امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

یک ایران ؛ ناظران مناظره

مشاهده ۶۰۳
۱۴۰۰/۰۳/۲۴- ۱۴:۰۸

کافی است به میان مردم بروید تا با بررسی نظرات آنها قبل و بعد از سه مناظره انتخاباتی از تاثیر این رقابت زنده و رو در رو از قاب رسانه ملی، آگاه شوید:«خوب بود؛ راضی کننده بود؛ در حد ریاست جمهوری نبود؛ نامزد ها برنامه جامع و کاربردی نداشتند؛ توانستیم بالاخره به جمع بندی برای انتخاب اصلح برسیم...»

اگر در هنگام یا بعد از آخرین مناظره سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری به میان مردم می رفتید از این جملات زیاد می‌شنیدید. برخی از مناظره‌ها راضی  بودند و برخی سطح محتوایی صحبت های به میان آمده در آن را در شان انتخابات ریاست جمهوری نمی دانستند و برخی...

این تمرکز مخاطب بر محتوا، نشان از کم نقص بودن روند تولید مناظره دارد.  بیایید کمی‌به عقب برگردیم.

چهارشنبه 18 خرداد؛ روزی که  معاونت های مختلف رسانه ملی در قالب پیامک اطلاع رسانی کردند که روزبرگزاری آخرین مناظره همه واحد های سازمان مستقر در شهر تهران به جز کارکنان نوبت کار و شاغلین در بخش های تولید و پخش و کادر درمان تعطیل هستند.

پنجشنبه 19 خرداد؛ روابط عمومی رسانه ملی از برگزاری سومین و آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع  «دغدغه‌های مردم» در ساعت 17 روز شنبه 22 خرداد خبر می دهد.

برای هر برنامه تبلیغاتی نامزدها و هر یک از مناظره‌ها، روابط عمومی رسانه ملی اسامی خبرنگاران و عوامل فنی را از خبرگزاری صدا و سیما، شبکه خبر، باشگاه خبرنگاران و معاونت برون مرزی می‌گیرد تا برایشان کارت های جدا گانه صادر شود. همه اسامی‌به واحد صیانت داده می‌شود  تا پوشش رسانه ای آخرین مناظره همچون دو مناظره قبل در نظم و امنیت کامل برگزار شود.

شنبه 22 خرداد 1400؛  گذرگاه‌های رسانه ملی خلوت تر از روز های دیگر است. واحد صیانت تلاش کرده تا نظم کامل برقرار شود و مشکلی در اجرای تشریفات مناظره ایجاد نشود. پیش از ورود نامزد ها همه خبرنگاران و عوامل فنی برای برقراری امنیت بیشتر چک و خنثی می‌شوند. همه منتظرند تا ببینند در آخرین رقابت رو در روی نامزد ها، چه می‌گذرد.

 حوالی ساعت 15 علیرضا زاکانی  به عنوان اولین نفر وارد جام جم می‌شود.  این تصاویر با زیر صدای همان موسیقی 40 دقیقه ای انتخاباتی که حاصل تلاش بیش از 100 موزیسین جوان مرکز سرود و موسیقی صدا و سیما است و حال و هوای عشق به وطن امید و نشاط دارد  روانه آنتن می‌شود.

رضایی، مهرعلیزاده، رئیسی، همتی، قاضی زاده‌هاشمی و جلیلی هم به ترتیب و بنا بر قرعه کشی از پیش انجام شده مهمان ساختمان معاونت سیما می‌شوند تا در مناظره شرکت کنند. بنا بر قرعه کشی هر نامزد روی صندلی با شماره انتخاب شده نشست و مناظره با اجرای مرتضی حیدری پس از ادای احترام به سرود ملی کشورمان و قرائت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد و آنچه  مقابل دوربین‌های  استودیو شماره 11 ساختمان سیما اتفاق افتاد از حرف ها و بحث هارا همه دیدند؛ اما آنسوی دوربین‌ها تکاپویی دیگر داشت: از مشاورانی که در اتاق های مجزا  گفته‌های نامزد ها را تحلیل می‌کردند تا ناظرانی که با دقت مناظره را رصد می‌کردند تا حقی از کسی ضایع نشود و از تصویر بردارانی که  چشم و گوششان را به ویزور دوربین و منشی صحنه و کارگردان دوخته بودند تا خطایی مرتکب نشوند تا کارگردان‌هایی که هم وجوه هنری کار را مدیریت می‌کردند و هم بر ابعاد فنی تسلط داشتند.

با وجود آن که در این مدت  نقد هایی به عملکرد مجری  مناظره‌ها بود اما باید یه این نکته هم توجه می‌شد که اگر حرفی زده می‌شد و یا مثلا به صحبت های نامزدی واکنش نشان داده می‌شد قطعا پیکان انتقادات به سوی مجری گرفته می‌شد.

بیرون از ساختمان سیما هم خبرنگاران و عوامل فنی مستقر بودند و لحظه شماری می‌کردند تا مناظره تمام شود و نامزد ها از آنچه در مناظره اتفاق افتاده است بگویند.

ساعت از 8 و 30 دقیقه گذشته بود که خبر رسید مناظره سوم هم به پایان رسیده است. خبرنگاران در کنار آب نمای ساختمان سیما و در مقابل تریبون نامزد ها مستقر شدند تا از آنچه در دل مناظره اتفاق افتاد بشنوند.

در این میدان، تلاش ها برای گرفتن میکروفن زیاد است...گویا میان خبرنگاران برای پرسش از نامزد ها رقابتی تنگاتنگ شکل گرفته است.

پس از دقایقی به ترتیب ورود،  نامزد ها آمدند، پشت تریبون قرار گرفتند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. خبرنگاران معمولا از نامزد ها سوالاتی شبیه به هم می‌پرسیدند.از نظر نامزد درباره  فردی که در مناظره موفق عمل کرده است تا ضمانت برای اجرای وعده‌ها و حرف های مطرح شده در مناظره؛

نامزد ها قضاوت برنده مناظره را بر عهده مردم گذاشتند والبته  برخی از آنها خود مردم را برنده مناظره دانستند.

شاید تاثیر مناظرات را می‌شد ازحرف امیر حسین قاضی زاده‌هاشمی جوان ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری فهمید که گفت: پس از بازخورد هایی که از مناظرات گرفتم تصمیم گرفتم تا پایان در انتخابات بمانم.

هر کدام از نامزد ها موقع خدا حافظی از خبرنگاران و عوامل فنی برای ساعت ها روی پا ایستادن ، زیر برق آفتاب سوال پرسیدن‌ها و تا غروب آفتاب خبر نوشتن‌ها تشکر کردند.

مناظره سوم هم به پایان رسید؛ حالا کمتر از یک هفته تا برگزاری اولین انتخابات در گام دوم انقلاب اسلامی‌باقی مانده است. کافی است نگاهی به کوچه و خیابان‌ها بیاندازید تا متوجه شوید تبلیغات شهری بسیار کمتر از ادوار گذشته است. شاید یکی از مهم ترین علت های آن بیش از 1100 دقیقه ای است که هر نامزد از طریق آنتن سیما و امواج صدا  توانسته است یک ایران را از برنامه‌های خود آگاه کند.

تعداد سفرهای استانی نامزد ها نیز به کمتر از انگشتان یک دست می رسد و شاید یکی از مهم ترین علت های آن پخش  30 برنامه برای 30 استان از شبکه‌های استانی  رسانه ملی باشد که برای اولین بار اتفاق افتاده و در قالب آن نامزد ها برنامه‌های اختصاصی خود را به تفکیک استان‌ها اعلام می‌کنند.

در مناظره چند بار از زبان نامزدها شنیدیم «بقیه برنامه‌ها را از طریق تلوبیون ارائه می دهم» ؛ امسال با تجهیز و اختصاص 7 استودیو به 7 نامزد این فرصت تبلیغاتی برای نامزد ها و تعامل با مخاطبانشان به همت معاونت فضای مجازی فراهم شده است.

با همه اینها  حضور پر شور و آگاهانه مردم پای صندوق های رای در 28 خرداد 1400 می تواند مهم ترین دوپینگ برای رفع  خستگی ماه‌ها تلاش ستاد انتخابات رسانه ملی باشد.

سحر قناعتی

امتیاز شما