امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

چهره ماندگار در حفاظت و مرمت بناهای تاریخی ایران

مشاهده ۸۸
۱۴۰۰/۰۵/۰۶- ۱۰:۱۳

برنامه مستند رادیویی «چراغداران» پنجشنبه ۷ مرداد به یاد دکتر باقر آیت الله زاده شیرازی از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «چراغداران» که شرح کوتاهی از زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان است، پنجشنبه به داستان زندگی باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی؛ معمار، مرمت‌گر، استاد دانشگاه، چهره ماندگار عرصه معماری، حفاظت و مرمت بناهای تاریخی ایران و عضو پیوسته فرهنگستان هنر اختصاص دارد. در این برنامه بهروز رضوی بخش هایی از زندگی بنیان‌گذار مرمت علمی‌ بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی در ایران را روایت می‌کند.
دکتر باقر آیت الله زاده شیرازی از بنیان‌گذاران سازمان میراث فرهنگی کشور شناخته می‌شود.
این چهره ماندگار عرصه معماری، مرمت و حفظ آثار تاریخی و همایش چهره‌های ماندگار، برنده جایزه بین‌المللی Award for Architecture به خاطر ارائه و اجرای طرح مرمت، حفظ و احیای بناهای تاریخی چهل ستون، عالی قاپو و هشت بهشت در شهر اصفهان در ۱۹۸۰ است، نتایج این طرح، باعث گسترش بدنه دانش معماری از معماری اسلامی‌ شد و کارشناسان و هنرمندان آموزش دیده در این طرح، در سالیان بعد، از تجارب کسب شده خود در مرمت و احیای بناهای متعددی در اصفهان و سایر شهرهای ایران بهره بردند.
زنده یاد دکتر باقر آیت الله زاده شیرازی » ۲۸ مرداد ۱۳۸۶ در گذشت.
برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۲:۴۰ روی موج‌اف ردیف۱۹۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

امتیاز شما