امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

«قرآن، امید و زندگی»؛ آغاز اجرای سراسری طرح ملی قرآنی 1455 از 5 تیر

مشاهده ۵۴۹
۱۴۰۰/۰۴/۰۱- ۱۸:۲۴

نشست خبری اجرای طرح ملی قرآنی 1455 به مناسبت هزار و چهارصد و پنجاه و پنجمین سال نزول قرآن با همکاری نهادها و سازمان‌های قرآنی و چهار معاونت رسانه ملی در تابستان 1400 با شعار و محوریت «قرآن، امید و زندگی» امروز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، جواد شیخ اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در نشست خبری این طرح که پانزدهمین سال اجرای خود را تجربه می‌کند، با تبریک میلاد امام رئوف (ع) گفت: امیدواریم به برکت این روز و تقارن این نشست ما بتوانیم این طرح را امسال منسجم‌تر و موثرتر از سال قبل اجرا کنیم.

وی با قدردانی از حمایت رئیس سازمان صداوسیما و کمک معاونت‌ها و بخش‌های ذیربط در رسانه ملی برای اجرای این طرح افزود: امسال پانزدهمین سال طرح ملی 1455 به مناسبت هزار و چهارصد و پنجاه و پنجمین سال نزول قرآن با مشارکت نهاد و سازمان‌های قرآنی کشور و معاونت‌های ذیربط صداوسیما، با شعار محوری «قرآن، امید و زندگی» از 5 تیر آغاز و تا 12 شهریور به مدت 10 هفته یا 70 روز برگزار می‌شود.

دبیر شورای معارف سیما با بیان اینکه امسال هم مثل گذشته شورای سیاستگذاری طرح ذیل دبیرخانه طرح تشکیل شد، مهم‌ترین وظیفه شورای سیاستگذاری را تعیین محتوای این طرح خواند و گفت: تجربه‌ سال قبل، تجربه موضوع محوری و موضوع آن خانواده بود؛ امسال هم با توجه به استقبالی که سال قبل از این طرح شد، تصمیم گرفتیم که بحث موضوع محوری ادامه پیدا کند.

 

10 هفته؛ 10 موضوع قرآنی

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما همچنین به تعیین 10 هفته فعالیت متناسب با شعار قرآن، امید، زندگی در کمیته علمی اشاره کرد و گفت: موضوع هفته اول بشارت آینده روشن، هفته دوم امید به مغفرت و گشایش مادی- معنوی، هفته سوم موضوع مهربانی و احسان، هفته چهارم شکر، هفته پنجم ولایت و ولایت پذیری، هفته ششم خانواده، هفته هفتم زیست مجازی – زیست حقیقی، هفته هشتم تواصی به حق وظیفه عمومی، هفته نهم حق الناس، هفته دهم عقل، فکر و علم است و سعی شده تمامی موضوعات متناسب با مناسبت‌ها، مسائل مبتلا به روز جامعه و اوقات فراغت تابستانی جوانان و خانواده‌ها باشد.

شیخ اکبری افزود: همچنین طراحی سوالات روزانه و ارسال به شبکه‌های استانی از دیگر برنامه‌های تولید محتواست. بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه قرآن، نسخه شفابخش برای تمام جامعه است، سرلوحه فعالیت‌ها قرار گرفته و نرم افزار اختصاصی برای آن طراحی شده است تا مردم راحت‌تر در این شرکت کنند.

دبیر شورای معارف سیما معارف به طراحی مسابقه پیامکی برای حفظ و مفاهیم قرآن به عنوان دیگر برنامه طرح ۱۴۵۵ اشاره کرد و گفت: صداوسیما جایزه مسابقه پیامکی آیات و مفاهیم کلیدی را تقبل کرده و روزانه به ۱۰ نفر هدایایی اهدا می‌شود. در پایان شهریور مسابقه حفظ و مفاهیم با سرپرستی سازمان دارالقرآن اجرا می‌شود و به ۵۰ نفر هدایایی تعلق می‌گیرد، جشنواره‌های هنری در هفت رشته طراحی شده است تا اقشار مختلف مردم با مفاهیم قرآنی ارتباط برقرار کنند.

شیخ اکبری از همکاری سازمان‌های دیگر در این طرح خبر داد و گفت: معاونت قرآن و عترت، سازمان درالقرآن، مرکز امور قرآنی اوقاف، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد، اداره کل قرآن و عترت آموزش و پرورش در این طرح ما را یاری می‌کنند.

 

برنامه‌های شاخص طرح قرآنی 1455

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما به مهم‌ترین ویژگی این طرح در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: امسال برنامه‌های شاخص شبکه‌های صدا و سیما معطوف به این طرح شده‌، همچنین مراکز استان‌ها به صورت مستقل و تمرکز بیشتر در این طرح مشارکت دارند، برگزاری جشنواره هنری که ذیل این طرح برگزار می‌شود، از دیگر ویژگی خاص برپایی طرح قرآنی ۱۴۵۵ است.

شیخ اکبری درباره برنامه‌های مرتبط با طرح قرآنی 1455 در شبکه‌های تلویزیونی گفت: تمامی‌شبکه‌های سیما، تیزر و پخش آیتمی دارند و هر شبکه در برنامه‌های شاخص بخشی از برنامه را به این طرح اختصاص می‌دهند، در اجرای این طرح در برنامه سیمای خانواده شبکه یک ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به این طرح، برنامه عصر خانواده شبکه دو سیما، برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه سیما، شبکه چهار برنامه مستقل ۳۰ دقیقه‌ای و برنامه به خانه بر می‌گردیم شبکه پنج سیما ۱۰ تا ۱۵ دقیقه را به این طرح ملی اختصاص می‌دهند.

شیخ‌اکبری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های طرح سال گذشته و امسال را مشارکت استان‌ها با محوریت مراکز صدا و سیما در این طرح دانست و گفت: همچنین امسال مشارکت در تأمین جوایز منسجم‌تر از سال‌های قبل اتفاق می‌ا‌‌فتد.

وی با بیان اینکه هر کدام از معاونت‌های صدا و سیما شامل معاونت صدا، استان‌ها، فضای مجازی و سیما در این طرح مسئولیت‌هایی را برعهده گرفته‌اند، به تشریح فعالیت معاونت سیما پرداخت و گفت: در معاونت سیما طرح به این شکل دیده شد که در شبکه قرآن از ساعت ۱۷ تا ۱۹ و روز بعد گزیده آن از ساعت ۱۱:۱۵ تا ۱۲ بازپخش می‌شود.

شیخ اکبری افزود: در این دو ساعت دو ارتباط نیز با مراکز استان‌ها داریم، این فعالیت جدا از فعالیت مستقل خودشان درباره این طرح است. برنامه‌های مراکز استان‌ها معطوف به این طرح می‌شود. در همه شبکه‌های سیما، طرح درس و آیتم‌های برنامه خواهیم داشت و به صورت ویژه برنامه‌های شاخص و پرمخاطب سیما معطوف به این طرح مهم قرآنی می‌شوند.

وی با اشاره به ویژگی‌های شاخص طرح امسال، گفت: امسال برنامه‌های شاخص و پرمخاطب سیما معطوف به این طرح می‌شوند، مراکز استان‌ها به این طرح می‌پردازند، سه جشنواره هنری ذیل این طرح اجرا می‌شود که مسئولیت آن با ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد است، در فضای مجازی نیز با اپلیکیشن طراحی شده با ضریب نفوذ و قدرت بیشتری این طرح را ادامه می‌دهیم.

 

70 آیه برای 70 روز

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور هم در این نشست گفت: ۷۰ آیه انتخاب شده و در هر هفته یکی از آیات برجسته می‌شود، همه افراد می‌توانند در ۱۰ هفته حداقل ۱۰ آیه را حفظ کنند.

وی افزود: راه انس با قرآن این است که قرآن وارد زندگی‌مان شود. یکی از مزیت‌های این طرح نسبت به سال قبل آن است که در هفت عرصه خوشنویسی، شعر، فیلم کوتاه، محصولات چندرسانه‌ای، گرافیک و طراحی پوستر، داستان‌نویسی و نقاشی برای سنین مختلف و از طریق سامانه فهما، سامانه صدا و سیما یا اپلیکیشن طراحی و اجرا شده تا از این طریق قرآن محسوس‌تر وارد زندگی ما شود.

ارزانی به روایتی از امام رضا (ع) درباره اینکه قرآن چیست و چگونه کتابی است؟ اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند قرآن کلام خداست و نمی‌بایست از آن تعدی کرد و می‌بایست تلاش کنیم قرآن وارد زندگی ما شود و همه با قرآن مأنوس باشیم و به آن عشق بورزیم.

 

یک سنت حسنه 15 ساله

مهدی قره شیخلو، رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تشکر از بانیان تشکیل این نشست از جمله مدیر شبکه قرآن سیما یکی از ویژگی‌های طرح 1455 را استمرار طرح طی 15 سال گذشته دانست و گفت: جا دارد در این نشست از کسانی یاد کنیم که این طرح را پایه‌ریزی کردند و این طرح حسنه همچنان پابرجاست.

وی یکی از موفقیت‌های طرح 1455 را ارتباط روزانه مردم با قرآن دانست و گفت: این خلائی است که در جامعه امروز با آن روبرو هستیم، ما هم اکنون 8767 بقاع متبرکه در سراسر کشور داریم که بایستی به محل رجوع مردم تبدیل شود و به قول مقام معظم رهبری بقاع متبرکه کشور باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند. امیدواریم همانند سال گذشته اوقاف استان‌ها همکاری بهتری با صداوسیمای مراکز داشته باشند.

 

کاربردی کردن قرآن در زندگی

محمدرضا مسیب زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌وپرورش در ادامه این نشست به کاربردی کردن قرآن در زندگی اشاره کرد و گفت: از جمله برنامه‌های آموزش و پرورش برای اجرایی شدن طرح 1455، اجرای این طرح در پایگاه‌های تابستانی، مراکز دارالقرآن الکریم به‌عنوان محل و مأمن فعالیت‌های قرآنی محله‌ها در تابستان، بارگذاری این طرح در ۱۷ پایگاه تخصصی فضای مجازی در بستر شبکه شاد است.

 

وارد کردن قرآن به متن زندگی مردم

محمد مهدی عزیززاده، مدیر کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از همه اجزای صداوسیما و مدیر شبکه قرآن سیما ابراز امیدواری کرد که هر سال شاهد پختگی بیشتر اجرای این طرح باشیم.

وی یکی از اهداف مهم این طرح وارد کردن قرآن به متن زندگی مردم دانست و گفت: نکته مهم اینکه باید برای قشر کودک برنامه ریزی ویژه‌ای داشتیم؛ چرا که این قشر مخاطب خاص و ماندگار است و امیدواریم با اجرای طرح 1455 انس با قرآن در جامعه ترویج وتوسعه یابد.

 

33 ستاد استانی آماده ماموریت قرآنی

سید عباس فاطمی، رئیس مرکز سیمای استان‌های صداوسیما هم در ادامه این نشست به اهمیت توجه به موضوعات فرهنگی و مأنوس شدن با قرآن برای افزایش امید به آینده بهتر تأکید کرد و گفت: برای اجرای این طرح 33 ستاد استانی در 33 مرکز با حضور مدیران کل اوقاف و امور خیریه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، آموزش وپرورش و کانون‌های مساجد تشکیل دادیم.

وی با اشاره به اینکه برای اجرایی شدن طرح 1455 رویکرد تمامی‌برنامه در مراکز استان‌ها خانواده محوراست، افزود: در این راستا روزانه شبکه قرآن و معارف سیما ارتباط یک ساعته با دو مرکز را در برنامه خود دارد.

 

متناسب‌سازی مفاهیم برای پخش از رادیو

منصور قصری زاده، مدیر رادیو قرآن در این نشست با تأکید بر اینکه در طرح 1455 تلاش می‌شود تنها به بحث ظاهر قرآن توجه نشود، گفت: در مباحث قرآنی باید تلاش شود تا ظاهر قرآن مقدمه‌ای شود برای دستیابی به باطن قرآن و اگر انس با قرآن عملی شود بحث و خلا امروز عمل به منویات قرآن واهل بیت است.

وی افزود: رادیو قرآن به اقتضائات تلاش می‌کند تا برای اجرایی شدن این طرح آیتم‌هایی در مبادی اذان داشته باشد و به آن بپردازد. در ساخت برنامه رادیویی تلاش کردیم از بعد روانی مطالب طولانی نباشد تا مخاطب از مطالب ارایه شده بهره بگیرد.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا در برنامه‌های صبح‌گاهی رادیو قرآن در فضای مجازی با تلاوت آیات و ترجمه آیات به صورت طرح سوالات پیامکی و معرفی اسامی‌برنده‌ها، ایجاد اشتیاق در شنوندگان برای برای دانستن مفاهیم قرآنی و در مراحل بعدی به محقق شدن انس با قرآن در سطح جامعه برسیم.

 

فضای مجازی در خدمت ترویج قرآن

قائم مقام معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما در پایان این نشست به فعالیت معاونت فضای مجازی برای اجرایی شدن این طرح اشاره کرد و گفت: برای همکاری با این طرح، معاونت فضای مجازی اپلیکیشن بشارت را طراحی کرده و در اهداف IPTV ، شبکه اینترنتی، تلوبیون، لنز و تیوا بر اشاعه و پخش محتوای برنامه با موضوعات این طرح قرآنی تاکید کرده است.

مقیسه افزود: تقطیع و انتشار محتوای طرح 1455 در سایت شبکه و فضای مجازی، ایجاد کانال در شبکه‌های اجتماعی و بارگذاری محتوا، راه اندازی و بارگذاری محتوا در اپلیکشین شبکه با عنوان بشارت، تبلیغات و اطلاع رسانی، قرعه کشی روزانه سوالات پیامکی و اعلام از طریق زیرنویس شبکه قرآن و معارف سیما و فضای مجازی و رصد محتوایی فضای مجازی و اینکه چه میزان تأثیرگذار بوده، از جمله وظایفی است که معاونت فضای مجازی در اجرایی شدن این طرح برعهده دارد.

امتیاز شما