امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
دکتر علی عسکری کارویژه‌ها و چالش‌های انتخاباتی صداوسیما را تبیین کرد
دکتر علی عسکری کارویژه‌ها و چالش‌های انتخاباتی صداوسیما را تبیین کرد

منشور انتخاباتی رسانه ملی

مشاهده ۳۱۳
۱۴۰۰/۰۲/۰۷- ۱۷:۲۵
تعداد بازدید:313

نهمین نشست منشور رسانه با شعار «رسانه ملی، حضور پرشور، انتخاب درست» به‌صورت مجازی و در ارتباط مجازی با 9 مرکز در تهران و 33 مرکز استانی صداوسیما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر علی عسکری، رئیس رسانه ملی در ابتدای این همایش با گرامیداشت نام و یاد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: این روزها به‌واسطه اشتباه یا دسیسه، شاهد هجمه ناجوانمردانه دشمنان به شخصیت سردار دل‌ها هستیم، اما بااین‌حال او شجره‌ای طیبه است که گرچه به دست خبیث‌ترین انسان‌ها ترور شد، اما بار دیگر سر برمی‌آورد و در تحولات آینده کشور اثرگذار خواهد بود.

 

درخشش رسانه ملی در ایام کرونا

دکتر علی عسکری با اشاره به تلاش جهادگرانه اهالی رسانه ملی در ایام کرونا خطاب به همکاران خود در همه بخش‌های رسانه ملی گفت: شما در این بحران سخت تلاش کردید و کارها را به زیبایی پیش بردید و موجب درخشش رسانه ملی شدید.

وی با اشاره به روند فعالیت رسانه ملی از زمان پیدایش بیماری کرونا در کشور گفت: ستاد کرونا از همان لحظه اول در حوزه سیاسی تشکیل شد و من از همه همکارانم در معاونت سیاسی، خبرگزاری صداوسیما، شبکه خبر، باشگاه خبرنگاران، پخش اخبار سیما و همه خبرنگاران و گویندگان و سردبیران سازمان که در زمینه اطلاع‌رسانی در این خصوص تلاش کردند، قدردانی می‌کنم.

وی سپس از مدیران کل، مدیران و کارکنان همه معاونت‌های رسانه ملی، ادارات کل و مراکز متعدد صداوسیما قدردانی کرد و تلاش آن‌ها را ستودنی خواند.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه پدیده کرونا در قرنی که گذشت، پدیده‌ای نادر بود که همه دنیا را درنوردید، گفت: در کنترل این بیماری که دارویی نداشت، اصلاح رفتار اجتماعی و سبک زندگی بسیار مؤثر بود؛ شاهد بودیم که سازمان صداوسیما نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد سبک زندگی جدید در مواجهه با این بیماری و تبیین شیوه‌نامه‌های بهداشتی ایفا کرد.

وی افزود: این مهم بار سنگینی بر دوش رسانه ملی بود و سازمان صداوسیما متعهدانه و منصفانه وارد میدان شد و برای حفظ سلامت مردم تلاش کرد.

 

اولویت رسانه ملی در انتخابات

دکتر علی عسکری با تأکید بر اینکه وظیفه صداوسیما برای مقابله با بیماری کرونا در زمینه‌های اطلاع‌رسانی، آموزشی و شبهه‌زدایی بود، گفت: کرونا در کنار تحریم‌ها، شرایط سخت و پیچیده‌ای برای مردم کشورمان ایجاد و آن‌ها را با معضل گرانی، مشکلات معیشتی و بیکاری مواجه کرد. در چنین فضایی وارد مرحله انتخابات می‌شویم؛ اما بار اصلی ایجاد شورونشاط انتخاباتی بر دوش رسانه ملی است.

وی با ابراز خرسندی از اخبار خوش تولید واکسن کرونا در کشور ابراز امیدواری کرد این بیماری هر چه زودتر مهار شود.

رئیس رسانه ملی سپس به موضوع اصلی این همایش پرداخت و با تشریح اوضاع کنونی، مؤلفه‌های اثرگذار بر انتخابات، عملیات روانی دشمن، وظایف و چالش‌های پیش رو، به تبیین سیاست‌های تبلیغی رسانه ملی در این ایام پرداخت.

وی افزود: ما در ابتدای قرن جدید و در آغازین سال‌های دومین چهل‌سالگی انقلاب اسلامی هستیم و باید طرحی نو بنا بر منشور گام دوم انقلاب دراندازیم و ازاین‌رو برگزاری انتخاباتی شایسته و هم‌راستا با دیدگاه‌های انقلاب، امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بسیار مهم است.

رئیس رسانه ملی انتخابات ریاست جمهوری را محملی برای ابراز وجود مردم در تعیین سرنوشت خود توصیف کرد و گفت: مشارکت مردم در انتخابات، حرکتی پویا و نماد مردم‌سالاری دینی در کشور ماست.

 

نقش اثرگذار ریاست جمهوری در آینده کشور

دکتر علی عسکری رئیس‌جمهور را اثرگذار‌ترین فرد در تصمیم‌گیری برای آینده کشور خواند و گفت: همه سیاست‌های اجرایی و بودجه‌ای کشور در اختیار رئیس‌جمهور است و ریاست جمهوری از بعد داخلی، وظیفه ریل‌گذاری برای اداره کشور را عهده‌دار است. با انتخاب مدیریت‌های جدید، روحیات جدید و خلاقیت‌ها برای یافتن راه‌حل‌های جدید می‌تواند در ترسیم آینده‌ای درخشان اثرگذار باشد.

وی سپس به بعد دیگر اهمیت انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و گفت: بعد دیگر بعد بین‌المللی انتخابات است و برگزاری انتخاباتی پرشور همراه با آرامش مظهر اقتدار یک کشور است و در تعامل آینده کشور در عرصه بین‌الملل بسیار مؤثر خواهد بود.

رئیس سازمان صداوسیما سپس به تبیین وضعیت کنونی کشور پرداخت و در ادامه با اشاره به شعار مقام معظم رهبری برای سال 1400 گفت: رهبر معظم انقلاب به علت استمرار اقتصاد مقاومتی، امسال را سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» نامیده‌اند. این به معنای آن است که حمایت و پشتیبانی از تولیدکننده حق اوست و رسانه ملی باید در این زمینه برنامه‌سازی کند.

 

شرایط جدید پیش روی رسانه ملی

وی از تغییرات ساختار ارتباطاتی در جهان با تحولات حوزه رسانه و شبکه‌های نوین یاد کرد و گفت: این تغییرات شرایط جدیدی را پیش روی رسانه ملی نهاده است، چراکه رسانه ملی در همه زمینه‌ها باید قانونی عمل کند؛ اما قاعده‌مندی خاصی در فضای مجازی وجود ندارد و همین امر، ابهامی را در شرایط تبلیغات انتخاباتی ایجاد کرده است.

رئیس رسانه ملی از عصر کنونی به‌عنوان عصر «پسا حقیقت» و استفاده از «حقایق جایگزین» یاد کرد و گفت: پس از مناظره دونالد ترامپ با هیلاری کلینتون در سال 2016 در تحقیقی روشن شد که 70 در صد محتوای ادعاهای ترامپ و 27 در صد محتوای سخنان کلینتون، دروغ بوده است.

وی افزود: عصری که ما در آن هستیم، متأسفانه دوره‌ای است که دروغ در آن رواج دارد، ضمن اینکه فضای مجازی به این فضا دامن می‌زند و مرز دروغ و واقعیت را ابهام‌آلود می‌کند.

 

ضد حمله به دشمن

دکتر علی عسکری یکی از اولویت‌های راهبردی رسانه ملی را افزایش مشارکت در انتخابات و برگزاری انتخاباتی پرشور توصیف کرد و با بیان اینکه چیرگی اخبار منفی و ناامیدکننده از وجوه دیگر شرایط کنونی است، گفت: دشمن با کمک شبکه‌های ماهواره‌ای و بی‌قانونی در فضای مجازی، تلاش دارد اخبار منفی و ناامیدکننده را به افکار عمومی القا کند. ما باید در مقابل این روند، اخبار پیشرفت‌ها و توانمندی‌های کشور را به اطلاع مردم برسانیم و به آن‌ها بگوییم که مشکلات پیش‌آمده مسائل عارضی است که برطرف خواهد شد.

رئیس رسانه ملی سپس به پیشرفت‌های کشور در زمینه‌های علمی و تولید دانش، ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و تحریم‌ها که در عین تهدید برای کشور فرصت‌های جدیدی ساخته است، اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها به علت محدود کردن واردات موجب شدند شرکت‌های داخلی رشد کنند و دشمنان ما به دست خودشان سیاست راهبردی‌شان را که وابسته سازی ایران بود، نابود کردند.

وی از سیاست استعماری طولانی‌مدت انگلیس در مواجهه با ایران یاد کرد و گفت: انگلیس طراحی کرده بود که ما فقط نفت بفروشیم و در ازای آن کالا وارد کنیم و تولیدمان بخوابد؛ اما تحریم‌ها موجب شد امروز ایران کشوری تولیدکننده در تراز جهانی باشد و به‌زودی به کشوری صنعتی و پیشرفته تبدیل شود.

دکتر علی عسکری با اشاره به پیشرفت‌های رسانه ملی در زمینه فن‌آوری صنعت رسانه گفت: تولیدات سازمان صداوسیما در این عرصه امروز بر قله فناوری‌های جهان ایستاده است.

وی همچنین از پیشرفت‌های کشور در صنایع دفاعی یاد کرد و گفت: همان‌طور که فرمانده سنتکام اعتراف کرده گرچه در گذشته برتری نظامی آمریکا مدیون قدرت هوایی این کشور بود، اما امروز با طراحی و ساخت صنایع هوایی پیشرفته در کشور، نظیر موشک‌های نقطه‌زن با برد بیش از 1000 کیلومتر، هیمنه قدرت هوایی آمریکا شکسته شده و فروپاشیده است، چراکه ناوهای هواپیمابر این کشور در تیررس موشک‌های ایران قرار دارد.

دکتر علی عسکری با اشاره به بدهی‌های میلیاردی اقتصاد آمریکا، از افول و فروپاشی این کشور سخن گفت و افزود: هر چه قدرت آمریکا و رژیم صهیونیستی رو به شکست و نابودی است، اقتدار جمهوری اسلامی در دنیا رو به تزاید است که این مرهون مجاهدت‌های فرزندان این مرزوبوم و کسانی است که در جای‌جای این کشور کار و همت می‌کنند.

 

مأموریت مهم برای زدودن عایق‌های ذهنی

رئیس سازمان صداوسیما سپس با تبیین مؤلفه‌های اثرگذار برافزایش مشارکت در انتخابات، از لزوم تحقیقات عمیق برای افزایش سرمایه اجتماعی در کشور سخن گفت و افزود: باید عایق‌های ذهنی را که براثر تبلیغ و برنامه‌ریزی دشمنان به کمک رسانه‌های معاند و فضای مجازی مانع از اثرگذاری پیام‌بر مخاطبان می‌شود، از بین برد.

دکتر علی عسکری از القای ناامیدی به آینده کشور، ایجاد نارضایتی ذهنی و کم کردن اثرگذاری گروه‌های مرجع به‌عنوان روش‌های فریبکارانه دشمن برای تزریق یاس در میان مردم اشاره کرد و گفت: درحالی‌که مطالعات تطبیقی نشان می‌دهد اوضاع سیاسی و اقتصادی بسیاری از کشورها تفاوت چندانی با کشور ما ندارد و حتی بخش قابل‌توجهی از مردم ما، از رفاه نسبی درزمینه برخورداری از انرژی، آب، برق، گاز، غذای مناسب و ... برخوردارند، اما دشمن می‌کوشد طوری القا کند که در کشور ما اوضاع بسیار بد است.

وی با اشاره به اینکه افکار عمومی در عصر حاضر به دلیل بهره‌مندی از اقسام رسانه‌ها سیال است، بر ضرورت مقابله با عملیات رسانه‌های معاند برای ناامیدسازی مردم تأکید کرد و گفت: امروز به علت تکثر رسانه‌ها و تأثیرشان بر افکار عمومی، سهم بسزایی از مشارکت مردم به این رسانه‌ها وابسته است و می‌بایست رشد فزاینده و بالندگی کشور به‌صورت مستند برای مردم تبیین شود.

 

کارویژه‌های رسانه ملی در انتخابات

دکتر علی عسکری در بخش دیگر سخنانش به وظایف و کارویژه‌های رسانه ملی در انتخابات پیش رو پرداخت و این وظایف را به سه دسته پیش از انتخابات، هنگام انتخابات و بعدازآن تقسیم کرد.

وی برنامه‌ریزی دقیق، هدفمند و شفاف با محوریت ستاد انتخابات رسانه ملی، راهبرد فعال در فرآیند اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در مراحل «تبیینی، تبلیغی و تهییجی»، آشناسازی افکار عمومی‌با سازوکارهای تبلیغات انتخابات، معرفی نقش نهادها و مردم در اداره کشور، آموزش نحوه ارجاع تخلفات انتخاباتی به مراکز نظارتی، پوشش منصفانه و بی‌طرفانه برنامه‌های تبلیغاتی را از وظایفی خواند که به‌عنوان وظایف پیش از انتخابات باید اجرایی شوند.

رئیس سازمان صداوسیما نقش رسانه ملی را در روز برگزاری انتخابات مهم توصیف کرد و گفت: باید به‌خوبی فرآیند رأی‌گیری را از آغاز تا پایان ساعت برگزاری پوشش داد و واقعیت را برای مردم روایت کرد.

انعکاس سریع و کامل اطلاعیه‌های انتخاباتی و ارتباط مستقیم و مستمر با برگزارکنندگان اجرایی و نظارتی انتخابات از دیگر وظایف صداوسیما حین برگزاری انتخابات بود که رئیس سازمان از آن یاد کرد و ادامه داد: ارائه گزارش لحظه‌به‌لحظه شمارش آراء و نتایج آن و اطمینان بخشی درباره صحت و درستی فرآیند برگزاری، از وظایف رسانه ملی پس از برگزاری انتخابات است. هشیاری در برابر جریان‌سازی دشمنان نیز یکی از وظایف مهم ماست که باید به آن دقت ویژه داشته باشیم.

 

چالش‌های رسانه ملی در ایام انتخابات

چالش‌های پیش روی رسانه ملی در ایام انتخابات نیز از دیگر مباحثی بود که رئیس سازمان به آن پرداخت و گفت: یکی از چالش‌ها تفاوت تبلیغات رسانه‌ای انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شوراها است.

وی افزود: برگزار نشدن جلسات تبلیغاتی سیاسی انتخاباتی و فقدان رویدادهای بزرگ تبلیغاتی به علت محدودیت‌های کرونایی، فقدان قابل‌ملاحظه‌ای است، زیرا نقش بسزایی در ایجاد شورونشاط در انتخابات داشت و حالا رسانه ملی باید این خلأ را پر کند.

بروز محدودیت‌های نیروی انسانی در برنامه‌سازی و تبلیغات در شرایط کرونایی ازجمله دیگر چالش‌هایی بود که رئیس سازمان از آن سخن گفت و با گرامیداشت یاد همکارانی در رسانه ملی که به علت کرونا از دنیا رفته‌اند، از همه همکاران خواست با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، خصوصاً در استودیوهای پخش مراقب سلامتی خود و همکارانشان باشند.

دکتر علی عسکری از شبکه‌های ماهواره‌ای، شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های ارتباطی مجازی به‌عنوان یکی دیگر از چالش‌های جدی برای رسانه ملی یادکرد و گفت: تخریب و فضاسازی روزافزون علیه رسانه ملی با نزدیک شدن به انتخابات رو به فزونی گذاشته است، چراکه دشمن، رسانه ملی را بزرگ‌ترین مانع خود در فریب افکار عمومی می‌داند.

وی افزود: دشمن برای از بین بردن رسانه ملی شبکه‌های ماهواره‌ای بسیاری راه‌اندازی کرده است و عملیات ویژه‌ای برای این امر طراحی کرده بود؛ اما به لطف الهی رسانه ملی در مقابل آن ایستاد و امروز باهمت و غیرت کارکنان خود وسط میدان ایستاده است و می‌درخشد.

دکتر علی عسکری تأکید کرد: آن‌ها اکنون هم علیه صداوسیما برنامه‌ریزی کرده‌اند و از کوچک‌ترین خطا و حاشیه بیشترین استفاده را می‌کنند؛ البته ما هم می‌دانیم چگونه با این تهدیدها برخورد کنیم.

وی با اشاره به آمار بالای مخاطبان رسانه ملی گفت: آمار مخاطبان رسانه ملی در همین ایام نوروز به بیش از 80 درصد بیننده رسید؛ به همین خاطر کینه دشمنان ادامه دارد و امروز 9 درصد محتوای منفی علیه جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی، عملیات علیه رسانه ملی است و این حجم از تخریب با توجه به نقش مهم رسانه ملی در برگزاری انتخاباتی پرشور، ادامه دارد.

 

الزامات سیاست‌های تبلیغی رسانه ملی

رئیس سازمان درباره الزامات سیاست‌های تبلیغی رسانه ملی هم گفت: ترویج و تبیین گفتمان امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبتنی بر گام دوم انقلاب مهم‌ترین سیاست تبلیغی ما است. باید با محوریت کلیدواژه‌های خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی روی آن کار کنیم.

آرامش رسانه‌ای در تقابل با رسانه‌های معاند از الزامات دیگری بود که دکتر علی عسکری از آن یاد کرد و گفت: حدود 299 شبکه ماهواره‌ای علیه ملت ایران کار می‌کنند که بیش از 130 شبکه با زبان فارسی تهرانی و الباقی با گویش‌ها و زبان‌های قومیتی فعالیت دارند تا امید و باور مردم را تخریب کنند.

وی از الزام رعایت عدالت رسانه‌ای در تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با رعایت اصل بی‌طرفی و رعایت مدت زمان تبلیغ، مدیریت تصویر، مدیریت واژگان و مدیریت حضور کارشناسان به‌عنوان دیگر الزامات رسانه ملی یادکرد و گفت: در برنامه‌های زنده، گرچه همه مسئولیت آنچه کارشناس می‌گوید بر عهده اوست، اما در همین حال، باید افراد مطمئن و متخصص و متعهد در برنامه‌های زنده حضور یابند.

اطلاع‌رسانی دقیق درباره آمار و اطلاعات، پوشش رسانه‌ای منطقی و استدلالی برای ترغیب مردم از دیگر الزاماتی بود که رئیس سازمان از آن یاد کرد و با بیان اینکه باید برنامه‌سازی درباره انتخابات با محوریت مردم باشد، تأکید کرد: باید زبان مردم باشیم و حرف مردم را بزنیم و خواست آن‌ها را بیان کنیم.

جلوگیری از هرگونه تخریب و فریب در جریان تبلیغات انتخاباتی، ترغیب جریان‌های سیاسی، نامزدها به رعایت اخلاق انتخاباتی، افشاگری درباره عملیات روانی دشمنان، رعایت اخلاق رسانه‌ای و مراعات انصاف، صداقت و شفافیت، روایت کارآمدی نظام و ارائه محتوای ملموس، عینی و عمیق از آن، خلاقیت و نوآوری در برنامه‌ها و تنوع در قالب برنامه‌ای، اختصاص زمان طلایی مناسب و هوشمندانه به برنامه‌های انتخاباتی، توجه به گزارشگری تحقیقی و رسانه «راه‌حل‌گرا»، توجه هم‌زمان به مخاطبان عام و خاص، خصوصاً رأی اولی‌ها و جوانان، برجسته‌سازی عناصر انسجام ملی، تولید محتوای انتخاباتی برای اقناع مخاطب، واکنش به هنگام به شایعات و اخبار جعلی، آرامش‌بخشی و القای امید اجتماعی و ایجاد فضای همدلی و همبستگی در جامعه و مدیریت انتظارات جامعه نیز از الزاماتی بود که رئیس سازمان بر آن تأکید کرد.

وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌های اجتماعی و هم‌افزایی برودکست و برودبند نیز الزاماتی است که همه شبکه‌هایی که دارای شبکه مجازی هستند، باید از آن بهره ببرند و با تعامل بین این دو فضا، هم‌افزایی کنند.

دروازه‌بانی پیام‌ها و پرهیز از هواداری از نامزدها و جریان‌های سیاسی، دشمن‌شناسی و بصیرت‌افزایی، ترسیم چشم‌انداز روشن کشور، نشاط‌آفرینی و ایجاد شور انتخاباتی، پرهیز از سیاه نمایی و یأس آفرینی، قرار نگرفتن در فضای دوقطبی، پرهیز از ادبیات غیرمؤدبانه و تمسخرآمیز، پرهیز از شبهه افکنی و طرح اتهامات بی‌اساس، استفاده نکردن از نمادها و شعارهای نامزدها، پرهیز از اظهارنظر درباره اشخاص حقیقی و حقوقی ثالث در جریان برنامه‌ها، عدم تعارض و تناقض در ارائه اطلاعات و دامن نزدن به مسائل قومی، مذهبی و قبیله‌ای، پرهیز از مرکز محور شدن انتخابات، اجتناب از تغییر نامناسب جدول پخش، پرهیز جدی مجریان و کارشناسان از سوگیری انتخاباتی نیز از توصیه‌هایی بود که رئیس سازمان صداوسیما در قالب الزامات سیاست‌های تبلیغی رسانه ملی به تبیین آن‌ها پرداخت.

وی در پایان در خصوص مباحث مطرح‌شده در روزهای اخیر در خصوص مذاکرات برجام گفت: شاقول و معیار واقعیت و حقیقت در برجام بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) است که حرف آخر را زدند و آرزو می‌کنم بر اساس این فرمایشات، تحریم‌ها پایان یابد و همه صنعتگران و تجار مراودات بین‌المللی‌شان را از سر بگیرند و این فشار ناجوانمردانه تحریم کنندگان علیه ایران برطرف شود.

وی تأکید کرد: باید مراقب باشیم آن‌ها با فریبکاری ما را در تله فرسایشی مذاکرات درگیر نکنند و امیدواریم این مذاکرات بتواند موجب رفع تحریم‌ها و حذف مزاحمت‌های آمریکا برای ما شود.

گزارش تصویری این نشست را در این لینک ببینید.

امتیاز شما