امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

اختراعات 500 ساله ایرانی در مستند «چیزهایی که زمان با خود برد»

مشاهده ۱۷۳
۱۴۰۰/۰۵/۰۴- ۱۰:۰۱

مستند «چیزهایی که زمان با خود برد» روایتی زیبا از زندگی علمی و اختراعات حافظ اصفهانی است که حدود 500 سال قبل یعنی در اواخر دوره تیموریان زندگی می کرده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این مستند به سفارش مرکز سیمای استان‎ ها و به تهیه ‎کنندگی و کارگردانی فرهاد بردبار در چند بخش، دستاوردها و اختراعات علمی مولانا محمد معروف به حافظ اصفهانی را به تصویر کشیده است.
حافظ اصفهانی یکی از دانشمندان و مخترعان ایرانی است که حدود 500 سال قبل می ‎زیسته و در تنها کتابی که از او به جا مانده، به تفصیل در مورد 14 اختراعش و ساز و کار آنها توضیح داده است.
به گفته فرهاد بردبار کارگردان «چیزهایی که زمان با خود برد»، در این مستند که پروسه تحقیق، نگارش و تولید آن نزدیک به یکسال و نیم زمان برده، به سه اختراعی که این مخترع در کتاب خود درباره آنها سخن گفته، پرداخته شده است. در این مستند، از تکنیک ترکیب انیمیشن و تصاویر رئال بهره گرفته و طرز کار دستگاه‌های اختراع شده توسط حافظ اصفهانی، به صورت انیمیشن سه بعدی نمایش داده شده است.
از دیگر عوامل تولید «چیزهایی که زمان با خود برد» می‎ توان به امیر امان‎زاده به عنوان مدیر تصویربرداری، هانیه بیک و مهرداد فراهانی در مقام پژوهشگر، خسرو کهن‎دژ به عنوان صداگذار و اصلاح رنگ و سعید عبدیزدان و احسان ایزدی (ساخت انیمیشن دو و سه بعدی) اشاره کرد.
این مستند به زودی از شبکه‎ های مختلف استانی و سراسری پخش خواهد شد.

امتیاز شما