امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
آماده سازی مقدمات پوشش کامل رویدادهای المپیک توکیو ۲۰۲۰
آماده سازی مقدمات پوشش کامل رویدادهای المپیک توکیو ۲۰۲۰

از توکیو تا استودیوهای رسانه ملی مسیر پیگیری رویدادهای المپیک 2020

مشاهده ۵۱۶
۱۴۰۰/۰۴/۱۹- ۰۹:۵۰
تعداد بازدید:516

برای پوشش هرچه بهتر رویدادهای المپیک توکیو ۲۰۲۰ و همراهی با ورزشکاران کشورمان در این رویداد جهانی، گروهی از خبره‌ترین عوامل تولید و فنی، مجریان، گزارشگران و خبرنگاران سازمان به توکیو می‌روند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مهدی منفرد، مدیر تولید شبکه سه سیما با اعلام این خبر گفت: سازمان صداوسیما در مرکز رسانه‌ای توکیو (IBC) استودیویی تلویزیونی تدارک دیده است و ترکیبی از یک گروه  ۳۱ نفره شامل مجریان، گزارشگران، مهندسان فنی، خبرنگاران و... یه سرپرستی مدیر گروه ورزش شبکه سه به این کشور اعزام می‌شوند. وی افزود: در گروه اعزامی سعی شده از خبره‌ترین نیروهای انسانی در مشاغل مختلف سازمانی برای تولید بخش‌های مختلف و ارسال هر چه بهتر تصاویر مسابقات ورزشکاران کشورمان استفاده شود. به گفته منفرد، مجریان، گزارشگران و خبرنگارانی که در این سفر همراه این گروه هستند از شبکه‌های سه، ورزش و خبر سیما، رادیو ورزش و خبرگزاری صداوسیما برگزیده‌ شده‌اند. موازی با این اقدام نیز در تهران استودیو ۱۱ در اختیار برنامه المپیک ۲۰۲۰ قرار گرفته است که به تهیه‌کنندگی بهزاد کاویانی برای پخش مسابقات نمایندگان کشورمان، گزارش‌ها و اخبار المپیک به همراه بخش‌های جذاب دیگری از این مسابقات برای پخش از شبکه سه اقدام می‌کند. همچنین سایر بخش‌های سازمان از جمله شبکه‌های ورزش، خبر، رادیو ورزش و واحد مرکزی خبر نیز تدارک ویژه‌ای برای انعکاس مسابقات و اخبار المپیک توکیو ۲۰۲۰ دیده اند تا امکان بهره‌برداری هرچه بهتر مخاطبان رسانه ملی از این رخداد جهانی فراهم شود.

جواد خیابانی، هادی عامل، شهاب قاسمی و حامد راستگو از شبکه سه، عبدالله روا، محسن اخوان فر، پژمان نجات پور و محمدرضا علیپور از شبکه ورزش سیما، مهرزاد عطاران و شهرام حاج نوروزی از رادیو ورزش، پیمان اسدیان از شبکه خبر و غلامرضا منگولی از خبرگزاری صداوسیما از جمله مجریان، گزارشگران و خبرنگارانی هستند که به توکیو اعزام می‌شوند.  آماده‌سازی استودیو توکیو و فراهم آوردن امکان ارسال تصاویر و اخبار با خطوط فیبر نوری نیز بر عهده گروهی چهار نفره از مهندسان مرکز تولید و فنی رسانه ملی است. این گروه قرار است به سرپرستی میثم فضل‌علی، مدیر گروه ورزش شبکه سه و با همراهی مهدی منفرد، مدیر تولید این شبکه و سایر مهندسان و عوامل تولید و فنی سازمان از شنبه ۱۹ تیر در دو یا سه گروه به توکیو اعزام شوند .

تمهیدات فنی برای پوشش هر چه بهتر رویدادی جهانی

مهندس غلامرضا نجم‌الدین، سرپرست گروه فنی اعزامی‌به توکیو درباره تمهیدات فنی رسانه ملی برای پوشش رویدادهای المپیک توکیو گفت: در توکیو یک استودیو تلویزیونی و دو استودیو رادیویی تدارک دیده‌ایم که از استودیو تلویزیونی برای پوشش برنامه‌های مختلفی که از این رویداد در شبکه‌های سراسری، شبکه استانی«شما» و شبکه‌های برون‌مرزی پخش می‌شود، بهره خواهیم برد و از استودیوهای رادیویی هم برای ارسال گزارش‌های زنده از مسابقات و هم برای تولید و ارسال برنامه‌های رادیویی استفاده می‌کنیم. وی با اشاره به وسعت حضور کاروان ورزشی ایران در مسابقات المپیک توکیو و اراده سازمان برای پوشش این مسابقات گفت: سامانه‌های سیاری که به توکیو اعزام شده شامل پنج ست سیار و پنج ست تدوین است. نجم‌الدین افزود: براساس برنامه‌ریزی شورای ورزش، همه برنامه‌های اعلامی این شورا، ضبط می‌شود که یا بر اساس نیاز شبکه‌ها به تهران ارسال یا ذخیره خواهد شد تا بعدا هم به عنوان منابع آرشیوی به کار آید.

سرپرست گروه فنی اعزامی‌به توکیو در زمینه خطوط ارسال برنامه‌ها از توکیو به تهران گفت: تصاویر از توکیو به دو روش ارسال می‌شود: یکی از طریق فرکانس‌های ماهواره‌ای اختصاصی المپیک که برای همه برودکسترها تدارک دیده شده است و هر که از حق پخش برخوردار باشد از آن استفاده می‌کند که سازمان صداوسیما هم حق پخش این مسابقات را خریداری کرده و می‌تواند از آن استفاده کند؛ روش دوم خطوط ارتباطی زمینی با فیبر نوری است که با سه خط اختصاصی از توکیو به تهران و یک خط برگشتی از تهران به توکیو صورت می‌گیرد که هم برای  پخش زنده بازی‌ها و هم گزارش‌ها و برنامه‌ها از آن استفاده می‌شود.

وی تأکید کرد: امسال تعداد استودیوها در تهران برای پخش ویژه برنامه‌های المپیک بیش‌تر شده و برنامه‌های بیش‌تری به این مهم می‌پردازند. این استودیوها شامل استودیو جام جم، استودیو ولیعصر شبکه ورزش، استودیو 11 شبکه سه و همچنین پخش شبکه سه و شما و خبر به همراه بخش‌های خبری ورزشی خبرگزاری صداوسیماست.  

نجم‌الدین درباره استودیوی تلویزیونی توکیو گفت: با توجه به فاصله زیاد توکیو با تهران، هزینه‌های بالای ارسال یا تهیه تجهیزات و همچنین محدودیت فضای استودیو، کم‌تر از تجهیزات دکور استفاده شده و بیش‌تر با روش‌های استفاده از استودیوهای مجازی، دکور استودیو ایجاد می‌شود. ضمن اینکه آخرین زمان ارسال تجهیزات یک هفته پس از ایام انتخابات ایران بود و با توجه به پوشش گسترده این رویداد در کشور، فرصت کمی‌برای ارسال این تجهیزات داشتیم که با مساعدت معاون توسعه و فناوری رسانه و همکارانشان و همت مرکز تولید و فنی سیما عملی شد. وی در پایان با ذکر حمایت‌های همه جانبه مهندس علیدادی و همکارانش در معاونت توسعه و فناوری رسانه و واحد رپرتاژ سیما، از مساعدت‌های مرکز تولید وفنی سیما قدردانی کرد و گفت: اگر این حمایت‌ها نبود تجهیز استودیوهای سازمان در توکیو در آن مدت کم میسر نمی‌شد.

امتیاز شما