امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

تولید «بزرگراه همت» ادامه دارد

مشاهده ۱۵۶
۱۴۰۰/۰۵/۰۴- ۱۰:۴۳

تهیه‌کننده برنامه «بزرگراه همت» از ادامه تولید و پخش این مجموعه مستند در شبکه افق خبر داد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،اباذر صالحیان تهیه‌کننده مستند «بزرگراه همت» درباره این مجموعه که اکنون فصل سوم آن از شبکه افق در حال پخش است به خبرنگار مهر بیان کرد: فصل سوم را داریم تولید می‌کنیم و هم زمان هم این فصل از شبکه افق در حال پخش است که ۲۶ قسمت دارد.

وی درباره این مجموعه که به فعالیت‌های فرهنگی تاثیرگذار در گوشه و کنار کشور می‌پردازد درباره پروسه تحقیق نسبت به این فعالان فرهنگی عنوان کرد: این مجموعه مستندها روایتی از فعالیت‌های فرهنگی است که در سطح کشور انجام می‌شود ولی چندان دیده نشده است و در معرض رسانه‌ها قرار نگرفته است؛ فعالیت‌هایی که در سطح گسترده‌ای نبوده است بلکه توسط اشخاص و به صورت خودجوش انجام گرفته مثل کاری که بچه‌های یک مسجد انجام می‌دهند یا مددرسانی‌های اجتماعی که از طرف یک گروه داوطلبانه انجام می‌شود.

این تهیه‌کننده درباره مراحل سوژه‌یابی تصریح کرد: ما ابتدا حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سوژه در می‌آوردیم و اطلاعات اولیه را در مرحله نخست پیاده می‌کنیم سپس آنها را که مناسب هستند به صورت حضوری گپ می‌زدیم، تا نهایتاً به فیلتر نهایی می‌رسیدیم و به ۶ تا سوژه می‌رسیدیم. در مرحله دوم این برای ما مهم بود که فعالیت‌های فرهنگی سوژه‌ها قابلیت تصویری شدن داشته باشند یعنی بشود از آنها فیلم و مستند ساخت.

صالحیان با اشاره به یک معضل سوژه‌ها عنوان کرد: خیلی وقت‌ها کسانی که در راس کار می‌کنند خیلی مایل نیستند دیده شوند، یا ملاحظات زیادی برای گفتگو و مصاحبه دارند.

وی در بخش دیگر درباره گستردگی این فعالیت‌ها یادآور شد: ممکن است این مستند درباره فعالیت دختری در یک روستا باشد و فقط اهالی آن روستا منتفع شوند یا دو دوست که مغز پالایشگاه را در شهری چون مشهد ساخته‌اند و شرکت‌های معتبر اروپایی و امریکایی و یا شرکت‌های چینی خریدار آنها هستند و بدون اینکه به درخواست‌های خارجی پاسخ دهند در کشور در حال کار هستند و یک اتفاق ملی و حتی جهانی را پیش می‌برند.

صالحیان اضافه کرد: البته هر دو این موضوعات برای ما لذت بخش است و این کار کوچک دختر در یک روستا در برابر آن کار بزرگ سطح جهانی دیده می‌شود و مهم است و ارزشمند است و به مخاطب دغدغه مند در این حوزه انرژی می‌دهد. تک‌تک این افراد دنیایی دارند که اگر کسی پیگیری بکند و حداقل کار ما را ببیند و از آن استفاده کند و لذت ببرد نکات خوبی در آن هست.

وی با اشاره به دغدغه‌های مختلفی که با تولید این مستندها به مخاطب منتقل می‌شود بیان کد: یکی دغدغه بچه‌های بی سرپرست را دارد و آنها را از پرورشگاه می‌آورد به آنها مهارت می‌آموزد و کار پیدا می‌کند و زندگیشان را سر و سامان می‌دهند و دیگری دغدغه صنعتی و نوآوری دارد. هر کدام از اینها نکاتی دارند که جذاب و آموزنده هستند چه برای ما و چه برای دیگران و قطعاً همه اینها تاثیرگذار است.

امتیاز شما