امروز جمعه  ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

تدارک تابستانی رادیو فرهنگ / از کتابگردی تا شب هایی برای موسیقی

مشاهده ۱۰۹
۱۴۰۰/۰۴/۰۷- ۰۳:۳۵

مدیر شبکه رادیویی فرهنگ از پخش برنامه‌ های ادبی، تاریخی، هنری و موسیقی با نگاه به فرهنگ و‌ هنر مردم، کتاب و مروری بر بازی‌ های سنتی در ایام تابستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، حبیبی با اشاره به برنامه صبحگاهی رادیو فرهنگ گفت: برنامه «صبح به وقت فرهنگ» که کاری از گروه جامعه این شبکه است، هر روز ساعت ۶ صبح درباره برنامه‌ های فصل تابستان رادیو فرهنگ اطلاع رسانی می‌کند.
مدیر شبکه رادیویی فرهنگ افزود: برای این ایام، فصل جدید برنامه‌ های شاخص را با رویکرد تفریحی و ایجاد فضایی شاد و با طراوت و بر پایه آگاهی بخشی طراحی کرده ایم. «کتابگردی»، «کتابستان»، «از واژه تا صدا»، «قند و فرزند»، «مشاعره حریر سخن» و ... عناوین برنامه‌ هایی هستند که در تابستان با ساختاری نو، با محور مسابقه شنوندگان رادیو فرهنگ را همراهی می‌کنند.
وی ادامه داد: برنامه «حریر سخن» به تهیه کنندگی‌ هادی موسوی نژاد و اجرای دکتر اسماعیل آذر، روزهای دوشنبه و پنج شنبه‌ از ساعت ۱۱:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه پخش می‌شود. این برنامه مشاعره رادیویی در پاسداشت زبان فارسی است که با حضور دانش آموزان و دانشجویان علاقه مند به شعر و ادبیات فارسی، با رویکرد درست خوانی و تقویت حافظه شفاهی و ادبی مخاطبان روی آنتن می رود.
حبیبی یکی از رسالت های رادیو فرهنگ را معرفی فرهنگ‌ و‌ آداب و‌ رسوم اقوام ایرانی عنوان کرد و گفت: همچنین با توجه به اهمیت آشنایی مخاطبان با فرهنگ عامه و خرده فرهنگ ها و‌ رسوم اقوام، مجله رادیویی «هفت کوچه» با حضور فرهنگ یاران کشور از جمله دکتر محمدجعفر قنواتی، دکتر محمد اکرامی فرد، دکتر آنی زاده و دکتر قنبری عدیوی، شنبه و دوشنبه از ساعت 9 به مدت  90 دقیقه و پنج شنبه و جمعه به مدت 150 دقیقه به سمع مخاطبان رادیو فرهنگ می رسد. این برنامه را با حضور هنرمندان و پیشکسوتان رادیو از جمله منوچهر آذری، عباس محبی، علیرضا تابان، ایزد کاویانی و حسین احمدی، با اجرای سکینه ارجمندی می‌شنوید.

بیست سال با «نیستان» و شب های موسیقی
مدیر رادیو فرهنگ برنامه «نیستان» ویژه شب های موسیقی را یکی دیگر از برنامه‌ های تابستانی عنوان کرد و افزود: برنامه «نیستان» به تهیه کنندگی وحید رستگاری، همراهی فرنوش تدین و ندا رادمهر، مستندساز و گزارشگر، کارشناسی دکتر محمدعلی مرآتی، رضا مهدوی، کیوان ساکت و اجرای فاطمه رکنی و لیدا وحیدی تولید می‌شود. این برنامه را می توانید شنبه تا پنج شنبه ساعت ۲۲ به مدت ۶۰ دقیقه، با رویکرد حمایت از موسیقی اصیل ایرانی و معرفی هنرمندان عرصه موسیقی سنتی و نواحی ایران در سطح ایران و جهان و ارتقاء سطح آگاهی مخاطبان به اصول و مبانی موسیقی فاخر ایران از رادیو فرهنگ پیگیری کنید.

وی افزود: برنامه «هفت اقلیم» با تهیه کنندگی الهه بیات و رویا ولی زاده و با همراهی دکتر ایوب دهقان کار، مدیر خانه کتاب و ادبیات، حامد صلاحی، دبیر خبرگزاری ایبنا و ...، با موضوع کتاب و کتاب خوانی شنبه تا پنج شنبه ساعت ۱۹ به مدت ۹۰ دقیقه تقدیم شنوندگان می‌شود. بررسی مطبوعات کشور و هنرهای ایرانی-اسلامی، در آینه کتاب و نشریات، گفت و گو با هنرمندان و نویسندگان و مولفان آثار و مروری بر رویدادهای فرهنگی و هنری ایران و جهان از آیتم های برنامه است. «سرزمین من» عنوان برنامه ای از گروه تاریخ و اندیشه است که به تهیه کنندگی امیررضا راز، شنبه تا پنج شنبه ساعت ۱۲:۴۵ به مدت ۷۵ دقیقه، به بازخوانی تاریخ و تمدن ایران اسلامی، بررسی مسائل تاریخی ایران با همکاری اندیشکده‌ ها و پژوهشکده‌ ها و دانشگاه‌ های کشور و دانش افزایی مخاطبان نسبت به مناسبت ها و موضوعات مهم تاریخ ایران و جهان اختصاص دارد.
حبیبی در توضیح برنامه‌های گروه ادب و‌ هنر رادیو فرهنگ نیز تصریح کرد: برنامه «ققنوس» را می توانید با کارشناسی مرتضی امیری اسفندقه، دکتر اسماعیل آذر، دکتر رضا اسماعیلی، دکتر حسن ذوالفقاری و دکتر هادی سعیدی کیاسری، از شنبه تا پنج شنبه ساعت ۱۷ به مدت ۶۰ دقیقه دنبال کنید. این برنامه، مجله تخصصی شعر و ادبیات فارسی است که به جریان سازی در حوزه شعر معاصر و رویدادهای ادبی، گفتمان سازی شعر و ادبیات انقلاب، پاسداشت و گسترش زبان و ادب فارسی و ... می‌ پردازد. برنامه «بوطیقا» با محور نقد پایان نامه‌ ها، نقد سینما و فیلم نامه‌ها، نقد جریان‌ ها و مکتب های ادبی، نقد رمان و داستان، نقد مطبوعات و سواد رسانه، شنبه تا چهارشنبه ۱۶:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه‌ پخش می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: پویش ملی «صدای کتاب، صدای دانایی» با هدف غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان، دانش آموزان و دانشجویان کشور با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران، نهاد کتابخانه‌ های عمومی‌ کشور و سازمان‌ های مردم نهاد در عرصه ترویج و توسعه کتابخوانی و روستاها، عشایر در ستاد کتاب، برای دوره 3 ماهه تابستان طراحی شده است. در این پویش مخاطبان تجربیات و خاطره‌ های شنیدنی و جذاب خود را در زمینه معرفی و مطالعه کتاب یا کتاب هایی که خوانده اند، بیان می‌ کنند.
مدیر رادیو فرهنگ تصریح کرد: برنامه «گلهای ایرانی» که یکی از برنامه‌ های شنیدنی و جذاب در حوزه موسیقی اصیل و دستگاهی ایران است، برای دوره سه ماهه تابستان در جدول پخش شبکه فرهنگ لحاظ شده که هر روز از ساعت 14:30 تا 15 پخش می‌ شود.
علیرضا حبیبی بیان کرد: علاوه بر برنامه «با کاروان‌ شعر و‌ موسیقی» و برنامه «چهار باغ»، پخش موسیقی‌ های متنوع در فواصل برنامه‌ها در دستور کار شبکه رادیویی فرهنگ در فصل تابستان قرار دارد.

امتیاز شما