امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
گزارش اقدامات امور بین الملل برای گرامیداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)
گزارش اقدامات امور بین الملل برای گرامیداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)

بزرگداشت امام راحل در آنسوی مرزها

مشاهده ۲۴۱
۱۴۰۰/۰۳/۱۸- ۱۰:۳۵
تعداد بازدید:241

در سالروز ارتحال معمار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره)، با تلاش امور بین الملل رسانه ملی، دفاتر نمایندگی سازمان در خارج از کشور با ارسال ویژه برنامه، گزارش های خبری و مصاحبه با شخصیت های مطرح سیاسی و مذهبی یاد و خاطره امام راحل را زنده نگه داشتند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، هر کدام از دفاتر نمایندگی سازمان در خارج از کشور اقدانماتی را در خصوص بزرگداشت سالروز ارتحال امام(ره) انجام داده اند که با توجه به اینکه به علت مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا که امکان برگزاری تجمعات میسر نبود، انعکاس دهنده ارادت و احترام ملت های آزادیخواه جهان به بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تجدید بیعت با آرمان‌های امام  بود.

دفتر آنکارا

دفتر نمایندگی صدا و سیما در ترکیه گزارشی با عنوان طلیعه انقلاب اسلامی ایران در فراسوی مرزها با ورود امام خمینی (ره) به ترکیه، تهیه و ارسال کرد.

در این گزارش، با پرداختن به موضوع تبعید امام از ایران به ترکیه و اقامت ایشان  در شهرهای آنکارا و  بورسا، تاثیر حضور امام در دوران تبعید و رسالت جهانی ایشان تبیین شد.

دفتر مسکو

نمایندگی روسیه، مستند خبری با عنوان «وعده صادق در پیامی تاریخی» را  به مدت حدود ۷ دقیقه تولید کرد. در این مستند ، نامه تاریخی امام خمینی (ره) به میخائیل گورباچوف آخرین دبیرکل حزب کمونیست روسیه از نگاه ۸ نفر از مقامات عالیرتبه سیاسی ، دانشگاهی ، فرهنگی و مذهبی روس مورد بررسی قرار گرفته است.

ارسال گزارش های ویژه خبری از نشست تخصصی «امام خمینی و جهان معاصر» با حضور اندیشمندان و شخصیت های سیاسی و مذهبی ایران و روسیه  و مراسم «ادای احترام شیعیان روسیه به مقام شامخ امام امت و شهدای قیام خونین پانزدهم خرداد با حضور شیعیان آذری، افغانی و تاجیکی در مرکز اسلامی مسکو از اقدامات دیگر این نمایندگی بود.

همچنین این نمایندگی، ۶ گفت و گوی ویژه اختصاصی با مقامات سیاسی و مذهبی برای پخش در رادیو روسی و خبرگزاری ایران پرس و ۸ خبر مکتوب از برنامه‌های سالروز ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره) در روسیه را ارسال کرد.

دفتر سارایوو

دفتر نمایندگی سازمان در بوسنی و هرزگوین نیز ویژه برنامه احیاگرقرن را آماده پخش کرد. این مستند از شبکه یک سیما پخش شد. در این برنامه به بررسی تاثیر انقلاب اسلامی و شخصیت حضرت امام خمینی (ره) در منطقه بالکان پرداخته شد.

ویژه برنامه احیاگر قرن سعی کرده است در خلال گفتگو با اندیشمندان و شخصیت‌های مذهبی دانشگاهی و اجتماعی منطقه بالکان به تاثیر شخصیت حضرت امام (ره) بر مسلمانان این منطقه بپردازد.

همچنین به همت بنیاد ملاصدرا در سارایوو و به مناسبت سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)، وبیناری تحت عنوان  «حضرت امام خمینی(ره) و تحول گرایی» در بنیاد ملاصدرای سارایوو برگزار شد .

در این وبینار برخط که همزمان از شبکه‌های اجتماعی نیز در حال پخش زنده بود،  حجت الاسلام دکتر علی اکبرعیدی ، رضا قلیج خان سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور، دکتر قباد سلیمانی مدیر بنیاد ملاصدرا و امیرحسین نوری رایزن فرهنگی سفارت کشورمان و جمعی از فرهیختگان وشیفتگان امام راحل با رعایت پروتکل های بهداشتی نیز حضور داشتند . این مراسم  با مشارکت جامعه اسلامی‌بوسنی و هرزگوین برگزار شد.

 این مراسم همزمان از شبکه‌ها و سایت بوسنیایی دفتر نمایندگی صداوسیما در سارایوو به طور زنده باز نشر شد.

همچنین کلیپ هایی به زبان بوسنیایی با مضمون  امام خمینی از منظر شخصیت‌های جهانی تولید شد و در سایت و شبکه‌های اجتماعی متعلق به دفتر نمایندگی سارایوو منتشر شد.

 دفتر برلین

 دفتر نمایندگی سازمان صداوسیما در آلمان مصاحبه اختصاصی با دکتر یاووس، رییس دایره المعارف اینترنتی اسلام به زبان آلمانی، استا‌د سابق دانشگاه و مدیر بزرگترین انتشارات شیعی در آلمان ،درباره تاثیر اندیشه‌های حضرت امام در مقاومت اسلامی تهیه و ارسال کرد.

همچنین در مرکز اسلامی‌هامبورگ مراسم گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل با حضور و سخنرانی رییس این مرکز و و برخی اندیشمندان خارجی برگزار گردید که تصاویر خبری این مراسم برای پخش در بخش های مختلف ارسال شد.

 دفتر بیروت

در ایام منتهی به سی و دومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، نمایندگی صدا و سیما در لبنان گفت و گوی اختصاصی با سید ابراهیم امین السید رئیس شورای سیاسی حزب الله لبنان انجام داد. این گفت و گوی اختصاصی ۱۳ دقیقه ای از شبکه‌های خبر و افق پخش شد. موضوع این گفت و گو ابعاد شخصیتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و تاثیر اندیشه‌های ایشان در منطقه غرب آسیا و جهان بود.

همچنین مراسم های مختلف ویژه سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در بیروت به طور کامل پوشش داده شد. پنج گزارش خبری در این زمینه تولید و از بخش های مختلف خبری پخش شد.

گزارش تولیدی ویژه ای نیز با عنوان «دل نوشته‌هایی به روح الله» که درباره کتابی با همین عنوان و از نامه‌های عرب زبانان کشورهای مختلف به امام خمینی (ره) بود تهیه و پخش شد.

 دفتر دهلی نو

نمایندگی سازمان در دهلی نو با توجه به محدودیت های کرونایی در هند، 5 وبینارتخصصی در دهلی و بمبئی را پوشش داد و تصاویرمراسم گرامیداشت 14 خرداد در  6 منطقه در جامو و کشمیر را برای پخش در شبکه سحر و خبرگزاری ارسال کرد.

  دفتر اسلام آباد

نمایندگی سازمان در پاکستان به مناسبت رحلت حضرت امام (ره) به صورت اختصاصی با «نور الحق قادری» وزیر امور مذهبی پاکستان درباره ابعاد شخصیتی امام راحل مصاحبه کرد. وزیر پاکستانی در این مصاحبه به نقش برجسته اندیشه‌های امام در ترسیم مسیر زندگی الهی در دنیای کنونی، پرداخت.

 این دفتر همچنین مصاحبه با «خالد محمود» رئیس اندیشکده مطالعات سیاسی پاکستان و سفیر سابق این کشور در ایران در زمینه تاثیر اندیشه‌های بلندالهی و تلاشهای صادقانه امام خمینی (ره) در همگرایی اسلامی در قبال چالش های پیش روی مسلمانان و دلایل موفقیت روز افزون انقلاب اسلامی‌پس از گذشت چهار دهه را تهیه و ارسال کرد.

پوشش خبری مراسم سالگرد عروج ملکوتی امام راحل با عنوان «امام خمینی و اتحاد امت اسلامی» در قالب  گزارش فارسی برای خبرگزاری و  گزارش اردو برای شبکه جهانی سحر از دیگر فعالیت های دفتر نمایندگی پاکستان به مناسبت رحلت امام خمینی (ره) بود. در این مراسم که به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خانه فرهنگ ایران در شهر راولپندی برگزار شد، سید محمد علی حسینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، احسان خزاعی رایزن فرهنگی کشورمان در اسلام آباد و  اندیشمندان و شخصیت های مذهبی پاکستان شرکت کرده و درباره ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های امام خمینی (ره ) به عنوان سر آغاز بیداری‌ اسلامی و مسیر ایستادگی ملت های آزادی خواه سخنرانی کردند.

دفتر نمایندگی پاکستان همچنین اخبار متعدد مکتوب  و تصاویر برگزاری سمینار «بررسی و تبیین ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره)» در پیشاور و  وبینار «امام خمینی (ره) و جنبش آزادی قدس» که به همت جامعه المصطفی در پاکستان برگزار شد را برای پخش ارسال کرد.

دفتر کابل

نمایندگی سازمان در افغانستان  نیز مانند سال های گذشته مراسم گرامیداشت ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در کابل را پوشش داد. به همین منظور ،مصاحبه تصویری با شخصیت های سیاسی ، علمی و مذهبی افغانستان در قالب یک بسته ویژه خبری، تهیه دو گزارش تلویزیونی از برنامه‌های مراسم رحلت امام (ره) و چهار خبر مکتوب در سالروز ارتحال ایشان تهیه و برای پخش در بخش های خبری ارسال شد.

دفتر پاریس

امسال با توجه به شرایط ویژه کرونایی در فرانسه دو ویژه برنامه بزرگداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) به صورت مجازی و ویدئو کنفرانس برگزار شد.

اولین برنامه توسط مرکز اسلامی انجام شد و در آن حجت الاسلام حکیم الهی رئیس مرکز اسلامی امام علی (ع) سوئد، سید عمادالدین حمرونی استاد دانشگاه علوم سیاسی آکادمی ژئوپلیتیک پاریس و حیدر شریف از موسسه المنتظر فرانسه به بیان       ویژگی‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران پرداختند.

دومین برنامه نیز به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی و با عنوان " امام خمینی مردی که تاریخ را رقم زد" برپا شد.

در این وبینار خانم کریستین گیوم روزنامه نگار و مستندساز، پی یر دورتیگه تحلیل گر مسائل ژئو پلتیک، میشل ستبون عکاس و خبرنگار ، ژان لویی دووینو نویسنده، مورخ و تحلیلگر و سید محمد طباطبایی رئیس رایزنی فرهنگی کشورمان و استاد روابط بین الملل به جایگاه و نقش بی بدیل امام خمینی (ره) پرداختند.

دفتر کوالالامپور

سه مصاحبه اختصاصی پیرامون ابعاد شخصیتی امام و ویژگی‌های ذاتی انقلاب اسلامی‌به مناسبت سالروز عروج ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با کارشناسان حاضر در کوالالامپور تهیه و تولید شد.

دکتر احمد فاروق موسی در مصاحبه اختصاصی با نمایندگی صدا و سیما در کوالالامپور تصریح کرد: مهم ترین هدف و خواست امام راحل(ره) وحدت و یکپارچگی امت اسلامی، همبستگی شیعه و سنی، نجات مستضعفان و احیای روحیه استکبار ستیزی در مقابل مستکبران و ایادی زر و زور بویژه جنایات رژیم غاصب صهیونیستی و حامیامنش علیه مسلمانان بی دفاع فلسطین بود.

همچنین وبینار تخصصی امام خمینی (ره) با همکاری سفیر کشورمان در تایلند پوشش داده شد.

دفتر چین

گفت و گو ‌و مصاحبه با ۱۰ نفر از از پژوهشگران، محققان، کارشناسان و سردبیران روزنامه‌ها در چین در خصوص اندیشه‌های حضرت امام خمینی( ره)، پوشش وبینار در خصوص ویژگی‌های شخصیتی حضرت  امام و مراسم سالروز ارتحال امام خمینی(ره) با حضور حدود ۲۰۰ نفر از صاحب نظران واندیشمندان  در پکن، از اقدامات مهم دفتر نمایندگی سازمان در چین می‌باشد.

دفتر باکو

دفتر نمایندگی آذربایجان 12 گزارش تصویری و رادیویی، 11 مصاحبه اختصاصی و دو برنامه تولیدی تلویزیونی و رادیویی را به مناسبت مراسم ارتحال حضرت امام (ره)تهیه کرده است. مصاحبه باشیخ الله شکور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز، خانم نورسته ابراهیم اوا ، رئیس شعبه زنان حزب اسلام آذربایجان و آراز علیزاده ، رئیس حزب سوسیال-دموکرات آذربایجان از مصاحبه‌های مهم انجام شده در این نمایندگی است.

دفتر لندن

سی و دومین سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) در انگلیس، برخلاف سال های گذشته و به علت همه گیری کووید 19 با محدودیت برگزار شد.

بخش خبر دفتر لندن، پس از گفت و گو با دست اندرکاران مراسم، اخبار مربوط به برگزاری مراسم سی و دومین سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) در انگلیس، از جمله در مرکز اسلامی لندن را تهیه کرد. همچنین بخش تولید این دفتر نیز تصاویر ویدئویی از مراسم «بررسی ویژگی‌های امام خمینی (ره) به عنوان فقیه نواندیش» در لندن را تهیه و برای پخش ارسال کرد. این همایش با حضور اندیشمندان در فضای مجازی و نیز ده‌ها تن از دوست داران انقلاب اسلامی‌با رعایت مقررات بهداشتی برگزار شد.

دفتربغداد

دفتر نمایندگی سازمان در عراق برنامه مستندی را درباره منزل حضرت امام (ره) در نجف اشرف تهیه کرد. در این مستند ، با افرادی که خاطراتی از حضور حضرت امام در نجف داشتند نیز گفتگو شد و بخش هایی از ابعاد شخصیتی ایشان بازگو شد.

پوشش مراسم ارتحال حضرت امام در بین الحرمین و سایر نقاط عراق و پخش برنامه اختصاصی در سالروز ارتحال امام راحل در تلویزیون اینترنتی حبیب از دیگر اقدامات این نمایندگی می‌باشد. همچنین ویژه برنامه «رو به راه» از استودیو دفتر نمایندگی سازمان در کربلا به مناسبت ارتحال حضرت امام و شهادت امام جعفر صادق به صورت زنده از شبکه قرآن پخش شد.

 دفتر دمشق

دفتر نمایندگی سوریه با حضور در مراسمی‌که برای گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی (ره) در دمشق برگزار شد، ضمن پوشش خبری مراسم ، با شخصیت های حاضرنیز گفت و گو  کرد. تصاویر و خبرهای تصویری و مکتوب نیز برای پخش در   شبکه‌های خبری ارسال شد.

 

امتیاز شما