آیا احتمال دارد اختلافات درخصوص سد منجر به درگیری نظامی‌شود؟، اسرائیل در این زمینه به دنبال چه منافعی است؟ و این سد چه تاثیری بر اقتصاد اتیوپی خواهد داشت؟

برنامه «آفریقا امروز» به تهیه‌ کنندگی عاطفه سادات دربندی، سه شنبه ساعت 16 به وقت تهران به مدت 25 دقیقه از شبکه پرس تی وی پخش می‌شود.

امتیاز شما