امروز سه شنبه  ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

نسل‌ کشی فرهنگی بی‌ سابقه در کانادا و سکوت کلیسا

مشاهده ۱۷۵
۱۴۰۰/۰۳/۲۲- ۱۴:۲۳

قسمت جدید مجموعه مستند «۱۰ دقیقه» شبکه پرس تی‌ وی، به بررسی نسل‌ کشی فرهنگی بی‌ سابقه کودکان بومی در کانادا توسط کشیشان مسیحی اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این موضوع از آنجا دستمایه کار مهدی عرب، کارگردان و تهیه کننده برنامه «10 دقیقه» شده که اخیرا کشف قبرهای بدون نشان حاوی بقایای 215 کودک بومی در محوطه یک مدرسه که توسط کشیش های کاتولیک اداره می‌شده، خبرساز شده و بخشی از تاریخ پنهان و تاریک کانادا را آشکار کرده است.

 این مستند نگاهی دارد به مدرسه کملوپس به عنوان یکی از مدارس مسکونی در کانادا، که برای جذب کودکان بومی در فرهنگ غربی طراحی شده بود.

در سال 1883 کودکان بومی در بسیاری از مناطق کانادا مجبور شدند که در مدارس مسکونی، اغلب دور از جوامع خود، تحصیل کنند. شش سال استماع نزدیک 7 هزار شاهد برای مستندسازی تاریخ مدارس نشان می‌دهد که دانش آموزان در کملوپس به شدت مورد بدرفتاری قرار می‌ گرفته‌اند و از سوءتغذیه رنج می‌ برده‌اند.

مستند «۱۰ دقیقه» با تاکید بر این‌ که این سیستم نوعی نسل‌ کشی فرهنگی بوده است، به واکنش‌ های جهانی به این نسل‌ کشی سازماندهی شده می‌پردازد.

با وجودی که افکار عمومی جهان منتظر عذرخواهی کلیسای کاتولیک روم بودند، اما پاپ فرانسیس تاکنون در ارائه یک عذرخواهی رسمی متوقف شده است و تنها به بیان این جمله بسنده کرده که این کشف غم‌ انگیز باعث افزایش آگاهی از درد و رنج های گذشته می‌ شود.

برنامه مستند «۱۰ دقیقه» یکشنبه 23 خرداد ساعت ۱۴:۲۰ به وقت تهران روی آنتن پرس تی وی می رود و بازپخش آن ساعت ۲۰، ۱۲:۲۰ و ۱۷:۲۰ روز دوشنبه، ساعت ۱۴ سه شنبه و ۱۹:۲۰ و ۳:۲۰ روز چهارشنبه است.

امتیاز شما