امروز سه شنبه  ۲۸ فروردين ۱۴۰۳

انتشار کتاب «جامعه انحطاط زده» در سروش

مشاهده ۴۰۰
۱۴۰۰/۰۲/۱۲- ۱۵:۰۳

انتشارات سروش چاپ نخست کتاب «جامعه انحطاط زده» نوشته روس دوتات با ترجمه حمیدرضا غلام‌زاده‌ نطنزی را روانه بازار نشر کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، انتشارات سروش کتاب«جامعه انحطاط زده» نوشته روس دوتات، با ترجمه حمیدرضا غلام‌ زاده نطنزی را منتشر کرد. این‌ کتاب با محور افول آمریکا، تولید مشترک این‌ انتشارات و موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران است.

هراس از افول در گفتمان سیاسی و نخبگان ایالات متحده از بدو ورود اولین اروپاییان و پیش از استقلال مستعمرات و تشکیل کشوری به نام ایالات متحده در قاره جدید، تا امروز مطرح بوده و بحث تازه‌ ای نیست. هرچند تحقق وعده رویای آمریکایی که شامل دموکراسی، آزادی، فرصت و حقوق برابر بود، به‌ دلیل وجود برده‌ داری، شرط مالکیت برای رای‌ دادن، عدم امکان رای‌ دادن زنان و سیاه‌ پوستان، از قدیم و از همان سرآغاز تشکیل آمریکا چالش برانگیز بود، با این‌ حال این‌ کشور برای بسیاری، تا مدت‌ ها مترادف سرزمین فرصت‌ ها بود.

کتابی که روس دوتات با عنوان «جامعه انحطاط‌زده»‌ درباره افول آمریکا نوشته، این‌ مساله را از دید نویسندگان مختلفی که به آن پرداخته‌ اند، بررسی می‌کند. این‌ نویسنده متولد سال ۱۹۷۹ است و نسخه اصلی این‌ کتابش، فوریه سال ۲۰۲۰ با عنوان «جامعه منحط: چه‌طور قربانی موفقیت‌های خود شدیم» منتشر شد. موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران در مقدمه‌ ای که برای این‌کتاب نوشته، به این‌ مساله اشاره کرده که افول، مفهومی‌ پیچیده و چندلایه است و با فروپاشی تفاوت‌ های زیادی دارد و از آن‌ جایی که این‌ مفهوم از ابتدای تاریخ تشکیل آمریکا مطرح بوده و در دوره‌ های خاصی از تاریخ آمریکا پررنگ شده، باید برای مخاطب ایرانی به شکل دقیق و منطبق بر داده‌ های علمی و دور از پیش‌ داوری شرح داده شود تا شناخت دقیقی حاصل شود.

کتاب پیش‌رو، ۳ بخش اصلی با عناوین «چهار اسب‌ سوار»، «انحطاط پایدار» و «مرگ‌ های انحطاط» دارد که هرکدام فصولی را در خود جا داده‌ اند. در بخش اول، مخاطب با چهار فصل رکود، ناباوری، تصلب و تکرار روبرو می‌ شود. بخش دوم هم دربرگیرنده فصول به راحتی کرخت، استبداد مهربان، در انتظار بربرها و ادا کردن حق انحطاط است. سومین بخش کتاب هم شامل ۳ فصل با عناوین مصیبت، رنسانس و مشیت می‌شود.

در قسمتی از این‌ کتاب می‌ خوانیم:

اشیای فناورانه باشکوه هم مثل آیفون وجود داشته، که ارائه اولیه‌ اش نزدیک‌ ترین تجربه نسل من از تجربه مشترک عجایب فناوری بود. قطعاً زنان و مردانی بوده‌ اند که با فروش «وعده» شکوه معروف شده‌اند؛ هایپرلوپ ایلان ماسک معروف‌ ترین مثال هستند و لحظاتی هم از شکوه دل‌تنگی و خاطرات وجود داشته است؛ مثل آخرین پرواز شاتل فضایی دیسکاوری، که به‌ وسیله خطوط هوایی بوئینگ ۷۴۷ به تاریخ سپرده شد و موجب شد مردم گردن بکشند تا ببینند چطور فضانورد بازنشسته از فلوریدا تا بنیاد اسمیتسونیان واشنگتن دی‌سی منتقل شد.

اما هایپرلوپ یک طرح اولیه است، لاس‌ و گاس یک تصویر خیالی است، واقعیت مجازی این‌گونه نیست و همان‌گونه که نویسنده علمی تخیلی، نیل استفانسون بعد از دیدن عبور دیسکاوری از بالای سرش نوشت، شکوه نوستالژیک آخرین پرواز دیسکاوری بیش از هر چیز فرصت‌های از دست‌رفته را مورد تاکید قرار داد:

«زندگی من دورانی را در بر می‌گیرد که ایالات متحده آمریکا قادر بود انسان به فضا اعزام کند. برخی از اولین خاطرات من از نشستن روی قالیچه جلوی تلویزیون بزرگ و سیاه‌ و سفید و تماشای مأموریت‌های اولیه پروژه جمنای بود. تابستان امسال، در سن ۵۱ سالگی- که خیلی پیر نیست - در تلویزیون صفحه تخت نظاره‌گر آخرین شاتل فضایی بودم که از سکو پرتاب شد».

انتشارات سروش این اثر را در 319 صفحۀ رقعی، شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 70000 تومان منتشر کرده است.

علاقه‌ مندان برای تهیه این کتاب می‌ توانند از طریق فروشگاه با شمارۀ 88310610 و یا فروشگاه اینترنتی با شمارۀ 66415401 تماس بگیرند. همچنین از طریق پیام‌رسان واتس‌اپ انتشارات سروش به شماره 09921605119 و یا با مراجعه به سایت سروش www.soroushpub.com، برای تهیه کتاب اقدام کنند.

تصاویر

امتیاز شما