امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

همگام با انتخابات 1400 در شبکه آرا

مشاهده ۸۵۰
۱۴۰۰/۰۳/۰۴- ۱۱:۴۸

محمد عرفانی، مدیرکل انتشار معاونت فضای مجازی رسانه ملی، ضمن تشریح اهداف شبکه آرا، به تبیین فرصت های پیش روی شبکه‌ های اجتماعی برای تحقق مشارکت آگاهانه مردم در انتخابات پرداخت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، همزمان با فرارسیدن انتخابات 1400، بار دیگر بازار گفت و گو و نظرخواهی در بسترهای ارتباطی و رسانه‌های گروهی رونق گرفته است، بالاخص که امسال به لطف تمهیدات قانونی و فنی پیش بینی شده برای جلب مشارکت تولیدکنندگان محتوای داخلی در شبکه‌ های اجتماعی، انتظار می رود استقبال افکار عمومی از بسترهای ارتباطی در فضای مجازی بیش از دوره‌های قبل باشد.
از این رو اداره کل انتشار معاونت فضای مجازی رسانه ملی به منظور  عمل به رسالت رسانه ای خود، ضمن احترام به عموم تولیدکنندگان محتوای داخلی، با طراحی و راه اندازی شبکه آرا تلاش کرده است تا فرصت گفت و شنود و آشنایی مردم با برنامه‌ های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را تسهیل کند. به همین مناسبت محمد عرفانی در گفت و گو با روابط عمومی معاونت فضای مجازی،  ضمن تشریح اهداف شبکه آرا، به تبیین فرصت های پیش روی شبکه‌های اجتماعی برای تحقق مشارکت آگاهانه مردم در انتخابات پرداخته است که می خوانید.
۱- ایده اولیه راه اندازی « شبکه آرا » از کجا شکل گرفته است؟
بدون شک تولید محتوا در فضای مجازی در بستر های مختلف صورت می‌ گیرد. در این زمینه رسانه ملی تلوبیون را به عنوان فراگیرترین پلتفرم محتوایی داخلی کشور در اختیار دارد. با عنایت به ممنوعیت فعالیت در پلتفرم های خارجی، تلاش شد ضمن تعامل و هماهنگی با ستاد انتخابات کشور، از بستر پخش زنده تلوبیون به منظور تبلیغات برنامه‌های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری استفاده شود که نهایتا مقرر شد این اقدامات در شبکه آرا به عنوان تنها شبکه انتخاباتی سازمان صدا و سیما پیگیری و دنبال شود.
۲-مهمترین هدف از راه اندازی شبکه آرا چه بوده است؟
این شبکه در فعالیت های انتخاباتی خود چهار هدف را دنبال می‌کند ۱- تامین و پخش محتوای درون سازمانی که تولید و توزیع آن مصوب ستاد انتخابات سازمان صدا و سیما است ۲- تولید برنامه زنده تلویزیونی با عنوان «تبادل» که از ۲۰ اردیبهشت ماه به صورت زنده از شبکه آرا در حال پخش است. این برنامه در ساعت ۲۱:۳۰ هر شب با اجرای محمد دلاوری به صورت گفت و گوی چالشی و مناظره بین نمایندگان کاندیدا برگزار می‌ شود و قرار است این گفت و گوی چالشی بین نامزدهای انتخاباتی هم دنبال شود ۳- برنامه ای به نام «انتخاب هات» که با هدف پرداختن به فیک نیوز، شایعات و ترویج سواد رسانه ای با ژانر طنز در حال تهیه است. ۴- برگرداندن مرجعیت خبری رسانه‌ های رسمی‌ کشور(خبر گزاری‌ ها) و بازپخش تولید محتوای زنده برنامه‌ های آنها از شبکه آرا.
۳- برنامه «تبادل» چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
۱- افزایش مشارکت در انتخابات 2- تبیین برنامه‌ های نامزدها توسط خودشان و نمایندگانشان ۳- چالش و بحث و تبادل نظر در خصوص کلان مساله‌ های اصلی کشور با الویت مسائل اقتصادی و معیشتی.
۴- برنامه «تبادل» برای اینکه مخاطب را در فضای مجازی جذب کند، باید چه ویژه گی هوایی داشته باشد؟
اولا این برنامه به صورت زنده پخش می‌ شود، ثانیا سعی بر آن شده است حتی المقدور با رعایت چارچوب های قانونی و عرفی، بحث ها به صورت آزادانه برای حل مسائل اساسی کشور مطرح شود که متناسب با ذائقه امروز مخاطب است.
۵-برای تولید این برنامه با چه چالش های مواجهه هستید ؟
یکی از چالش ها دعوت از مهمانان است. به ویژه اگر این برنامه چالشی باشد که این مشکل با وایرال کردن محتوای چند برنامه از جریان‌ های سیاسی با سبک و سیاق مختلف کمتر شده است و با نزدیک شدن به انتخابات، رعایت حدود عدالت کار بسیار سختی است.
۶-علاقه مندان از چه طریقی می توانند این برنامه را دنبال کنند؟
شبکه آرا هم از  درگاه اختصاصی بر روی پلتفرم تلوبیون دارد، ضمن اینکه ۳۰ دقیقه قبل از شروع برنامه به عنوان آیتم ویژه در صدر محتواهای تلوبیون قرار می‌ گیرد.
 و هم  از بسترهای لنز و تیوا.
۷- مشارکت حوزه‌ های پیام با شبکه آرا چگونه است؟
مسئولیت محتوایی این برنامه و سیاست گذاری در کمیته ای مشترک میان معاونت سیما و معاونت فضای مجازی اتفاق می افتد که همکاری بسیار خوبی شکل گرفته است. علاوه بر این بر اساس مصوبه ستاد انتخابات کشور، همه معاونت ها محتوای تولیدی انتخاباتی خود را در اختیار شبکه آرا قرار می دهند.
8-مهم ترین آیتم های برنامه «تبادل» چیست؟
2در این زمینه 2 تا پلی بک یکی مبتنی بر فضای کلی انتخابات و یکی مبتنی بر موضوع برنامه تولید شده است.
همچنین رصدهای روزانه فضای مجازی که توسط اداره کل تحقیق و توسعه آماده تهیه شده خوانده می‌ شود. در بخش اجرا ما از یک تا سه نفر مهمان حضوری داریم و تا هشت نفر هم همزمان مهمان اسکای پی( ویدئو مستقیم) در برنامه هستند.
 در فضای رسانه ای کشور، خارج از فضای صداوسیما و آنتن، برخلاف آنچه مطرح می‌ شود، برنامه‌ های چالش جذاب و مناظره درباره مسائل با هدف حل مسئله نداریم یا کم داریم. لذا خلأ تولید چنین برنامه ای نه صرفاً در زمان انتخابات، که در سایر ایام نیز حس می‌ شود که با برگزاری موفق برنامه «تبادل» و جذب مخاطب امید می رود که این برنامه پس از انتخابات ادامه پیدا کند.

گفتنی است برنامه گفت و گو محور«تبادل» در 30 قسمت، با تهیه کنندگی روزبه اهوازی، کارگردانی محمدرضا یوسفی و اجرای محمد دلاوری تولید می‌شود.

امتیاز شما