امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

«لذت نوشتن» حکایتی از استاد قلم، عبد الله کوثری

مشاهده ۲۳۱
۱۴۰۰/۰۴/۱۴- ۱۱:۳۸

زندگی حرفه ای استاد عبدالله کوثری از قاب «حکایت دل» شبکه چهار سیما، دوشنبه 14 تیر مصادف با روز قلم، پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مستند «لذت نوشتن» که به زندگی استاد عبدالله کوثری، مترجم و نویسنده صاحب سبک، شاعر و ویراستار اختصاص دارد‌ از  مجموعه مستند «حکایت دل» امشب ساعت 21 پخش می‌شود.

عبدالله کوثری در سال ۱۳۲۵ در همدان دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در همان شهر با موفقیت به پایان برد. علاقه به ادبیات از کودکی در او موج می زد، اما کنجکاوی و علاقه و عشق به علوم انسانی او رابرآن داشت تا در دانشگاه، رشته اقتصاد را انتخاب کند؛ اما تا زمانی که اقتصاد می خواند، هنوز عاشق ادبیات بود و همین انگیزه باعث شد آهسته آهسته گام در وادی ترجمه نهد. خواندن اقتصاد هم البته به او کمک کرد تا در این زمینه بیش از ده اثر ترجمه داشته باشد، که در نوع خود آثار بی همتایی هستند.

بعد از مدتی به ویراستاری پرداخت و برای مدت کوتاهی به لندن رفت، بعد از مراجعت تمام هم و توان خود را برروی ترجمه گذاشت.

عبدالله کوثری از آن دسته مترجمانی است که جریان‌های مهم ادبیات جهان را تا حدممکن به دوستداران ادبیات جهان شناسانده است. استاد عبدالله کوثری بیش از ۵۰ اثر ترجمه شده در دو گروه ادبی و اقتصادی در کارنامه خود دارد. از کارهای او در زمینه نقد و بررسی آثار نویسندگان در قالب بنیانگذاران فرهنگ و مجموعه نسل قلم می توان به سروانتس، فوئنتس، بودلر، پوشکین، پاسترناک، الکساندر بلسوک، خیمسن، اسکاروایلد و... اشاره کرد.

 مجموعه مستند «حکایت دل» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیماست که هر دوشنبه ساعت ۲۱ به یک استاد عالیقدر عرصه ادب و فرهنگ و هنر اختصاص دارد.

تهیه کننده این برنامه علیرضا حسینی و کارگردان آن بیژن شکرریز است. باز پخش برنامه نیز سه شنبه حوالی ساعت 14  خواهد بود.

امتیاز شما