امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

ناگفته‌هایی از استاد حسین خدیوجم در « آیین سپاس»رادیو فرهنگ

مشاهده ۱۳۵
۱۴۰۰/۰۵/۰۶- ۱۲:۵۲

استادانی چون دکتر مهدی ماحوزی، دکتر احمد تمیم داری و دکتر توفیق سبحانی در برنامه « آیین سپاس» ویژه بزرگداشت استاد حسین خدیو جم ناگفته‌هایی از فعالیت های او می‌گویند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه « آیین سپاس» جمعه ۸ مرداد ماه که با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در گروه کتاب رادیو فرهنگ تولید شده قسمت دوم از یاد مرحوم استاد حسین خدیو جم ادیب، نسخه‌پژوه و مترجم پخش می‌شود.
در این برنامه، بخش هایی از سخنان توفیق سبحانی، عضو شورای علمی انجمن، مهدی ماحوزی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، و احمد تمیم‌داری، عضو هیئت علمی‌گروه ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی، در خصوص این استاد فقید پخش می‌شود.
مرحوم استاد سید حسین خدیوجم ، نویسنده، مترجم و محقق و غزالی پژوه معاصر با اصالت اشکذری در سال ۱۳۰۶ خورشیدی در شهر مشهد بدنیا آمد،با سعی و همت فراوان به دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد وارد و لیسانس خود را دریافت کرد و از آن پس به تحقیق در کتابخانه‌ها پرداخت. در سال ۱۳۴۱ به تهران آمد و در کتابخانه ملی مشغول به کار شد سپس به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد و با مؤسسه انتشارات بنیاد فرهنگ ایران همکاری میکرد. در سال ۱۳۴۴ موفق به اخذ دکترا از دانشگاه بیروت شد. مدتی نیز رایزن فرهنگی ایران در افغانستان بود.
سید حسین خدیوجم سال ‏هایى از عمر خود را به تحقیق و مطالعه در کتابخانه‏هاى مختلف دنیا، به ویژه کشورهاى عربى گذراند.
از استاد خدیوجم بیش از سى جلد کتاب در زمینه تحقیق و تصحیح و ترجمه به جا مانده است. وى از محققان آثار غزالى در ایران بود و مهمترین اثرش در اینباره تصحیح و ترجمه‏ى احیاء علوم الدین غزالى است در هشت جلد که براى آن پانزده سال عمر صرف نمود.
وی سرانجام در سحرگاه روز جمعه ۲۵ مهرماه ۱۳۶۵ پس از یک‌عمر تحقیق و تفحص وبر جای گذاشتن آثار ارزنده‌ای برای جامعه علم و ادب و فرهنگ ایران در ۵۹ سالگی براثر حاد شدن بیماری تنگی نفس و قند در مشهد بدرود زندگی گفت و بنا بر وصیت خودش در جوار مدفن امام محمد غزالی در طوس به خاک سپرده شد.
تصحیح «احیاء علوم الدین» و «کیمیای سعادت» و ترجمه «جواهر القرآن»، از آثار معروف ابوحامد محمد غزالی از جمله آثار وی است.
علاقمندان می توانند« آیین سپاس» را ساعت ۱۲:۰۰ به تهیه کنندگی معصومه سادات علوی نکو روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوند.

امتیاز شما