امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
توسط نماینده سازمان صدا و سیما صورت گرفت:
توسط نماینده سازمان صدا و سیما صورت گرفت:

سخنرانی در زیرکمیته علمی و فنی استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد

مشاهده ۱۷۰
۱۴۰۰/۰۲/۱۸- ۱۴:۱۸
تعداد بازدید:170

پنجاه و هشتمین نشست زیرکمیته علمی و فنی استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد به مدت دو هفته در اردیبهشت ماه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این نشست مهندس رضا نادری جهرمی از کارشناسان اداره کل فناوری فضایی و ماهواره ای معاونت توسعه و فناوری رسانه به عنوان نماینده کشورمان  خواستار دسترسی عادلانه کشورها به مدار ماهواره ای زمین ثابت شدند. وی  از طریق بیانیه ای موضع  کشورمان  را در خصوص نبود دسترسی عادلانه و وجود تبعیض در استفاده از مدار زمین ثابت اعلام کرد و از این زیرکمیته خواست  تا به جای ثبت ابراز نگرانی‌های متعددی  از طرف کشورهای مختلف، اقداماتی جدی در زمینه  یافتن راه حل های عملی برای این موضوع  در نظر گیرد.در این بیانیه پیشنهاد شد تا یک بند جدید به لیست دستور کارهای این کمیته اضافه شود که به طور خاص به بررسی نواقص مکانیزم حاکم بر استفاده از مدار زمین ثابت بپردازد. در صورت قبول این پیشنهاد، کشورهای در حال توسعه می­توانند عوامل فنی و مقرراتی که در ایجاد تبعیض کنونی نقش دارند را ریشه یابی کرده و راه حل های پیشنهادی خود را برای رفع آن در جلسات آتی زیر کمیته مطرح کنند.

مخالفت های اولیه با پیشنهاد کشورمان با این استدلال صورت گرفت که این موضوع نباید در زیرکمیته فنی بلکه  باید در زیرکمیته حقوقی مطرح شود و در اخر کشورهای آمریکا، انگلیس و هلند به بهانه‌های دیگر با پیشنهاد ایران به مخالفت برخواستند و با توجه به اینکه تصمیمات کمیته نیازمند اجماع تمام کشورها است، پیشنهاد ایران به تصویب نرسید.در نهایت ایران اعلام کرد که مواضع کشورمان را از زاویای دیگر در جلسات کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد و زیر کمیته حقوقی آن دنبال خواهد کرد.

امتیاز شما