امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

«فرهنگ مردم» بلوچستان در برنامه رادیویی

مشاهده ۱۹۹
۱۴۰۰/۰۳/۰۵- ۱۲:۳۸

برنامه «فرهنگ مردم» رادیو ایران، که به معرفی آداب و رسوم و فرهنگ مناطق مختلف ایران اختصاص دارد، جمعه 7 خرداد از جشن‌ های ملی و قومی در بلوچستان می‌ گوید.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «فرهنگ مردم» از قدیمی ترین برنامه‌ های رادیو ایران است که جمعه‌ ها با اجرای شمسی فضل اللهی و محمدمحسن رفیعی از رادیو ایران پخش می‌ شود.

این برنامه جمعه 7 خرداد از جشن‌ هایی که به مناسبت های ملی و قومی، مناسبت های مذهبی، برداشت محصول، تولد فرزند و عروسی برگزار می‌ شود، می‌ گوید.

یکی از این جشن‌ های معروف در بلوچستان، جشن «پله» یا جشن گندم است که مربوط به برداشت محصول گندم است. این جشن هنگامی‌ که جوانه‌ های گندم، سبز و پرمغز است، به نشانه برداشت خوب گندم و به شکرانه سلامت و پربار بودن گندم زارها برگزار می‌ شود.

یکی دیگر از جشن‌ های مردم بلوچستان، جشن«آب طاس » است. در بلوچستان برای تقسیم آب به روش سنتی، از ظرفی مسی به نام طاس، که در وسط آن سوراخ هایی وجود دارد و داخل آن یک ظرف بزرگ سفالی پر از آب قرار دارد، استفاده می‌شود. با پر شدن طاس از آب، یک سهم از آب به سهام دار قنات تحویل داده می‌ شود که به آن یک «آب طاس» می‌گویند.

همچنین برنامه «فرهنگ مردم» از «جشن‌ هامینه»(فصل برداشت خرما) در فرهنگ بلوچی‌ها نیز می‌ گوید.

برای شنیدن آیین و مراسم های مختلف دیگر در بلوچستان، ساعت 21:30 شنونده برنامه «فرهنگ مردم» به تهیه کنندگی زهرا فقیه میرزایی از رادیو ایران باشید.

امتیاز شما