امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

از پیگیری وضعیت نوازنده برجسته هرمزگانی تا معرفی کنسرت زمستان در «نیستان»

مشاهده ۱۶۴
۱۴۰۰/۰۳/۱۰- ۱۱:۴۶

برنامه «نیستان» امشب با آیتم های موسیقی در قرون وسطی و جهان اسلام، گفت و گو با نوازنده هرمزگانی، آموزش دستگاه چهارگاه و معرفی کنسرت «زمستان» روی آنتن رادیو فرهنگ می رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در بخش گفت و گوی برنامه «نیستان» دوشنبه ١٠ خرداد، محمدعلی مرآتی، دکترای موسیقی شناسی اقوام و استاد دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران، موسیقی در قرون وسطی و جهان اسلام و‌ موسیقی دوران اسلام و تجلی علم و هنر را بررسی می‌ کند. این روزها کلیپی از زندگی استاد قنبر راستگو، نوازنده برجسته هرمزگانی موسیقی کشور از وضعیت نامناسب خانه اش در شهرستان میناب و صحبت هایش مبنی بر سختی گذراندن امورات زندگی اش منتشر شده، که ندا رادمهر در بخش اطلاع رسانی و اخبار موسیقی، ضمن گفت و گو با استاد خالو قنبر راستگو،  نوازنده ساز جفتی، وضعیت معیشت وی را پیگیری می‌ کند.
استاد راستگو، معروف به خالو قنبر از برجسته‌ ترین نوازندگان موسیقی جنوب ایران است. وی که نامش در فهرست میراث معنوی کشور ثبت‌ شده، بارها در داخل و خارج کشور به روی صحنه رفته و عنوان و افتخار کسب کرده که از آن جمله می‌ توان به مقام اول جشنواره موسیقی فجر و اجرای برنامه در فستیوالی به نام ۲۰۴۰ در کشور اتریش اشاره کرد.
در آیتم تازه‌ های موسیقی، نیز فرنوش تدین به معرفی آلبوم کنسرت «زمستان» اثری از علی کاظمی و گروه تارک با صدای مهدی امامی می‌ پردازد.
علی کاظمی و مهدی امامی دی سال ۱۳۹۸ با همراهی نوازندگان گروه تارَک، کنسرتی با عنوان «زمستان» در تالار رودکی برگزار کردند. در این کنسرت قطعات «آواز زمستان»، «طارم فیروزه»، «آواز آرام عمر»، «آواز جام عشق»، «چهار مضراب نهفت»، «آواز زلف تو»، «ای خوشا» به آهنگسازی و تنظیم علی کاظمی اجرا شد.
همچنین در بخش موسیقی از ایده تا اجرا، استاد کیوان ساکت به بخش دوم آموزش و اجرای چگونگی قرار گرفتن گوشه‌ ها و مقام ها در گام دستگاه چهارگاه می‌پردازد. دستگاه چهارگاه در ردیف موسیقی ایرانی، صاحب گوشه‌ هایی است که برخی احساس اندوه، برخی حالت وقار و متانت، و برخی حس شادی را به همراه دارند.
برنامه «نیستان» ساعت ۲۲ به تهیه‎‌ کنندگی وحید رستگاری و همراهی یلدا احتشامی، از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز پخش می‌ شود.

امتیاز شما