امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

بیانات مقام معظم رهبری درباره روابط عمومی و ارتباطات

مشاهده ۵۱۷۴
۱۴۰۰/۰۲/۲۷- ۱۱:۱۰

به مناسبت 27 اردیبهشت، روز ارتباطات و روابط عمومی، 20 نکته کلیدی، هدفمند و کاربردی از بیانات مقام معظم رهبری درباره روابط عمومی استخراج شده که به اشتراک می‌ گذاریم.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در تقویم رسمی‌ کشور 27 اردیبهشت، روز ملی ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده است. با توجه به اینکه امروزه اطلاع رسانی و تبادل اطلاعات، یک مقوله اساسی در موفقیت هر نهاد و سازمانی از خرد تا کلان است، اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌ رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است، دو چندان است، به گونه ای که موفقیت سازمان‌ ها، ادارات و شرکت‌ ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعالیت های تخصصی، به عملکرد روابط عمومی‌ های آن‌ ها وابسته است.
در نگاهی کوتاه تلاش می‌ کنیم از دیدگاه رهبر معظم انقلاب به مقوله اطلاع رسانی در دستگاه‌های دولتی و حتی غیر دولتی بپردازیم و اهمیت مساله اطلاع رسانی را به ویژه برای افکار عمومی و مردم واکاوی کنیم.
رهبر انقلاب در دیدارهای مختلف از جمله با روسای قوای سه گانه، بارها به موضوع اطلاع رسانی از اقدامات و عملکرد ها پرداخته اند و تاکید کردند که باید از شیو های جدید و جذاب اطلاع رسانی استفاده شود.
رهبر انقلاب معتقدند با این‌ که روی روابط عمومی‌ها کار شده، اما اطّلاع‌ رسانی درستی از کارهای فراوانی که صورت گرفته، انجام نمی‌گیرد.« اعتقادم این است همین تلاشی را که انجام می‌گیرد، با کم کردن اصطحکاک های میان‌ بخشی که در داخل دولت وجود دارد و همکاری‌های فراوان و لازم بخش های مختلف دولتی، باید مضاعف و در واقع بهینه کرد.» (4شهریور 1381 بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌ جمهور و اعضای هیأت دولت)
بخشی از پیشنهادات رهبر معظم انقلاب در حوزه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از عملکرد دستگاه‌ها و نهادهای مختلف به شرح ذیل است:
1: از شیوه‌ های جدید و جذاب اطلاع رسانی و تبلیغی استفاده شود.
«رهبر انقلاب اسلامی یکی از کارهای بسیار ضروری در قوه قضاییه را، انعکاس خدمات این قوه و اطلاع رسانی آنها به مردم دانستند و افزودند: باید برای انعکاس حجم سنگین کارهایی که در دستگاه قضایی انجام می‌گیرد، از شیوه‌ های جدید و جذاب اطلاع رسانی و تبلیغی استفاده شود» (9 تیر 1395، سخنانان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضاییه).
2: اطلاع مردم از این کارها بسیار کار لازم و مهمی است.
«در مورد گزارشی هم که آقای رئیس‌ جمهور دادند، توصیه ام این است که این گزارش ها منتشر بشود و صداوسیما عین همین بیانات ایشان را منتشر کند تا مردم و نخبگان بشنوند. بسیاری از چیزهایی که در زندگی ما اتفاق می افتد و واقعیت دارد، مردم درست در جریان آنها قرار نمی‌گیرند. درست است که ما ان‌شاءالله برای خدا کار می‌کنیم و هدف عمده‌ ما باید رضای الهی باشد و ان‌ شاءالله هست؛ لیکن اطلاع مردم از این کارها بسیار کار لازم و مهمی است. این هم خودش هدفی است، من قبل ها هم همیشه سفارش کرده‌ام، حالا هم سفارش می‌کنم».(2 شهریور 1387 بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای هیأت دولت)
3.: گزارش باید واقعاً هنرمندانه باشد.
«یک مسأله، مسأله‌ اطلاع‌ رسانی است که من بارها گفته‌ ام. البته خوشبختانه حالا می‌بینم گاهی در آستانه‌ سفرها، اطلاع‌ رسانی‌های خوبی انجام می‌گیرد،  لیکن در عین حال کم است. گزارش باید واقعاً هنرمندانه باشد، نه به شکل گزارش های متعارف و عادی، البته این گزارش امروز مستثنی است» (2 شهریور 1387 بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌ جمهوری و اعضای هیأت دولت)
4: برنامه‌ سازی کنند
«وزراء برای گزارش، برنامه‌ سازی کنند. گزارش دادن کار آسانی نیست؛ کار بسیار مشکلی است که انسان بخواهد از عملکرد خود گزارشی بدهد که باور مردم و اذعان مردم را همراه داشته باشد. این کار هنرمندانه‌ ای است و بایستی انجام شود». (2 شهریور 1387 بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌ جمهوری و اعضای هیأت دولت)
5: کار اطلاع‌ رسانی، کارِ ظریفی است.
«نکته‌ دیگری که می خواهم سفارش بکنم، مسأله‌ اطلاع‌ رسانی است که آن روز هم در اجتماع کارگزاران دولتی گفتم. واقعاً اطلاع‌ رسانی را قوی کنید، رسانه‌ های مناسب را تغذیه کنید، رسانه‌ ملی هم باید در مورد دولت کار فعالانه بکند. البته کار اطلاع‌ رسانی، کارِ ظریفی است، این‌ طور نیست که یک نفر مقابل دوربین بنشیند و خطاب به مردم بگوید که ما این کار را کردیم، آن کار را کردیم، مردم هم وقتی شنیدند، کاملاً همه قبول کنند و باور کنند که بله، این کارها شده! اصلاً اطلاع‌ رسانی این‌ گونه نیست. اطلاع‌ رسانی یک کار هنرمندانه است. خوراک و مایه‌ اصلی اش را به رسانه‌ ملی بدهید، رسانه‌ ملی هم کار کند.» (4 شهریور 1386 بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌ جمهوری و اعضای هیأت دولت)
6: اینها را باید تفهیم کرد و برای مردم بیان کرد.
« به‌طور هنرمندانه اطلاع‌ رسانی کنید تا مردم تا عمق جانشان قبول کنند. الان هم خیلی از کارهای شما را مردم نمی دانند، یعنی از کارهای بزرگ و کارهای ملی اطلاع پیدا نمی‌کنند، چه برسد به کارهای بخشی و استانی، چه برسد به کارهای ساختاری! این کارهای ساختاری که جزء خدمات مهم شماهاست و به آنها افتخار هم می‌کنید و جا هم دارد، مردم اصلاً به آنها توجه پیدا نمی‌کنند. اینها را باید تفهیم کرد و برای مردم بیان کرد. این کار برای مردم هم امیدزاست، هم روشنگر است، هم کمک و حمایت مردم را به دنبال دارد، و هم روشنگر در مقابل انتقادهاست.» (4 شهریور 1386 بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌ جمهوری و اعضای هیأت دولت)
7:  تلاش ها آن‌ چنان که شایسته است، منعکس نمی‌شود.
«البته بنده می دانم که بسیاری از ریزه‌ کاری‌ها، تلاش ها، مجاهدت ها و اهتمام ها هست که نه در گزارش ها می‌ آید، نه قابل نوشتن است، بلکه بین خود آن انسانِ بااهتمام و دلسوز و بین خدا باقی می ماند که اجر الهی این‌ها بسیار بالا و باارزش است. گله‌ای هم من از این معنا دارم که این تلاش ها آن‌ چنان که شایسته است، منعکس نمی‌شود. البته می توان دستگاه‌های اطّلاع‌ رسانی و صدا و سیما و مطبوعات و ... را مخاطب قرار داد، از آنها گله کرد» (6 شهریور 1382 بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌ جمهوری و اعضای هیأت دولت)
8: واقعاً باید شیوه‌ های کارساز را درنظر گرفت.
«لیکن به‌ نظر من از خودِ دولت باید بیشتر از همه گله‌ مند بود. این کارهایی که انجام گرفته، باید به شکل هنرمندانه در خدمت تصحیح ذهنیّت بعضی از افرادی که ذهنیّت درستی ندارند، قرار گیرد و مردم را آگاه کند، روشن‌ بینی بدهد. چون حجم و کیفیّت کارها واقعاً بالاست، برایش فکری بکنید، زیرا به صِرف این‌ که انسان بگوید این مقدار کارها را کرده‌ام یا این مقدار کار در این بخش انجام گرفته، چندان روش کارآمد و کارسازی نیست. واقعاً باید شیوه‌های کارساز را درنظر گرفت.» (6 شهریور 1382 بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌ جمهوری و اعضای هیأت دولت)
9: به نحو مناسبی منتقل و منعکس شود.
«همین مطالبی که آقایان در این جلسه گفتند، خیلی خوب است که به نحو مناسبی منتقل و منعکس شود تا مردم بدانند که مسئولانی که در مسئولیت های بالای دولت قرار دارند، چه حجم عظیمی از کارها را انجام می دهند..» (6 شهریور 1382 بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌ جمهوری و اعضای هیأت دولت)
10: اطلاع‌ رسانی به‌ هنگام و مستمر باشد.
اطلاع‌رسانی به‌ هنگام و مستمر باشد؛ به‌ویژه برای نخبگان دانشگاهی و حوزوی. (13 دی 1384 بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی)
11: باید این خبررسانی را کامل کنید
«باید این خبررسانی را کامل کنید؛ باید نخبگان کشور به طور دائم احساس کنند که از لحاظ ذهنی با شورا مرتبطند. این کار موجب می‌شود که همکاری آنها را جلب کنید، یعنی وقتی برای نخبگان کشور چه دانشگاهی و چه حوزه‌ ای معلوم شد که شورا به چه مسائلی اهتمام دارد، در زمینه‌ آن مسائل به فکر می افتند و احیاناً کار می‌کنند، با شورا همکاری می‌کنند و احیاناً چیزهایی به ذهن آنها می‌آید که می‌بینند، شورا از اینها غافل است. این نخبگان، آن مسائل را به شما تذکر می دهند.» ( 13 دی 1384بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی)
12: نباید مردم را در ابهام باقی گذاشت.
«تبیین حقیقت و اطّلاع‌ رسانی به افکار عمومی هم مهمّ است؛ این را هم نباید فراموش کرد. نباید مردم را در ابهام باقی گذاشت.» (7 تیر 1382بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان دستگاه قضایی)
13: کارهایی که شما کردید، خیلی از آنها به اطّلاع مردم نرسیده است.
«کارهایی که شما کردید، خیلی از آنها به اطّلاع مردم نرسیده است. از اظهاراتی که مردم می‌کنند، از شکایت هایی که می نویسند و از مراجعاتی که دارند، انسان می فهمد خیلی از آنها از بسیاری کارها در صحنه فعّالیت عظیم و همه‌ جانبه‌ای که این کارخانه بزرگ، که اسمش دولت است، انجام می دهد، واقعاً مطّلع نیستند. حتّی بعضی از افراد صاحب‌ نظر، نخبه و کسانی که نظراتشان مورد اعتنا و اعتماد است، اظهاراتی می‌کنند که نشان می دهد از خیلی کارها خبر ندارند، این نقصِ تبلیغات شماست». (4شهریور 1381 بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت )
14: در بین بخشهای مختلف باید هماهنگی باشد.
«با این‌ که روی روابط عمومی‌ها کار شده، اما به نظرم می رسد اطّلاع‌ رسانىِ درستی از کارهای فراوانی که صورت گرفته، انجام نمی‌گیرد. اعتقادم این است همین تلاشی را که انجام می‌گیرد، با کم کردن اصطحکاکهای میان‌ بخشی که در داخل دولت وجود دارد و همکاری‌های فراوان و لازمِ بخش های مختلف دولتی، باید مضاعف و در واقع بهینه کرد، شما زحمت می‌کشید، کوشش می‌کنید، ساعات زیادی وقت می‌گذارید و کار را دنبال می‌کنید. باید دید آن‌ جایی که ناهماهنگی بین بخش های مختلف وجود دارد، کجاست؛ آن‌ جایی که سیاستِ بخشی یک قسمت، اقدام یا سیاست بخش دیگر را کُند و یا احیاناً خنثی می‌کند، کجاست.»(4شهریور 1381 بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت )
15: پیشرفت ها را بگویید.
«حقیقتاً دشمنان می خواهند از فضای فرهنگی کشور علیه انقلاب، نظام و دولت استفاده کنند. باز مجدّداً تأکید می‌کنم هم به مردم اطّلاع‌ رسانی کنید، خبر دهید و پیشرفت ها را بگویید، هم اگر واقعاً موانعی وجود دارد، آنها را هم شفّاف با مردم در میان بگذارید.» (4شهریور 1381 بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت )
16: شفّاف و صریح به مردم بگویید.
«صرف این‌که ما بگوییم موانعی در کار هست، مردم را قانع نمی‌کند و آنها نمی‌پذیرند. اگر واقعاً موانعی وجود دارد و کسانی هستند و جریانی موجود است که نمی‌گذارد شما کار کنید، این را شفّاف و صریح به مردم بگویید».(4شهریور 1381 بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت )
17: اطّلاع‌ رسانىِ به هنگام، به جا و به شکل متین و صحیح
«بنده معتقد به خبررسانی و اطّلاع‌ رسانی هستم. باید افکار عمومی را مطّلع کرد و اطّلاع رسانىِ صحیح و درست انجام داد، لیکن اطّلاع‌ رسانىِ به هنگام، به جا و به شکل متین و صحیح.» (5 تیر1381- بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان دستگاه قضایی)
18: تبلیغات درست، تبلیغات هنری
«شما می توانید با ترویج این گفتمان، عدّه‌ خودتان را افزایش بدهید؛، همچنان که کیفیّت خودتان را زیاد می‌کنید، کمیّت خودتان را هم می توانید افزایش بدهید که یکی از وسایلش، کار تبلیغاتی است، تبلیغات درست، تبلیغات هنری.» (10 مرداد 1398 بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از اعضای گروه‌های جهادی)
19: کار رسانه‌ای عُقلایی و هنرمندانه و درست باید انجام بگیرد
فعالیت هایی که شما می‌گویید در ۲۸۰۰ روستا و مانند اینها انجام گرفته، یک‌ جوری به اطّلاع مردم باید برسد، یعنی یک کار رسانه‌ ای عُقلایی و هنرمندانه و درست باید انجام بگیرد»(10 مرداد 1398 بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از اعضای گروه‌های جهادی)
20: گروهی گماشته بشوند، برای همین که ببینند چه جوری می‌شود اطّلاع رسانی کرد.
«در این زمینه‌ها به نظر من خیلی کم کار می‌شود، یعنی شما الان فکر کنید، مثلاً می‌گویید هزار روستای محروم وجود دارد که می دانیم، اما چند هزار روستا را یک گروه جوان، بدون اینکه از بودجه‌ دولت استفاده کنند، بدون اینکه تحمیلی بر کسی باشند، توانسته‌اند به این نقطه برسانند که حالا یا کارآفرینی بشود یا از این قبیل کارها و از محرومیّت خارج کنند. این خیلی چیز مهمّی است، این را چرا مردم نمی دانند؟ نوع ارائه‌ خبر و اطّلاع‌ رسانی خیلی مهم است، این که چه جوری اطّلاع‌ رسانی خواهید کرد؛ یعنی واقعاً یک گروهی گماشته بشوند برای همین که ببینند چه جوری می‌شود، اطّلاع رسانی کرد.» (10 مرداد 1398 بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از اعضای گروه‌های جهادی)
احمد عارفخانی، مدیر گروه زیارت و فرهنگ رضوی رادیو زیارت، کارشناس رسانه و نویسنده کتاب «اندیشه‌ های سیاسی مقام معظم رهبری»

تصاویر

امتیاز شما