امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

گرامیداشت استاد عود و آواز «با کاروان شعر و موسیقی»

مشاهده ۱۶۴
۱۴۰۰/۰۲/۲۲- ۰۶:۲۰

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» رادیو فرهنگ در سوگ درگذشت استاد عبدالوهاب شهیدی، تصنیف «آتش دل» وی را بررسی می کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «با کاروان شعر و موسیقی» در برنامه‌ های مختلفی از آثار استاد عبدالوهاب شهیدی یاد کرده و آنها را تقدیم شنوندگان کرده بود و در بسیاری از آن برنامه‌ها توضیحات استاد درباره چگونگی سرودن اثر پخش شد. این بار در سوگ فقدان استاد عبدالوهاب شهیدی، تصنیف «آتش دل» یا «آتشی در سینه دارم جاودانی» روی آنتن می رود.
تصنیف «آتشی در سینه دارم جاودانی» ساخته مرتضی نی داوود، با تنظیم و رهبری جواد معروفی، شعر بهادر یگانه و بازخوانی شعر با مطلع شعر حسین پژمان و صدای عبدالوهاب شهیدی در آواز دشتی است.
شهیدی یکی از چهره‌ های مطرح آواز و موسیقی ایران بود، صدای گرم و دلنشین او در یاد علاقه مندان موسیقی جاودانه است.
عبدالوهاب شهیدی در سال ۱۳۰۱ در اصفهان به دنیا آمد. ۱۹ ساله بود که به موازات خوانندگی، فعالیت‌ های هنری خود را پس از آموختن ردیف‌های موسیقی و همچنین فراگرفتن نوازندگی سنتور و عود آغاز کرد.
عبدالوهاب شهیدی ده‌ ها سال در خدمت موسیقی ایرانی بود و در دوره طولانی فعالیت هنری خود با نخبگان موسیقی و آواز ایرانی، همچون فرامرز پایور، جلیل شهناز، حسین تهرانی، رحمت‌ الله بدیعی و محمدرضا شجریان همکاری داشت.
او به‌ ویژه در رادیو و تلویزیون حضوری پررنگ داشت و به عنوان خواننده «برنامه گل‌ ها» رادیو ایران نیز شناخته‌ شده بود.
استاد عود و‌آواز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ به دلیل عارضه قلبی در ۹۹ سالگی در گذشت.
برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» هرروز ساعت ۱۲:۳۰ به تهیه کنندگی یلدا احتشامی و اجرای مریم واعظ پور از رادیو فرهنگ شنیده می‌شود.

امتیاز شما