امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

از موسیقی الکترو آکوستیک تا معرفی آلبوم خورشید در «نیستان» رادیو فرهنگ

مشاهده ۱۹۲
۱۴۰۰/۰۳/۲۵- ۰۹:۲۰

مجله موسیقی رادیویی «نیستان» امشب ۲۵ در گفت و گو‌ با حسین آبادی، موسیقی الکترو آکوستیک را بررسی می کند و همچنین به معرفی آلبوم «خورشید» اثر گروه پیلدم می‌ پردازد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در بخش اول برنامه «نیستان» سه شنبه ۲۵ خرداد، امیر شهابی، کارشناس مجری، پیانیست و مدرس دانشگاه با حسین آبادی درباره موضوع موسیقی الکترو آکوستیک گفت و گو می‌ کند.

موسیقی آکوستیک ژانری از موسیقی است که در آن صدا فقط یا عمدتاً از طریق وسایل آکوستیکی(بدون کمک سازهای الکترونیکی یا الکترومکانیکی) ایجاد می‌ شود.
در بخش دوم نیز که به اطلاع رسانی و اخبار موسیقی اختصاص دارد، ندا رادمهر با علی نظام الدینی، نفر اول نوازندگی ساز تار در یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان صحبت می‌ کند.
در آیتم معرفی آثار و تازه‌ های موسیقی، نیز فرنوش تدین به معرفی آلبوم خورشید، اثری از گروه پیلدم می‌ پردازد.

آلبوم «خورشید» اثری از گروه موسیقی پیلدم است که در سبک نیو ایج و در قالب ۸ قطعه به عناوین «خورشید»، «کهکشان»، «خالی ذهن»، «آسمان»، «شب جنگل»، «تندر»، «باران» و «درخت» به اجرا در آمده است.
در نواختن قطعات این آلبوم از ساز ایداکی استفاده شده که فضای غالبِ کار را با محور آن می‌ شنویم، اما در کنار آن سازهای دیگری چون گیتار بیس، گیتار الکتریک و سازهای کوبه ای نیز نواخته شده است. ژوبین عسکریه از اولین نوازندگان دیجیریدو یا با گویش بومی ایداکی در ایران است. این ساز ویژه به بومیان استرالیا تعلق دارد و امروز در جهان محبوبیت نسبتا خوبی پیدا کرده است. در بخش هایی از قطعات، آواهایی هم به فضاسازیِ اثر کمک می‌ کند. شادرخ گلچین معانی، میثم امینی، ریما حسن زاده و علیرضا شمس، اعضای دیگر پیلدم را تشکیل می‌ دهند که همراه با ژوبین عسکریه، سرپرست گروه پیلدم به هنرنمایی پرداخته اند.
آخرین بخش از مجله هنری «نیستان» نیز موسیقی از ایده تا اجرا با حضور استاد کیوان ساکت است که به بداهه نوازی بر اساس گوشه‌ های رهاب، بوسلیک و مرکب نوازی به دشتی بر اساس گوشه دشتستانی و چوپانی و یک چهارمضراب اختصاص دارد.
برنامه «نیستان» ساعت ۲۲ به تهیه ‎‌کنندگی وحید رستگاری و همراهی یلدا احتشامی از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز پخش می‌ شود.

امتیاز شما