امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

«صبح آخرین روز»، اثری عاشقانه در فضایی معمایی

مشاهده ۵۷۳
۱۴۰۰/۰۳/۲۶- ۱۰:۳۵

«صبح آخرین روز» سریالی است که این روزها از شبکه دو سیما پخش می‌شود؛ مجموعه‌ای تلویزیونی با موضوع زندگی شهید مجید شهریاری، دانشمند هسته‌ای کشورمان که در صدا و سیمای زنجان تولید شده‌است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، نیمه شهریور سال 1399 بود که سریال«صبح آخرین روز» به کارگردانی حسین تبریزی و تهیه‌کنندگی مصطفی علمی‌فرد در زنجان کلید زده شد و تصویربرداری آن اوایل اردیبهشت امسال به پایان رسید. این سریال هم‌اکنون از دو شبکه تلویزیونی یعنی شبکه دو سیما و شبکه«شما» روی آنتن رفته و تاکنون توانسته است بازخوردهای مثبتی از مخاطبان بگیرد. در گزارش پیش رو، گفت‌وگوهای ما را با کارگردان، تهیه‌کننده، همسر شهید شهریاری و هنرمندان نقش‌آفرین در سریال می‌خوانید.

 داستانی پُر از لحظات دراماتیک

مصطفی علمی‌فرد، تهیه‌کننده سریال‌ «صبح آخرین روز» با بیان اینکه زندگی شهید شهریاری پُر از لحظات جذاب و دراماتیک بود، تصریح کرد: در ابتدا لازم است از همراهی همسر و مادر شهید شهریاری بسیار تشکر کنم، زیرا اگر حمایت‌های آنان از تولید این کار نبود، ایده اولیه به فعلیت نمی‌رسید.

وی ادامه داد: ما بارها خدمت خانواده شهید رسیدیم و از لحظه لحظه اتفاق‌های زندگی شهید مجید شهریاری پرسیدیم و متوجه شدیم ایشان زندگی بسیار جذاب و دراماتیکی داشته‌است و خلق یک اثر هنری می‌تواند باعث آشنایی مخاطبان با این شهید بزرگوار ‌شود.

تهیه‌کننده«صبح آخرین روز» عنوان کرد: همسر شهید شهریاری می‌گفت اگر با پخش سریال حتی یک یا دو جوان ترغیب بشوند که در زمینه انرژی هسته‌ای فعالیت کنند، سریال پیام خود را رسانده‌است.

 نتیجه تلاش یک گروه بزرگ است

حسین تبریزی، کارگردان «صبح آخرین روز» با اشاره به اینکه خوشحال است توفیق ساخت این سریال داشته، گفت: من یک تنه این کار را انجام ندادم، نزدیک به 60 نفر از عوامل گروه دیده نمی‌شوند اما زحمت اصلی را کشیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا تصور می‌کرده که این سریال یک کار سیاسی است، بیان کرد: شخصیت شهید شهریاری فراتر از اتفاقات سیاسی است چراکه او زندگی خود را از یک شهرستان شروع می‌کند و بعد با اراده، همت و ایمانی که داشته است، به یکی از مطرح‌ترین دانشمندان جهان تبدیل می‌شود.

به گفته این کارگردان، ساخت سریال براساس زندگینامه، کار سختی است، چراکه اجازه ندارید قهرمان قصه را هر جور که می‌خواهید جلو ببرید و اتفاقات را تغییر بدهید.

تبریزی درباره هدفش از ساخت این سریال عنوان کرد: بیش‌ترین هدف‌گذاری‌ها مبتنی بر این بود که جوانان را با این شخصیت آشنا کنیم تا انگیزه‌ای شود که نسل‌های فعلی در راه کسب علم، بیش‌تر کار کنند.

 عاشق نقشم شدم!

کاوه خداشناس، بازیگر نقش شهید شهریاری در سریال«صبح آخرین روز» اظهار داشت: بازی در نقش شهید شهریاری، دانشمند بزرگ هسته‌ای کشورمان یکی از افتخارات کارنامه هنری من است.

وی افزود: در ابتدای کار، نقش‌آفرینی در نقش این شخصیت برایم دشوار بود و حتی از تهیه‌کننده و کارگردان اثر خواستم نقش دیگری به من بدهند اما جواب آن‌ها فقط یک لبخند و یک جمله بود؛ «تحت هر شرایطی باید این نقش را بازی کنی.»

این هنرمند با بیان اینکه لحظات بسیار خوبی را هنگام نقش‌آفرینی به جای شهید شهریاری تجربه کرده است، گفت: انرژی مثبت زیادی از سوی دوستان و به ویژه خانواده این شهید بزرگوار گرفتم و اگر همراهی آن‌ها نبود، شاید کار به این خوبی و باورپذیری تولید نمی‌شد، هر روز این کار برایم دلپذیر و مملو از خاطرات شیرین است.

وی تاکید کرد: برای ایفای نقش شهید شهریاری دیدارهای متعدد و مفصلی با خانواده شهید و همکاران او در سازمان انرژی اتمی و دانشگاه شهید بهشتی و حتی برخی شاگردانش داشتم چون برایم مهم بود که با رفتار و شخصیت او آشنایی بیش‌تری پیدا کنم و از این مسئله در شخصیت‌پردازی بهتر، بهره ببرم. به همین دلیل از این کار ساده نگذشتم و به ریزترین مسائل از جمله تکیه کلام‌های این شهید حتی در منزل توجه داشتم.

خداشناس درباره گریم خود در این سریال اظهار داشت: تمام تلاش خود را به کار بستم که این شخصیت را به گونه‌ای طراحی کنم که تا حد امکان به شخصیت شهید شهریاری نزدیک باشد.

وی با اشاره به ویژگی‌های آثار نمایشی و لزوم افزودن فراز و فرودهایی به شخصیت‌ها از سوی کارگردان و بازیگران، عنوان کرد: درباره چهره‌پردازی این نقش هم قرار به شبیه‌سازی صرف برای نقش شهید شهریاری نبود. چه بسا اگر این‌گونه بود من در آخرین مقطع سنی ایشان نباید ریش می‌گذاشتم و اساسا انتخاب من برای این نقش انتخاب اشتباهی می‌شد، ولی فکر می‌کنم مواردی هم رعایت شده و خود من هم از چهره‌پردازی راضی هستم.

این بازیگر با بیان اینکه بعد از قسمت‌های نخست، سریال به 44 سال قبل رفته و تولد، کودکی و نوجوانی شهید شهریاری را به تصویر می‌کشد، اظهار داشت: در قسمت‌های بعدی در سریال حضور دارم و امیدوارم نقش‌آفرینی من به دل مخاطبان بنشیند و از کار راضی باشند.

وی خاطرنشان کرد: نحوه داستان‌گویی«صبح آخرین روز» به گونه‌ای است که مخاطبان باید با قصه همراه شوند و در دل جریان با آن همذات‌پنداری کنند. البته جنس قصه هم طوری است که مخاطب خاص خود را پیدا می‌کند و یقین دارم تعداد زیادی از بینندگان تلویزیون با آن همراهی می‌کنند.

بازیگر نقش شهید شهریاری در سریال«صبح آخرین روز» با اشاره به ویژگی‌ها و جذابیت‌های قصه این سریال گفت: قصه این سریال از دهه 40 با تولد شهید شهریاری آغاز می‌شود و تا پایان دهه 80 هم‌زمان با شهادت او پیش می‌رود، در حقیقت با دیدن این سریال تاریخ ورق می‌خورد و به احوال و آداب و رسوم مردم در آن زمان هم گریزی زده می‌شود که ممکن است برای نسل جوان هم جذاب باشد.

وی افزود: «صبح آخرین روز» علاوه بر اینکه درامی عاشقانه است، فضایی معمایی هم دارد، زیرا شهادت شهید شهریاری قصه را وارد فضایی امنیتی و انتظامی می‌کند.

این هنرمند با بیان اینکه یک گروه جوان و با انگیزه در پشت صحنه سریال حضور داشتند، تصریح کرد: حسین تبریزی دلسوزانه پای کار بود و دکوپاژها و میزانسن‌هایش در عین پیچیدگی، سادگی خاصی هم دارند.

وی گفت: در برخی سریال‌های تلویزیونی می‌بینیم که با همه چیز ساده‌انگارانه برخورد می‌شود، ولی این نقیصه در سریال«صبح آخرین روز» وجود نداشت.

خداشناس با بیان اینکه اگر کارگردان و تدوینگر یک نفر باشند معمولا کارگردان حیفش می‌آید که برخی پلان‌ها را حذف کند، خاطرنشان کرد: البته آقای تبریزی واقعا حرفه‌ای هستند و امیدوارم همان‌طور که در موقع تصویربرداری سخت‌گیری می‌کرد، موقع تدوین هم تیغ برنده‌ای داشته‌باشد و ضرباهنگ لازم را در کار لحاظ کند.

 حضور شهید را سر صحنه احساس می‌کردم

سیپده خداوردی، بازیگر نقش بهجت قاسمی، همسر شهید مجید شهریاری در سخنانی گفت: مطمئنم شهید شهریاری در کل مدت فیلم‌برداری که شرایط سختی هم داشتیم، حضور داشته است، چراکه ما حمایت‌های او را حس می‌کردیم.

وی خاطرنشان کرد: لازم است از تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه بسیار تشکر کنم، چراکه با درایت، حمایت و نگاه مهربان حسین تبریزی و مصطفی علمی‌فرد، تلاش کردم بخشی از گذشت، ایمان و عشق همسر شهید را به نمایش بگذارم و همچنین تلاش کردیم که لحظات مختلف زندگی این شهید بزرگوار برای مخاطب باورپذیر باشد.

 روایت روان و درستی از زندگی شهید

شهرام عبدلی، بازیگر نقش دایی شهید مجید شهریاری در سریال«صبح آخرین روز» است، با اشاره به اینکه در گذشته با حسین تبریزی و مصطفی علمی‌فرد همکاری داشته‌است، درباره نقش خود در«صبح آخرین روز» گفت: نقشی که در این سریال ایفا کرده‌ام به لحاظ سنی، جسمی و روحی بسیار از خود من دور است و برای رسیدن به تاثیرگذاری بهتر روی مخاطب، باید روی آن تمرکز می‌کردم تا متوجه شوم مسیری که قرار است این نقش طی کند، به چه صورت بوده است.

وی ادامه داد: نقشی متفاوت به من پیشنهاد شد که برای ایفای آن بسیار هیجان داشتم و باید بگویم کسی که می‌خواهد ایفاگر نقش‌های این چنینی باشد باید نقشه راه داشته‎باشد و نمی‌تواند بدون فکر، آن را بازی کند.

بازیگر«صبح آخرین روز» در پاسخ به این سوال که برای آشنایی با دایی شهید شهریاری چه کارهایی انجام داده است، عنوان کرد: هنرمندان برای ایفای هر نقشی تلاش می‌کنند اطلاعاتشان را از طریق منابع مختلف از جمله پایگاه‌های اینترنتی، کتاب‌های نوشته شده درباره آن فرد و همچنین تحقیقاتی که گروه نویسندگی و کارگردانی انجام داده‌اند، افزایش دهند. اگر بخواهم مشخصا درباره این سریال صحبت کنم باید بگویم مطالب زیادی درباره افرادی مانند شهید شهریاری که سال ها گمنام زندگی کرده‌اند، پیدا نمی‌شود و الان که سریالی از زندگی این دانشمند هسته‌ای روی آنتن رفته، ممکن است برخی شروع به جمع‌آوری اطلاعات یا اقدام به نوشتن کتاب درباره او بکنند.

وی ادامه داد: بر این اساس، منابع درباره این شخصیت‌ها کم است، ولی نویسنده و کارگردان«صبح آخرین روز» با همسر، خانواده و دوستان شهید ارتباط داشتند و اطلاعات لازم را کسب کردند که این موضوع سبب شد من هم اطلاعات کافی را برای آشنایی بیش‌تر با نقشی که قرار بود ایفاگر آن باشم کسب کنم.

عبدلی با بیان اینکه بازخوردهای خوبی از مخاطبان درباره این سریال گرفته‌است، گفت: تلاش‌هایی برای جذب مخاطب به صورت عام صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به نمایش ماجراهای کودکی شهید اشاره کرد. البته این یک حقیقت است که تماشاگران ما به سریال‌های ملودرام و طنز که بیش‌تر هجو است، عادت کرده‌اند و ممکن است بیننده این کار از آثاری که به آن‌ها اشاره کردم کم‌تر و خاص‌تر باشد که امری طبیعی است و در همه جای دنیا هم همین طور است.

این هنرمند ادامه داد: ما برنامه‌هایی را برای افراد پیگیر و حرفه‌ای‌تر که در اقلیت هستند، می‌سازیم که قطعا ارزش خود را دارد. مخاطبانی که به دنبال این‌گونه قصه‌ها هستند و کیفیت برایشان مهم است، قطعا«صبح آخرین روز» گزینه مناسبی برایشان است. البته معتقدم این‌گونه کارها نباید با تعداد مخاطب سنجیده شود، بلکه باید روی این موضع تاکید شود که تا چه اندازه توانسته‌ایم حق مطلب را ادا کنیم و روایت درستی از زندگی چهره‌های ماندگار کشورمان به‌ دست دهیم که از نظر من این معیار بهتری است.

وی تصریح کرد: «صبح آخرین روز» قصه‌ای را از یکی از مفاخر ایران زمین برای مخاطبان تعریف می‌کند و از نظر من روایت درست و روانی از زندگی شهید مجید شهریاری داشته‌است. همچنین داستان شخصیت اصلی این سریال می‌تواند الگوی مناسبی برای جوانان باشد و همه این دلایل، موجب می‌شود بینندگان وعلاقه‌مندان، سریال«صبح آخرین روز» را ببینند.

این هنرمند سینما و تلویزیون درباره لزوم توجه به مفاخر علمی‌کشور و ساخت آثار هنری درباره آن‌ها اظهار داشت: شخصیت‌های معروف و مشهور اعم از نخبگان علمی، دینی و فرهنگی می‌توانند الگویی برای نسل جوان ما باشند و از نظر من هرچه قدر فیلم و سریال درباره آن‌ها ساخته شود، باز هم کم است، زیرا می‌توانیم از زوایای مختلف آن‌ها را به جامعه معرفی کنیم، ولی یک اصل را نباید فراموش شود و آن، پرهیز از شعار زدگی است.

عبدلی اثری را دارای ارزش دانست که در هر بار تماشای آن، حرف جدیدی برای مخاطب داشته باشد و او را به فکر وادارد و در ادامه خاطرنشان کرد: اگر این الگو را بپذیریم، می‌توانیم اثری خوب تولید کنیم و بخش بزرگ‌تری از جامعه را به اندیشیدن به یک موضوع واداریم. در حقیقت با تولید این‌گونه آثار می‌توانیم از اتفاق‌های ناخوشایندی که این روزها رخ می‌دهد، جلوگیری کنیم و به جوانان مهر، محبت، عاطفه و درست زندگی کردن را یاد بدهیم.

وی با اشاره به اینکه معاونت امور استان‌ها در معرفی نخبگان سهم بسیار زیاد و مهمی دارد، گفت: در هر یک از استان‌ها با مفاخر و چهره‌های بزرگی آشنا می‌شویم و چیزی را می‌بینیم و می‌شنویم که کمتر کسی با آن‌ها برخورد کرده، افراد زیادی در استان‌ها بوده و هستند که در جامعه، استان و شهر خود تاثیرگذار بودند و ما می‌توانیم به زندگی آن‌ها بپردازیم.

بازیگر «صبح آخرین روز» عنوان کرد: با نگاه کلان و ملی نمی‌شود به مفاخر پرداخت زیرا بحث جانبداری از یک قومیت پیش می‌آید اما زمانی که مرکز استان پیش قدم می‌شود، بسیار خوب است زیرا آن‌ها حق دارند درباره مفاخرشان آثار مختلف تولید کنند.

این هنرمند با بیان اینکه تبلیغات تلویزیونی برای پخش سریال صبح آخرین روز در حد قابل قبول نیست گفت: من حتی متوجه این نوع رقابت بین شبکه‌های تلویزیونی نمی‌شوم و نمی‌دانم چرا شبکه‌ها، سریال‌های یکدیگر را تبلیغ نمی‌کنند، به گوش مردم نمی‌رسانند و مخاطب را مطلع نمی‌کنند که سریال جدیدی قرار است روی آنتن برود یا در حال پخش است در صورتی که فکر می‌کنم این اتفاق باید رخ دهد.

 تصمیمی قابل تجلیل گرفته شد

بهجت قاسمی، عضو هیئت علمی دانشکده هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی و همسر شهید مجید شهریاری ضمن تشکر از تیم سازنده سریال «صبح آخرین روز» بیان کرد: بابت همتی که معاونت امور استان‌ها و صداوسیمای زنجان به خرج داد تا این پروژه به سرانجام برسد، تشکر می‌کنم.

وی افزود: به یقین فضای فرهنگی کشور با ساخت آثاری درباره تاریخ ملت ایران توسعه می‌یابد و هیچ اثر هنری مانند فیلم و سریال برای مخاطب بیش‌تر، قادر به تاثیرگذاری در چنین سطحی نیست.

همسر شهید شهریاری تاکید کرد: باید به فال نیک بگیریم که تهیه‌کننده این سریال که خود اهل زنجان و از یک خانواده شهید است، ساخت این سریال را برعهده گرفت، همچنین از کارگردان مجموعه، صداوسیما، سازمان انرژی اتمی‌به ویژه علی اکبر صالحی، رئیس این سازمان و امیر حاتمی، وزیر دفاع تشکر می‌کنم. تشکر ویژه‌ای هم از دانشگاه شهید بهشتی و مدیریت این دانشگاه برای همکاری در پروژه دارم.

وی تاکید کرد: زندگی من و شهید شهریاری آمیخته‌ای از کلمات مانند علم و معرفت، ادب، ایمان، تواضع و گسترده‌ای از عشق بود و خوشحالم در زندگی کسی بودم که با شهادت و به شیرینی از جمع ما رفت، هر چند نبود او برایم بسیار سخت است.

امتیاز شما