امروز جمعه  ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰

نسخه آزمایشی

اعلام نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی از مخاطبان سیما در پاییز ۱۳۹۹
اعلام نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی از مخاطبان سیما در پاییز ۱۳۹۹

شبکه‌های سه، یک و خبر پرمخاطب‌ترین شدند/ بیشترین رشد مخاطب در شبکه‌های آموزش، قرآن و معارف و یک سیما

مشاهده ۲۰۵
۱۴۰۰/۰۲/۱۳- ۱۸:۳۷
تعداد بازدید:205
بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی از مخاطبان سیما در فصل پاییز ۱۳۹۹؛ شبکه‌های سه سیما (51.1 درصد)، یک سیما (50.8 درصد) و خبر معاونت سیاسی (46 درصد) به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم پرمخاطب‌ترین شبکه‌های تلویزیونی قرار گرفتند و مشخص شد شبکه آموزش سیما با 11.8 درصد، شبکه قرآن و معارف سیما با 6.6 درصد و شبکه یک سیما با 5.7 درصد، بیشترین رشد میزان مخاطب را نسبت به پاییز ۱۳۹۸ داشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، بر اساس این نظرسنجی 77.4 درصد مردم در فصل پاییز بیننده برنامه‌های مختلف سیمای رسانه ملی بودند و به‌طور میانگین سه ساعت و 30 دقیقه پای برنامه‌های تلویزیون نشسته‌اند.

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات، میزان مخاطبان رسانه ملی در فصل پاییز ۹۹ نسبت به پاییز ۹۸ حدود 1.1 درصد رشد داشته است و حدود 25.1 درصد از بینندگان در پاییز ۹۹ بیش از پنج ساعت در روز و 21.6 درصد هم «دو تا سه ساعت» در روز پای برنامه‌های تلویزیون نشسته‌اند.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از این نظرسنجی، پربیننده‌ترین ساعات تماشای تلویزیون در فصل پاییز به شرح ذیل بوده است:

رتبه

ساعت

درصد بیننده

۱

۲۱ تا ۲۲

75.4

۲

۲۲ تا ۲۳

66.8

۳

۲۰ تا ۲۱

66.4

 

نتیجه نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی نشان می‌دهد که در میان شبکه‌های مختلف سیما، میزان بیننده شبکه‌های «سه» (51.1 درصد بیننده)، «یک» (50.8 درصد بیننده)، شبکه «خبر» معاونت سیاسی با 46 درصد مخاطب و شبکه «آی‌فیلم» معاونت برون‌مرزی با 45.6 درصد مخاطب از دیگر شبکه‌ها بیشتر بوده است که نتایج نهایی آن را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

وقتی نظرسنجی مخاطبان سیما در پاییز ۹۹ را با نظرسنجی پاییز ۹۸ مقایسه می‌کنیم مشخص می‌شود که شبکه‌های آموزش، قرآن و معارف و یک بیشترین رشد مخاطب را در مقایسه با آمار پاییز سال گذشته از آن خود کرده‌اند. در جدول ذیل، شبکه‌هایی را که نسبت به پاییز 98 رشد مخاطب داشته‌اند، مشاهده می‌کنید:

بر اساس مقایسه نظرسنجی پاییز 1399 با پاییز 1398 شبکه‌های سه، نسیم، چهار سیما و ورزش بیشترین میزان افت مخاطب را تجربه کرده‌اند.

همچنین این نظرسنجی نشان می‌دهد 23 درصد بینندگان تلویزیون گفته‌اند اگر قرار باشد فقط یک شبکه را برای تماشای تلویزیون انتخاب کنند، آن شبکه «شبکه سه» خواهد بود؛ 18.6 درصد هم «شبکه آی‌فیلم» و 11.7 درصد هم «شبکه یک» را انتخاب می‌کنند.

طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، در میان انواع مختلف برنامه‌ها، برنامه‌های نمایشی (فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها) بیشتر از دیگر برنامه‌ها بیننده (61.8 درصد) دارد و بعدازآن اخبار (با 54.4 درصد بیننده) در رتبه بعدی قرار گرفته است.

«خانه امن» از شبکه یک، «نجلا» از شبکه سه و «زمین گرم» از شبکه سه در رتبه‌های اول تا سوم پربیننده‌ترین سریال‌های فصل پاییز 1399 قرار گرفتند. جدول کاملی از پربیننده‌ترین سریال‌ها در فصل پاییز 1399 را در ادامه ملاحظه می‌کنید:

شبکه

سریال

درصد بیننده

یک

خانه امن

44.6

سه

نجلا

35.5

سه

زمین گرم

28.7

یک

ایلدا

27.6

دو

از سرنوشت (فصل سوم)

27.6

سه

صفربیست‌ویک

25.9

 

ازنظر 48.3 درصد مردم در فصل پاییز، تلویزیون محبوب‌ترین رسانه بوده است و پس‌ازآن اینترنت با 23.3 درصد، شبکه‌های اجتماعی با 11.8 درصد، رادیو 6.6 درصد و روزنامه و مجلات با حدود 2.5 درصد در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند.

مرکز تحقیقات صداوسیما همچنین در این نظرسنجی به این نتیجه رسیده است که در پاییز امسال 43.9 درصد مردم برای دیدن تلویزیون از سیستم اچ‌دی استفاده کرده‌اند و طبق نتایج به‌دست‌آمده، 65.3 درصد از استفاده‌کنندگان از کیفیت پخش اچ‌دی در حد زیاد رضایت دارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما