امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

مستندساز شیرازی برگزیده جشنواره فیلم «یادگار» شد

مشاهده ۳۱۵
۱۴۰۰/۰۳/۱۱- ۱۲:۲۱

مستند تاریخی «آینه‌دار» ساخته صدا و سیمای فارس، جایزه بهترین خلاقیت و نوآوری جشنواره فیلم «یادگار» را دریافت کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این اثر به کارگردانی پویان کاظمی از میان 510 مستندی که به دبیرخانه این جشنواره برای شرکت در بخش‌های بلند، نیمه بلند و کوتاه ارسال شده بود، توانست در بخش مستندهای بلند، جایزه بهترین خلاقیت و نوآوری را به خود اختصاص داد. این فیلم همچنین در بازار جشنواره جهانی «فیلم فجر» و به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در بازار «فیلم کن» و بازار جشنواره بین‌المللی «فیلم شانگ های» حضور دارد. در این مستند که حکایت جدال مشروطه‌خواهان و مستبدان در شیراز است، زنی روبنده‌پوش به نشانۀ نماد ملت ایران در طی قرون و اعصار این مرز و بوم به گفت‌وگو با میرزا حسن کازرونی عکاس‌باشی شیرازی عهد قاجار می نشیند و از خلال مکالمۀ این دو، صفحاتی از تاریخ شیراز در قرن گذشته ورق می خورد.  مهدی احمدی، بابک کریمی، افشین‌ هاشمی، حسین محجوب، علی عمرانی و شبنم مقدمی در  مستند «آینه‌دار» بازی کرده اند.

این مستند 15 اردیبهشت همزمان با هفته شیراز با حضور اصغر همت و افشین‌ هاشمی از هنرمندان تئاتر، سینما و تلویزیون‌ و جمعی از مسئولان فرهنگ و هنر شهر شیراز رونمایی و به صورت خصوصی اکران شد. تولید مستند تاریخی «آینه دار» به سفارش سیمای استان‌ها در اواخر سال گذشته در صدا و سیمای فارس به پایان رسید و امسال هم از شبکه استانی فارس پخش خواهد شد.

مهرداد فراهانی یکی از منتقدان برجسته سینمای مستند در تحسین این اثر گفته است: «آینه‌دار» بی‌ اغراق و مبالغه، ضیافت نور، رنگ و صدا و میدانی برای سیاحت میزانسن‌های زیبا، کمپوزیسیون‌های نقاشانه، بازی‌های هنرمندانه، واژگان خوش‌تراش، تدوین سنجیده و موسیقی گوش‌نواز است. جشنواره فیلم «یادگار» با همکاری معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، شبکه مستند، انجمن کارگردانان سینمای مستند و انجمن سینمای جوانان ایران ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در قزوین برگزار شد و آثار به صورت آنلاین به نمایش درآمد.

امتیاز شما