امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
اعلام نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی از مخاطبان سیما در زمستان ۱۳۹۹
اعلام نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی از مخاطبان سیما در زمستان ۱۳۹۹

شبکه‌های سه، آی‌فیلم و یک پرمخاطب‌ترین شدند/ بیشترین رشد مخاطب در شبکه‌های آی‌فیلم، آموزش و تماشا

مشاهده ۶۸۸
۱۴۰۰/۰۲/۱۳- ۱۹:۰۸
تعداد بازدید:688

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی از مخاطبان سیما در فصل زمستان ۱۳۹۹؛ شبکه‌های سه سیما (52 درصد)، آی‌فیلم معاونت برون‌مرزی (46 درصد) و یک سیما (44.5 درصد) به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم پرمخاطب‌ترین شبکه‌های تلویزیونی قرار گرفتند و مشخص شد شبکه آی‌فیلم معاونت برون مرزی با 10.1 درصد، شبکه آموزش سیما با 6.2 درصد و شبکه تماشا سیما با 5.2 درصد، بیشترین رشد میزان مخاطب را نسبت به زمستان ۱۳۹۸ داشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، بر اساس این نظرسنجی 77.2 درصد مردم در فصل زمستان بیننده برنامه‌های مختلف سیمای رسانه ملی و به‌طور میانگین سه ساعت و 21 دقیقه پای برنامه‌های تلویزیون نشسته‌اند.

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات، حدود 22.9 درصد از بینندگان در زمستان ۹۹ بیش از پنج ساعت در روز و 23.8 درصد هم «دو تا سه ساعت» در روز پای برنامه‌های تلویزیون نشسته‌اند.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از این نظرسنجی، پربیننده‌ترین ساعات تماشای تلویزیون در فصل زمستان به شرح ذیل بوده است:

رتبه

ساعت

درصد بیننده

۱

۲۱ تا ۲۲

72.2

۲

۲۰ تا ۲۱

65.5

۳

۲۲ تا ۲۳

65

 

نتیجه نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی نشان می‌دهد که در میان شبکه‌های مختلف سیما، میزان بیننده شبکه‌های سه (52 درصد بیننده)، «آی‌فیلم» معاونت برون‌مرزی (46 درصد بیننده)، یک سیما (44.5 درصد بیننده) و شبکه «خبر» معاونت سیاسی (43.4 درصد بیننده) از دیگر شبکه‌ها بیشتر بوده است که نتایج نهایی آن را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

وقتی نظرسنجی مخاطبان سیما در زمستان ۹۹ را با نظرسنجی زمستان ۹۸ مقایسه می‌کنیم مشخص می‌شود که شبکه‌های آی‌فیلم، آموزش و تماشا بیشترین رشد مخاطب را در مقایسه با آمار زمستان سال گذشته از آن خود کرده‌اند. در جدول ذیل، شبکه‌هایی را که نسبت به زمستان 98 رشد مخاطب داشته‌اند، مشاهده می‌کنید:

نتیجه مقایسه نظرسنجی زمستان 1399 با زمستان 1398 نشان می‌دهد شبکه‌های خبر، نسیم، یک و سه بیشترین افت مخاطب را داشته‌اند.

همچنین این نظرسنجی نشان می‌دهد 24.7 درصد بینندگان تلویزیون گفته‌اند اگر قرار باشد فقط یک شبکه را برای تماشای تلویزیون انتخاب کنند، آن شبکه «شبکه سه» خواهد بود؛ 20.1 درصد هم «شبکه آی‌فیلم» و 8.9 درصد هم «شبکه خبر» را انتخاب می‌کنند.

طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، در میان انواع مختلف برنامه‌ها، برنامه‌های نمایشی (فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها) بیشتر از دیگر برنامه‌ها بیننده (62.1 درصد) دارد و بعدازآن اخبار (با 52.8 درصد بیننده) در رتبه بعدی قرار گرفته است.

«خانه امن» از شبکه یک، «دادستان» از شبکه سه و «پایتخت 5» از شبکه آی‌فیلم در رتبه‌های اول تا سوم پربیننده‌ترین سریال‌های فصل زمستان 1399 قرار گرفتند. جدول کاملی از پربیننده‌ترین سریال‌ها در فصل زمستان 1399 را در ادامه ملاحظه می‌کنید:

شبکه

سریال

درصد بیننده

یک

خانه امن

44.6

سه

دادستان

38.5

آی فیلم

پایتخت 5

32.6

سه

با خانمان

30

دو

بیگانه‌ای با من است

27.4

آی فیلم

پایتخت 4

26.7

یک

روزهای ابدی

23.4

سه

شرم

22.1

در میان برنامه‌های شاخص شبکه‌ها هم «عصر جدید 2» از شبکه سه، «دورهمی» و «کودک شو» از شبکه نسیم در رتبه‌های اول تا سوم پربیننده‌ترین برنامه‌های شاخص فصل زمستان 1399 قرار گرفتند. جدول پربیننده‌ترین برنامه‌های شاخص شبکه‌ها در فصل زمستان 1399 را در ادامه ملاحظه می‌کنید:

شبکه

برنامه

درصد بیننده

سه

عصر جدید 2

43.1

نسیم

دورهمی

39.3

نسیم

کودک شو

29.2

مستند

مستند حیات وحش

29

سه

فوتبال برتر

20.1

 

بیشترین دلیل بینندگان برای تماشای برنامه‌های سیما در این فصل، «سرگرمی و تفریح» (45.9 درصد) و سپس «کسب خبر و اطلاع» (42.4 درصد) بوده است.

ازنظر 47.1 درصد مردم در فصل زمستان، تلویزیون محبوب‌ترین رسانه بوده است و پس‌ازآن اینترنت با 24.9 درصد، شبکه‌های اجتماعی با 11.9 درصد، رادیو 6.8 درصد و روزنامه و مجلات با 2.2 درصد در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند.

امتیاز شما