امروز يك شنبه  ۳۰ خرداد ۱۴۰۰

نسخه آزمایشی

با تهیه‌کننده و کارگردان«بوتیمار» سریال طنزی که از شبکه 3 روی آنتن رفت
با تهیه‌کننده و کارگردان«بوتیمار» سریال طنزی که از شبکه 3 روی آنتن رفت

لبخند به وقت خرداد

مشاهده ۱۱۷
۱۴۰۰/۰۳/۱۷- ۱۱:۵۰
تعداد بازدید:117
سریال«بوتیمار» به کارگردانی علیرضا نجف‌زاده و به تهیه‌کنندگی مهران مهام با طنز ی انتقادی در شب های آخرین ماه بهار توانست، اوقات فراغت مردم را پر و با حضور جمعی از بازیگران طناز، همچون حمید لولایی، مرجانه گلچین و هدایت هاشمی، اوقات خوشی را برای آن‌ها فراهم سازد و لبخند را بر لبانشان جاری کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، پخش این سریال با رسیدن به روزهای میانی خرداد به پایان رسید. کارگردان و تهیه کننده این سریال در گفت و گویی با هفته نامه صداوسیما از ویژگی‌های سریالشان سخن گفته اند که می خوانید:

 مخاطبان پیگیری داریم

علیرضا نجف‌زاده فعالیت خود را با کار در پشت صحنه آثار نمایشی، از دستیار کارگردان گرفته تا برنامه‌ریز تجربه کرد و ساخت سریال«زوج یا فرد» را هم در کارنامه خود دارد. او درباره دلایل پذیرش همکاری در این سریال می‌گوید: بر اساس سابقه همکاری که با شبکه سه سیما در ساخت سریال«زوج یا فرد» داشتم، تهیه‌کننده برای کارگردانی«بوتیمار» به من  پیشنهاد همکاری داد. وی درباره پخش نشدن این سریال در نوروز این‌گونه توضیح می‌دهد: فیلم برداری«بوتیمار» اسفند به پایان رسید، ولی سازمان، تشخیص داد آن را در نوروز روانه آنتن نکند. وی افزود: بازتاب‌های خوبی از سریال می‌گیریم و با توجه به اوضاع روز جامعه، مردم نیاز به حال خوب دارند و خانواده‌ها آن را می‌بینند و در فضای مجازی، عکس‌هایشان را در حال تماشای این سریال ارسال می‌کنند.

نجف‌زاده با اشاره به دلایل استقبال از سریال، اظهار داشت: با این گروه تجربه ساخت سریال«زوج یا فرد» را داشتم. معمولاً می‌گویند آدم عاقل دست به ترکیب گروه برنده نمی‌زند و برای«بوتیمار» این اتفاق افتاد. زندگی سرشار از غم و شادی و تلخی و شیرینی است و قصه سریال ما از زندگی نشئت گرفته و طنز تلخی دارد. مردم خودشان و اطرافیانشان را در سریال می‌بینند، زیرا موضوعات روز را در قصه بیان کرده‌ایم. در عین حال سعی کرده‌ایم تلخی‌ها را به زبانی شیرین بیان کنیم.

کارگردان سریال«بوتیمار» با اشاره به اینکه در ابتدا طرحی کلی داشتیم و حدود 8 تا 10 ماه نویسندگان، فیلم‌نامه را می‌نوشتند، اضافه می‌کند: از همان ابتدا درگیر کار بودم و در جلسات متعدد با نویسندگان و تهیه‌کننده، نظر می‌دادم و نگارش فیلم‌نامه تا روزهای پایانی فیلم‌برداری ادامه داشت.‌

وی گفت: در زندگی مشکلاتی هست که بخشی دست خود ما و بخشی متاثر از عوامل خارجی است. نکته‌ای که سریال ما بیان می‌کند این است که برخی انسان‌ها، زندگانی و برخی زنده‌مانی می‌کنند، یعنی امروز خود را فدای فردایشان می‌کنند. باید یاد بگیریم در زمان حال زندگی کنیم‌، به‌خصوص در هنگامه فراگیری کرونا که همه در خانه حبس شدند و دارایی‌ها چندان به دردشان نخورد و همین با خانواده بودن به دردشان خورد. قصه«بوتیمار» هم این است و می‌گوید که باید در زمان حال زندگی کنیم، چون از آینده خبر نداریم.

به گفته وی، «بوتیمار» قصه دو خانواده را روایت می‌کند، یکی خانواده حمید لولایی که حال را فدای آینده می‌کنند و دیگری، خانواده هدایت هاشمی‌که خوش هستند و زندگی در لحظه را می‌پسندند.

نجف‌زاده درباره انتخاب بازیگران می‌گوید: ترکیبی از بازیگران باتجربه و جوان را در کنار هم گذاشتیم و سعی کردیم بازیگران جوان از باتجربه‌ها چیزهای زیادی بیاموزند.

وی اضافه می‌کند: خود قصه می‌گوید که کدام بازیگر را انتخاب کنیم، اگر انتخاب درستی صورت گیرد بیننده با اثر ارتباط برقرار می‌کند. معمولاً وقتی اثری مورد استقبال قرار نگیرد بیننده سراغ اشکال‌تراشی می‌رود، ولی وقتی فضای قصه، حال بیننده را خوب کند، این اتفاق نمی‌افتد. وی تصریح می‌کند: هنرمندان بومی استان مازندران بازی خوبی داشتند که جا دارد از آن‌ها و مردم خوب این خطه تشکر کنم که با ما همراه شدند و فرصتی فراهم شد تا آن‌ها هم دیده شوند. به گفته وی، برای انتخاب بازیگران بومی فراخوان دادیم و استقبال خوبی شد و بر اساس توانایی‌هایشان و قصه انتخاب شدند.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که سریال، دچار ممیزی شد، می‌گوید: اعضای گروهمان باتجربه بودند، آن‌ها خط قرمزها را می‌شناسند و سال‌ها با تلویزیون کار کرده‌اند.

وی با اشاره به تجربه همکاری با مهران مهام، تهیه‌کننده سریال توضیح می‌دهد: مهام یک فرصت استثنایی برای تلویزیون است. در این زمان که خیلی از تهیه‌کنندگان و کارگردان‌های باتجربه به هر دلیلی با شبکه نمایش خانگی کار می‌کنند، حضور آدمی‌با این پیشینه که به اندازه انگشتان دو دست یا بیش‌تر سریال موفق ساخته، در هر اثری غنیمت است. خوشبختانه او مانند یک پدر بالای سر کار است و تمام اجزای آن برایش اهمیت دارد که نمونه اش را در تلویزیون کم داریم. افتخار می‌کنم در دو سریال با او کار کرده‌ام.

نجف‌زاده در پاسخ به این پرسش که علاقه‌اش به گونه طنز از چه زمانی شکل گرفته، می‌گوید: در زمان دستیار کارگردانی، در آثار دفاع مقدس، درام و .‌‌‌‌.. کار کرده‌ام، ولی از زمان سریال«چاردیواری» به دلیل نیاز جامعه جذب کارهای مفرح و طنز شدم. کارهایی با سیروس مقدم، سعید آقاخانی و محمدحسین لطیفی در این فضا شکل گرفت و فکر می‌کنم نیاز جامعه است. همیشه باید مخاطب‌ و نیازش را بشناسیم و جامعه ما اکنون نیاز به این گونه دارد وگرنه خودم دوست دارم گونه‌های دیگر را هم تجربه کنم. ساختن کار طنز به شدت سخت است، چون با جامعه طنازی رو‌به‌رو هستیم که طنز را درک می‌کنند و به سادگی نمی‌توان لبخند بر لبشان آورد، ولی متاسفانه به اندازه سختی‌اش جدی گرفته نمی‌شود. با وجود پیشنهادهایی که داشتم دو سال کار نکردم، چون متنی که مرا برانگیزد و احساس کنم قلابش گیر می‌کند، نبود.

وی تصریح می‌کند: اکنون اگر آمار تلوبیون را نگاه کنید، می‎بینید که ما در سال اخیر بین سریال‌هایی که پخش شده، پیشتاز بوده‌ایم. همه همکارانم زحمت می‌کشند و همه ما که در دوران کرونا سریال می‌سازیم مدافعان فرهنگی سلامت هستیم، ولی طنز از  دیگر گونه‌ها سخت‌تر است، برای همین کارگردان، بازیگر، نویسنده و تهیه‌کننده‌ای که کار طنز انجام دهد خیلی کم داریم، بخشی از آن به دلیل این است که با وجود اینکه مسئولان علاقه دارند کار طنز بسازیم، ولی آن را جدی نمی‎گیرند و طبیعتاً هنرمندان ترجیح می‌دهند در گونه‌های دیگر کار کنند تا جدی گرفته شوند.

به گفته وی، ایرانیان خارج از کشور مخاطب برنامه‌های داخلی هستند و چقدر خوب است که در برنامه‌سازی‌مان، سلیقه آن‌ها را هم در نظر بگیریم.

وی اضافه می‌کند: اکنون عصر رسانه است و سریال‌های مختلفی با امکانات غیر قابل تصور ساخته می‌شوند و مخاطبان در خارج از کشور ما را نگاه می‌کنند که ارزنده است و باید قدر این فرصت را بدانیم و خودمان را بالا بکشیم تا بتوانیم با رسانه‌های دیگر رقابت کنیم.

به گفته وی، رسانه ملی با دیگر رسانه‌ها قابل مقایسه نیست، چون مخاطب جندین میلیونی دارد و باید برای آن‌ها، برنامه بسازد.

نجف‌زاده در پایان می‌افزاید: از همه استادانم که از آن‌ها درس یاد گرفته‌ام تشکر می‌کنم و امیدوارم شاگرد خوبی برایشان باشم، همچنین از مدیران شبکه سه سیما و آقای مهام تشکر می‌کنم که به من اعتماد کردند. «بوتیمار» را در اوضاع سختی تولید کردیم و امیدوارم جواب اعتمادشان را گرفته باشند. ما در اوضاع کرونایی با محدودیت کار کردیم و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، کسی درگیر ویروس کرونا نشد. از مردم خوب و فهیم مازندران تشکر می‌کنم که اجازه دادند در این فضا بتوانیم شوخی کنیم و خدا کند دوربین‌های ما در بین تمام اقوام بروند.

 بودجه مناسب، رمز بهتر شدن کار است

مهران مهام در همکاری با تلویزیون، سابقه‌ای طولانی دارد.، او آثار نمایشی پرمخاطب بسیاری را برای تلویزیون تهیه کرده‌است. مهام در آخرین ساخته نمایشی‌اش سراغ علیرضا نجف‌زاده رفت تا بعد از«زوج یا فرد» تهیه‌کنندگی دومین سریال این کارگردان را بر عهده بگیرد. او درباره ملاک‌های تهیه یک اثر نمایشی می‌گوید: آثاری که می‌سازم در خصوص طبقه متوسط جامعه و رو به پایین است و دوست دارم، درد این قشر را به تصویر درآورم. «بوتیمار» هم جزو همین دسته است و مشکلات روزمره مردم را در آن نمایش می‌دهم.

وی با بیان اینکه شخصیت‌های قصه از طبقه خود مردم هستند و برای همین، این سریال باورپذیر شده و مردم  آن را دنبال می‌کنند، افزود: بازخوردهای خیلی خوبی از تمام شهرستان‌ها و خارج از کشور دریافت می‌کنم و خستگی از تنم در می‌آید.

مهام در پاسخ به این پرسش که یک اثر نمایشی موفق باید دارای چه معیارهایی باشد، توضیح می‌دهد: وقتی قصه از دل جامعه برآید و شخصیت‌ها درست نقش را بازی کنند مردم با آن همذات‌پنداری می‌کنند. اتفاقات مطرح شده در سریال، مسائل مردم است. خیلی از خانم‌ها امروزه در خانه با اینستاگرام کسب درآمد می‌کنند و ما این را در قصه، نمایش داده‌ایم و موضوعات آن برگرفته از مسائل روز است.

وی با اشاره به اینکه خیلی برایم اهمیت دارد که همه خانواده‌های ایرانی دور هم باشند، می‌افزاید: در زندگی مدرنیته کنونی هر کدام از اعضای خانواده یک ساندویچ می‌خورند و دیگر اعضای خانواده دور یک سفره نیستند، همچنین امید به فردای مردم کم شده و این سریال، آن را نمایش می‌دهد.

وی تصریح می‌کند: پخش سریال«بوتیمار» با نوک تیز انتقاد، لطف سازمان به ماست تا بتوانیم این حرف‌ها را بزنیم، قبلاً خیلی سخت می‌توانستیم وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشو را نقد کنیم، ولی لطفشان این بوده که این مسیر برای ما باز باشد و مردم ترجیح بدهند اخبار اقتصادی را  از رسانه ملی بشنوند.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر سریالتان در نوروز پخش می‌شد بازتاب گسترده تری داشت، می‌گوید: حدود 30 سال است که با سازمان همکاری می‌کنم، جدول نوروز و ماه رمضان تصمیم جمعی است و مدیران تشخیص دادند در نوروز سریال را پخش نکنند. به نظرم «نون. خ» جای طنز را در نوروز پر کرد. معتقدم رگبار پخش آثار کمدی در یک فصل خیلی خوب نیست و حالا در خلوتی آنتن، سریال ما را می‌بینند. من از اینکه سریال اکنون در حال پخش است و دیده می‌شود و قرار نیست رقابتی صورت بگیرد، راضی هستم.

مهام در پاسخ به این پرسش که چرا تولید آثار طنز در سال‌های اخیر در تلویزیون کم شده است، می‌گوید: این موضوع، به دلیل رقابت شبکه نمایش خانگی با تلویزیون است. فعالان در حوزه شبکه نمایش خانگی از لحاظ محتوا و دستمزد دستشان بازتر است و طبیعتاً اکنون ستاره‌های تلویزیون و سینما، شبکه نمایش خانگی را می‌گردانند، چون آنجا از همه لحاظ فضای کار بازتر و دستمزدها چندین برابر بیش‌تر از تلویزیون است.

وی تصریح می‌کند: در تلویزیون خیلی چیزها را باید رعایت کنیم و اصلاحیه در همه کارها اعمال می‌شود. در طنز چون بداهه تاثیر دارد و استفاده می‌شود ممکن است سکانسی از شبکه‌ای پخش شود و از شبکه‌ای دیگر خیر. مثلاً در سریال«نون. خ» از قسمت اول تا پایان رقص زیبای کردی در حال پخش بود، ولی این موضوع در سکانسی از سریال ما که در فضای مجازی هم منتشر شدشبکه سه این سکانس را حذف کرد.

این تهیه‌کننده می‌افزاید: در شهرستان‌های دور افتاده، تفریح مردم ما تلویزیون است و مسئولان تلویزیون باید بودجه خوبی بدهند تا بتوانند هنرمندان را حفظ کنند و خدا کند این تفاوت بودجه‌ها حل شود.

مهام در پایان سخنانش می‌گوید: به تمام عوامل سریال و بازیگران خوب آن خسته نباشید می‌گویم، به‌خصوص به مرجانه گلچین و حمید لولایی که در هنگامه شیوع ویروس کرونا این خطر را به جان خریدند و در سریال بازی کردند. خدا را شکر در شمال کشور با مشکلی رو‌به‌رو نشدیم

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما