امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
در جلسه مشترک رسانه ملی و وزارت میراث فرهنگی مطرح شد؛
در جلسه مشترک رسانه ملی و وزارت میراث فرهنگی مطرح شد؛

موزه رسانه ملی نمایش تاریخچه‌ای از هویت ایرانیان

مشاهده ۲۸۱
۱۴۰۰/۰۴/۲۷- ۱۴:۳۶
تعداد بازدید:281

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی بابیان اینکه مهم‌ترین کارکرد موزه‌ها بیان خاطرات مشترک و یادآوری تاریخ گذشته است، راه‌اندازی موزه رسانه ملی را زنده نگه‌داشتن خاطرات دیداری و شنیداری ایرانیان دانست.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، محمدرضا کارگر با حضور در دومین نشست راه‌اندازی موزه رسانه ملی که با حضور محمدحسین رنجبران، مدیر اداره کل روابط عمومی رسانه ملی و نمایندگان معاونت‌های سازمان برگزار شد، افزود: در راه‌اندازی موزه، مکان آن به‌اندازه هویت موزه اهمیت دارد و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های موزه رسانه ملی برپایی آن در ساختمان ارک است که یادآور تاریخ رادیو و تلویزیون ایران و هویت‌بخشی به این موزه است.

وی با طرح این سؤال که ارج نهادن به میراث صداوسیما چه دستاوردی برای ما دارد؟ گفت: برنامه‌های رادیو و تلویزیون بخشی از خاطرات جمعی ایرانیان است و یادآوری این خاطرات بخشی از تاریخ ما را در برهه‌های مختلف فرهنگی حفظ می‌کند.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی تصریح کرد: اهمیت حفظ و نمایش اولین دستگاه‌های ضبط و پخش، اولین فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی و یا ملزومات و تجهیزات رادیویی و تلویزیونی برای مخاطبان تاریخچه‌ای از هویت ما را به نمایش می‌گذارد و میراثی ارزشمند به شمار می‌آید.

وی به نمایندگان معاونت‌های رسانه ملی توصیه کرد: هر بخش از صداوسیما می‌تواند گنجینه‌ای از خود را به نمایش بگذارد تا نمایشگر سیر تحول و تلاش برای ارتقای کیفی تولیداتش باشد؛ بنابراین در هر حوزه‌ای می‌توان سراغ اولین‌ها رفت.

به گفته کارگر اساس موزه‌ها بر پایه اولین‌ها بناشده است. اولین گوینده، اولین متن، اولین استودیو، اولین برنامه، اولین دوربین و... می‌تواند به میراثی ارزشمند بدل شود و برای مخاطبان خاطره‌انگیز باشد.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی موزه رسانه ملی را فضایی خاطره‌انگیز با احساسات مشترک توصیف کرد و گفت: این موزه می‌تواند موجب الفت و نزدیکی مخاطبان با رسانه ملی شود و مشتاقان این موزه با قدم زدن در آن می‌توانند برهه‌هایی از زندگی خود را به یاد بیاورند که در نوع خود امکان ارزشمند و گران‌بهایی است.

در ادامه این نشست محمدحسین رنجبران هدف از تأسیس موزه رسانه ملی را گردآوری، نمایش، حراست و مرمت داشته‌های سازمان صداوسیما از ابتدای تأسیس تاکنون دانست و با قدردانی از همراهی وزارت میراث فرهنگی اظهار امیدواری کرد که موزه رسانه ملی محملی برای معرفی میراث رسانه‌ای باشد.

وی در ادامه با اشاره به تعامل رسانه ملی با موزه‌های کشور گفت: با توجه به امکانات موجود در آرشیو رسانه ملی، آماده‌ترمیم و تصحیح آثار موزه‌های کاخ گلستان و سعدآباد هستیم تا با دیجیتا‌ل کردن این آثار به حفظ آن‌ها کمک کنیم.

رنجبران در پایان به پیگیری‌های خود برای تأمین بودجه راه‌اندازی موزه رسانه ملی اشاره و تأکید کرد: امیدواریم آقای کارگر و همکارانش در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کمک ویژه‌ای برای راه‌اندازی موزه رسانه ملی در نظر بگیرند تا بتوانیم کار را با سرعت بیشتری پیگیری کنیم.

امتیاز شما