امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
درباره«کوه‌گشت»، برنامه اختصاصی شبکه ورزش سیما که به دنبال ترویج فرهنگ کوهنوردی است
درباره«کوه‌گشت»، برنامه اختصاصی شبکه ورزش سیما که به دنبال ترویج فرهنگ کوهنوردی است

بالا، بالا، بالاتر

مشاهده ۷۱۴
۱۴۰۰/۰۴/۱۹- ۱۱:۳۹
تعداد بازدید:714

برنامه تخصصی«کوه‌گشت» با تهیه‌کنندگی و اجرای حسین رضایی به رویدادهای کوه‌نوردی می‌پردازد. این برنامه هفتگی که پنجشنبه‌ها ساعت 12 به مدت یک ساعت روی آنتن شبکه ورزش می‌رود، نگاهی کاملا تخصصی به این رشته مهیج دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مجری بخش دانش و فناوری«کوه‌گشت» مرتضی محسن‌پور است و پژوهشگران آن، علیرضا مهنا، مرتضی محسن‌پور و  فاطمه امیریان هستند. مدیر تولید، زهرا جراحی، دستیار تهیه وتولید، قاسم نوری است و تدوین آن را مسعود صحبتی و نیوشا رضایی برعهده دارند. تصویربرداران این اثر، علی اصغر روزبهانی، زهره پارسا، کیان نادری، جواد گرگانی و طاها اصغری و گویندگانش زهرا جراحی و حباب عظیمی هستند. با رضایی درخصوص شکل‌گیری هسته اولیه برنامه«کوه‌گشت» گفت‌وگو کرده‌ایم.

 حسین رضایی با اشاره به اینکه  از سال ۱۳۷۹ در این رشته فعال بوده‌ام و با جامعه کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور در تعامل هستم، گفت: با توجه به علاقه‌مندی‌ام به این رشته و آشنایی با حوزه‌های مختلف آن که شامل ورزش‌های کوهستانی است و همچنین ارتباط و تعاملی که با قهرمانان و مسئولان این حوزه در ورزش کشور داشتم این برنامه را به شبکه ورزش و در قالب برنامه«حرکت از نو» ارائه کردم.

تهیه‌کننده برنامه«کوه‌گشت» ادامه داد: برنامه«حرکت از نو» برنامه‌ای ترکیبی بود که ابتدا چهارشنبه‌ها 30دقیقه از آن را به بخش کوهنوردی اختصاص داده بودند. رفته رفته با توجه به اقبالی که وجود داشت برنامه رشد کرد و در یک برنامه ترکیبی صبحگاهی شبکه ورزش بعد از برنامه«حرکت از نو» به نام«استودیو ورزش» آمد و این بار روزهای پنجشنبه که مردم اقبال بیش‌تری به کوهنوردی دارند، دوباره به کار خود ادامه داد.

رضایی با اشاره به اینکه سردبیری و اجرای برنامه را به عهده دارد، گفت: سال ۱۳۹۶ برنامه«کوه‌گشت» با توجه به اینکه روزبه‌روز رشد پیدا کرد و مورد توجه مخاطبان و مدیران شبکه قرار گرفت و متوجه شدیم کشور زمینه بسیار خوبی برای این رشته دارد، کار شروع شد و به صورت برنامه‌ای مستقل تا امروز ادامه پیدا کرده‏‌است.

این تهیه‌کننده به تغییرات قالبی و محتوایی این برنامه در سال‌های مختلف اشاره کرد و گفت: این برنامه از سال ۱۳۹۶ تاکنون،  استقلال خود را حفظ کرده و روزهای پنجشنبه حوالی ساعت 13:00 تا 13:30 پخش می‌شود. در چهار سال گذشته به صورت زنده روی آنتن می‌رفت، ولی اخیرا به سبب تغییراتی، برنامه را از استودیو به فضای طبیعت منتقل کردیم و بخش گفت‌وگو و پلاتوی مجری و بخش‌های متنوع  در دل طبیعت اجرا می‌شود و برنامه فعلا زنده نیست.

این تهیه‌کننده شبکه ورزش افزود: برنامه«کوه‌گشت» شامل رشته‌های مختلف ورزشی در حوزه طبیعت است و هر ورزش و ماجراجویی ورزشی که به نوعی انسان را به طبیعت پیوند بدهد به این برنامه مرتبط می‌شود ما در آن، به دو، سه رشته ورزشی می‌پردازیم. رضایی به بخش‌های مختلف کوه‌نوردی از جمله کوه‌نوردی، سنگ نوردی در طبیعت، سنگ‌نوردی داخل سالن که المپیکی شده‌ است اشاره کرد و گفت:  غارنوردی، یخ‌نوردی، دره‌نوردی، غواصی، عبور با طناب یا اسلک لاین، های‌لاین،  واترلاین، انواع و اقسام پرش‌ها، ورزش‌های هوایی، پاراگلایدر و رینگ سوئیت و هر فعالیت ماجراجویانه‌ای که انسان را به طبیعت پیوند بزند، از جمله موضوعات این برنامه است.

تهیه‌کننده«کوه‌گشت» به بخش‌های مختلف برنامه از جمله پیشخوان خبر، آخرین اخبار و ورزش‌های کوهستانی اشاره کرد و افزود: بخش اکسیژن، بخشی هیجان‌انگیز است از هر آنچه که ماجراجویان در نقاط مختلف دنیا در حوزه ورزش‌های کوهستانی با عنوان اکسیژن انجام داده‌اند.

وی به بخش گزارش روز در برنامه اشاره کرد و گفت: دوربین «کوه‌گشت» از هر اتفاقی که در کشور رخ دهد گزارش تهیه می‌کند و ما همچنین بخشی با عنوان  هم‌نوردان داریم که عکس‌ها و ویدئوهای غیر حرفه‌ای مخاطبان برنامه را که با گوشی همراه و دوربین‌های نیمه حرفه‌ای ضبط شده، پخش می‌کند.

رضایی به بخشی از برنامه با عنوان امید به زندگی اشاره کرد و گفت: در این بخش،  تمام کسانی که در ایران یا خارج از کشور با ورزش‌های کوه‌نوردی و  کوهستانی توانسته‌اند با وجود ضایعه‌ای در بدنشان همچنان امید به زندگی را در خود متجلی کنند و به افتخارات ارزشمندی دست یابند معرفی می‌کند.

رضایی به بخش معرفی کوه اشاره کرد و ادامه داد: این بخش به معرفی کوه‌های معروف دنیا و معرفی کوه‌نوردان شاخص ایران و جهان  می‌پردازد.

تهیه‌کننده برنامه«کوه‌گشت» به مستند«کوله‌گردی» که هر هفته بین 10 تا 15 دقیقه به یک نکته طبیعت‌گردی جذاب و دیدنی می‌پردازد اشاره کرد و افزود: یکی از بخش‌های جذاب برنامه آن است که طبیعت‌گردی با کوه‌پیمایی و دامنه‌نوردی ترکیب شده که به نوعی مردم را تشویق می‌کند روزهای پایانی هفته را در طبیعت سپری کنند.

رضایی با تاکید بر اینکه تمرکزمان در فصل تابستان برای دعوت مردم به طبیعت‎گردی، دامنه‌نوردی و کوه‌نوردی و کوه‌پیمایی بیش‌تر است، افزود: همه فصول سال زیباست و جذابیت‌های خاص خودش را دارد، ولی در بهار و تابستان اقبال عمومی‌برای رفتن به دامن طبیعت بیش‌تر است و مردم در روزهای پایانی هفته به دامان طبیعت می‌روند و تمرکز ما هم در این برنامه دعوت مردم به طبیعت‌گردی است؛ البته از آنان می‌خواهیم ما را در تمیز نگه‌داشتن مراتع، جنگل‌ها و کوهستان‌ها و نیز جلوگیری از آتش سوزی یاری کنند.

رضایی به میهمان هفته  اشاره کرد و گفت: میهمان برنامه، معمولا فردی است که در ورزش‌های کوهستانی کار شاخصی کرده باشد مثلا توانسته به قله اورست صعود کند. همچنین در«کوه‌گشت» بخشی داریم به نام دانش و فناوری که آخرین فناوری‌های روز را در دنیای ورزش کوهستانی به بیننده‌ها معرفی می‌کند؛ جدیدترین کوله‌پشتی‌ها، عینک‌ها، کفش‌ها و هر آنچه در ورزش‌های اسکی، سنگ‌نوردی، صخره‌نوردی و...  وجود دارد.

رضایی به معرفی کتاب در زمینه کوه‌نوردی و ورزش‌های کوهستانی اشاره کرد و گفت:  صفحه برنامه«کوه‌گشت» بین 5000 تا 6000 نفر دنبال‌کننده دارد و هر روز به تعداد آنان افزوده می‌شود.

 تهیه‌کننده برنامه«کوه‌گشت» به دیدارش با رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: در سال 1377  با عنوان اولین مردان ایرانی فاتح قله اورست و در سال 1394 در قالب اولین گروه بانوان مسلمان فاتح قله اورست در دو دیداری که با ایشان داشتیم،  تاکیدات و منویات ویژه‌ای برای پرداختن به ورزش کوهنوردی در رسانه ملی داشتند و به دو نکته اشاره کردند: اول اینکه ورزش کوهنوردی فراگیر شود؛ دوم اینکه از صداوسیما خواستند با نگاه تخصصی، حق مطلب را درباره ورزش کوه‌نوردی ادا کند. رضایی تاکید کرد: ما نهایت تلاشمان را می‌کنیم و  از حمایت مدیران رسانه ملی هم سپاسگزاریم.

امتیاز شما