امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس رسانه ملی در دیدار با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:
رئیس رسانه ملی در دیدار با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

رسانه ملی در همه تولیداتش به پیشرفت‌های کشور توجه دارد

مشاهده ۱۰۴۱
۱۴۰۰/۰۵/۰۶- ۱۸:۱۷
تعداد بازدید:1041

دکتر علی عسکری در دیدار با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در همه برنامه‌ها و حتی در خبرها، ما جلوه‌ای از پیشرفت کشور را می‌بینیم و سعی می‌کنیم رسانه ملی همواره تصویرگر حرکت روبه‌جلوی کشور باشد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رئیس سازمان صداوسیما در نشست هم‌اندیشی با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌با یادآوری عقب‌ماندگی‌های کشور در دوران پهلوی و قاجار گفت: کشور ما در زمان رژیم گذشته راهبرد فروش نفت و واردات کالای صنعتی را در دستور کار خود قرار داده بود و از آن زمان سرنوشت ما به همین سیاست گره خورد؛ اینکه این روزها برخی از مردم عادت به مصرف کالای خارجی دارند، به همین علت است.

وی افزود: در زمان رژیم طاغوت مصرف‌گرایی را در کشور، تبدیل به فرهنگ کردند و مأموریتشان این بود که کشور ما کشوری صنعتی و با اصالت نشود و اگر هم قرار است تولید در کشور رخ دهد یک تولید مونتاژی باشد و صنعت ما اصالت نداشته باشد.

 

در همه تولیدات رسانه ملی، جلوه پیشرفت کشور را می‌بینیم

دکتر علی عسکری با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی‌پیشرفت صنعتی آغاز شد، گفت: امروز با سرعت در حال تغییر و صنعتی شدن هستیم.

وی افزود: روزی که به رسانه ملی آمدم به دوستان گفتم که این رسانه یک رسانه توسعه‌محور و پیشرفت‌مدار است و از آن زمان سبک و سیاق و حال رسانه را عوض کردیم.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه در این چند سال بهترین تولیدات رسانه ملی به موضوع تولید و صنعت پرداخته‌اند، گفت: در همه برنامه‌ها و حتی در خبرها، جلوه‌ای از پیشرفت کشور به تصویر کشیده می‌شود.

دکتر علی عسکری با اشاره به جنگ روانی دشمن علیه این رسانه و نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: در سال ۹۷ و ایامی‌که دشمنان خواب‌هایی برای کشور دیده بودند، نشان دادیم که کشور دارای صنعت است و در حال کار کردن هستیم.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه این پیشرفت‌ها باید نشان داده شوند تا مردم بدانند و در جریان امور قرار بگیرند، افزود: زیباترین تصاویر را انتخاب کردیم که این خود امیدآفرینی بسیاری داشت، چراکه یکی از راه‌های مقابله با این توطئه‌ها نشان دادن تولید است.

دکتر علی عسکری با اشاره به برنامه‌های رسانه ملی برای بالا بردن انگیزه تولیدکنندگان داخلی گفت: رسانه ملی برنامه‌های متعددی در این زمینه در نظر گرفته است؛ مثلاً در برنامه «میدان» افرادی نظیر پرورش‌دهندگان کرم ابریشم یا صیفی‌کارها و... را که در کارشان موفق بودند، معرفی کردیم که این کار نشان می‌دهد بدون دخالت کشور خارجی هم می‌توان به تولید و فعالیت پرداخت؛ مثلاً در شبکه ایران‌کالا تولیدکنندگان طی یک رقابت سالم برای یکدیگر رجز می‌خوانند و تولید خود را در معرض دید مردم قرار می‌دهند که خیلی‌ها طی همین فرایند دیده شده و رشد کرده‌اند، کسانی که از یک تولیدی کوچک آغاز کرده و امروز به جایگاه‌های خوبی رسیده‌اند.

 

رسانه ملی در بحث تولید داخلی کارهای بسیاری کرده است

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه در برنامه‌های این رسانه حداقل ۲۰ تا ۳۰ هزار کارخانه معرفی شده‌اند، گفت: برای این کارخانه‌ها آنونس تبلیغاتی رایگان ساختیم و با مدیرانشان گفت‌وگو کردیم، تولیدکنندگانی که به علت محدودیت مالی، حتی قادر نبودند در روزنامه یک صفحه تبلیغات بکنند.

وی افزود: انصافاً رسانه ملی در بحث تولیدات داخلی کارهای بسیاری کرده است، چون اعتقادم این است که ایران باید به یک کشور پیشرفته صنعتی تبدیل شود.

دکتر علی عسکری با اشاره به اینکه بعد از حکومت صفویه ایران به‌طور نسبی با افت روبه‌رو شد، گفت: سوابق تاریخی نشان می‌دهد در زمان قاجار فاجعه بودیم و در زمان پهلوی منحوس بدتر از قاجار؛ در آن دوران، دنیا اجازه حرکت به ما نمی‌داد و نگه‌داشته شده بودیم و تمام هدفشان این بود که ۵ میلیون بشکه نفت از ما بخرند و کالاهایشان را وارد کشور کنند تا ما فقط مصرف‌کننده باشیم؛ به همین علت هیچ صنعتی در آن دوران در ایران پا نگرفت؛ اما امروز صنعت اصیل در کشورمان در حال شکل گرفتن است، صنعتی با اصالت و ریشه‌دار نظیر فولاد و سیمان که ۱۰۰ درصد ایرانی است.

 

درک درست از مسیر

دکتر علی عسکری با بیان اینکه امروز همه از تولید سخن می‌گویند، اما کسی توجهی به تأثیر تبلیغات بر رونق تولیدات ندارد، گفت: تبلیغات، کالای ایرانی را بهتر معرفی می‌کند و جا می‌اندازد؛ بحث تبلیغات بسیار مهم است.

وی افزود: من به شما اعلام می‌کنم که ایران با سرعت در حال صنعتی شدن است و این پیشرفت امیدآفرین و آینده‌سازاست.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه ایران در آینده به ابرقدرت اقتصادی بدل خواهد شد، از تأثیر تحریم‌ها بر بالا رفتن و پیشرفت تولید در کشور سخن گفت و افزود: دولت‌ها وقتی که از طریق نفت پولدار می‌شوند، کارخانه‌ها و تولید را تعطیل می‌کنند؛ مثلاً در یک دولت انقلابی ارز را در حد هزار تومان نگه داشتند و هرچقدر هشدار دادیم که قیمت ارز باید تغییر یابد تا تولید رونق پیدا کند، این کار انجام نشد و کمر بسیاری از تولیدکنندگان و کارخانه‌ها شکست؛ به‌طوری‌که هنوز نتوانستند کمر راست کنند.

وی افزود: اگر روزی ارز در کشور زیاد شود باید نظارت و از تولید حمایت کنیم؛ راهبردی برای از بین نرفتن تولیدکنندگان بیندیشیم و اجازه واردات کالا را ندهیم.

رئیس رسانه ملی با اشاره به مشکلات حاضر در مسیر تولید گفت: متأسفانه امروز سرمایه‌ها به سمت صنعت نمی‌رود و به سمت حوزه‌های غیر مولدی چون زمین، ارز و سکه و تا حدودی هم خودرو سرازیر می‌شود.

وی با بیان اینکه باید چاره‌ای بیندیشیم تا سرمایه‌های مردم به سمت مولد بودن پیش رود، گفت: رسانه ملی می‌تواند از ظرفیت کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این زمینه استفاده کند و من از معاونت‌های امور استان‌ها و خبر رسانه‌ ملی می‌خواهم از شما اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس دعوت کنند تا در برنامه‌ها مسائل و مشکلات را تبیین کنید، زیرا شما با مسائل و مشکلات مستقیماً رودررو هستید.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به گزارش‌های تحقیقی که در خبر تلویزیون پخش می‌شود، گفت: این روزها رسانه ملی برنامه‌ای با نام «خبرنگاری تحقیقی» دارد که هفته‌ای دو بار پخش می‌شود، مثلاً موضوع صادرات سنگ به چین یا صادرات گازوئیل به فلان کشور را بررسی می‌کند. شما با تعیین کردن یک رابط می‌توانید در این زمینه به ما کمک کنید که موضوعات را به ما اطلاع دهید تا دوستان خبرنگار تحقیقی ما بیایند و شما هم شواهد و مستندات خود را عرضه کنید و با همکاری هم به تولید بسته‌های گزارشی برسیم تا بتوانیم مؤثر باشیم و گرهی از مشکلات کشور باز کنیم.

دکتر علی عسکری با اشاره به اثرگذاری تبلیغات رسانه ملی در زمینه تولید گفت: خیلی از کارخانه‌ها در حال کار کردن هستند، اما به‌محض تبلیغ در رسانه ملی یک خیزش بلند برای آن‌ها رخ می‌دهد و این نشان‌دهنده اثر بالای تبلیغ در رسانه ملی است.

دکتر علی‌ عسکری از دو برنامه ویژه رسانه ملی در زمینه تولید که قرار است پخش شود، خبر داد و افزود: رسانه ملی در این زمینه دو برنامه ویژه دارد؛ نخست پرداختن به شرکت‌های دانش‌بنیان که در شبکه ۳ پخش خواهد شد و دوم شبکه‌های علم و فناوری که به‌زودی شاهد آن‌ها خواهیم بود.

رئیس رسانه ملی سپس توصیه کرد: در زمینه پشتیبانی از تولید، شبکه‌های استانی نیز فعال باشند.

وی با تأکید بر اهمیت کیفیت در تولید گفت: نکته‌ای که بسیار مهم است و باید به آن توجه شود، کیفیت است، هرچند تاکنون زیاد روی موضوع کیفیت تمرکز نکرده‌ایم، اما اگر کیفیت کالاها بالا برود، صادرات رشد می‌کند؛ پس باید روی تولیدات تمرکز کنیم تا تولیدات در سطح و تراز جهانی باشد، زیرا در این صورت به بلوغ کامل خواهیم رسید.

وی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان در دستگاه‌های اجرایی تصریح کرد: وجود قوانین بسیار، کار را برای تولیدکنندگان سخت می‌کند؛ مناسب نیست یک نفر شش ماه برای گرفتن مجوزی تلاش کند که می‌شود در ۲ ساعت آن را صادر کرد. قوانینی وجود دارد که مسئول دولتی می‌تواند با استفاده از آن‌ها مشکلات ارباب‌رجوع را حل کند، اما متأسفانه برخی افراد با ذهن مریض با استفاده از همین قوانین نمی‌گذارند که کارها جلو برود.

رئیس رسانه ملی با اشاره به موضوع شعار امسال و تأکید مقام معظم رهبری بر آن گفت: معتقدم که مقام معظم رهبری وقتی شعار امسال را سال « تولید، پشتیبانی‌‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری کردند، دو دستور حکومتی دادند، یکی اینکه اگر کسی از تولیدکننده پشتیبانی نکند، مجرم است و کارش را انجام نداده است و دیگر اینکه هم عقلا، هم عرفا و هم قانوناً باید کار را راه بیندازیم و موانع را برطرف کنیم، مثلاً اگر کسی در گمرک مشکلی ‌دارد مجلس می‌تواند مسئول را فرابخواند، از او توضیح بخواهد و در صورت قانع نشدن حتی مسئولان را متهم و به مراجع ذیصلاح معرفی کند؛ اگر این‌گونه برخورد نکنیم نمی‌توانیم از پیچ‌وخم‌های دستگاه‌های اجرایی خود به‌راحتی عبور کنیم، باید به تولید اهمیت بدهیم و از آن پشتیبانی و مانع زدایی حداکثری بکنیم که اگر نکنیم کوتاهی کرده‌ایم.

رئیس رسانه ملی با اشاره به دیدگاه مردم در زمینه تولید گفت‌: مردم عاشق تولید هستند و واقعاً دوست ندارند که سکه و دلار بخرند و در گوشه‌ای بگذارند تا گران شود. فقط مشکل آن‌ها این است که نمی‌دانند اگر پولشان را در تولید ببرند، چه می‌شود. مردم‌ دوست دارند تا ببینند پولشان در مسیر چرخه تولید در حال چرخش است و به آن‌ها سود می‌دهد.

دکتر علی عسکری با اشاره به اصلاح قانون کار گفت: در قانون کار هم باید اصلاحاتی صورت بگیرد، زیرا اگر اصلاح نشود به صنعت ضربه می‌زند، مثلاً کارخانه‌های کوچک به علت وجود برخی موانع در قانون کار، کارگر جذب نمی‌کنند که می‌توان راه‌هایی برای آن اندیشید، مثل توافقی کردن کار در کارگاه‌های زیر پنج نفر و راه‌های دیگر. خیلی از خانواده‌ها دوست دارند فرزندشان به کار مشغول باشد و حتی حقوق نگیرد، زیرا با کار کردن مشغول است و دوم اینکه یک کاری یاد می‌گیرد و سیاست قدیمی استاد - شاگردی ما دوباره راه می‌افتد.

 

نقش ویژه سازمان صداوسیما

در ادامه این نشست، احمد شهریاری، معاون منابع مالی و سرمایه انسانی رسانه ملی با اشاره به اشراف نمایندگان مجلس به نقش رسانه ملی در کشور گفت: نقش سازمان صداوسیما برای کشور بسیار ویژه است، سازمان صداوسیما حادثه محور است. اتفاقات سا‌ل‌های اخیر مثل اتفاقات سال ۹۷، قضیه بنزین، حادثه هواپیمای اوکراینی، شهادت‌ حاج‌قاسم‌ سلیمانی، سیل‌هایی که در کشور ایجاد شد و ویروس کرونا نشان می‌دهد سازمان صداوسیما در یک قالب مشخص نمی‌گنجد و از این جهت باید توجه بیشتری به لحاظ مالی به آن شود.

وی با اشاره به افزایش اندک بودجه سالیانه صداوسیما گفت: اتفاقات رسانه ملی اصلاً قابل پیش‌بینی نیست، مثلاً در همین داستان کرونا بسیاری از کارها تعطیل شد، اما کار رسانه ملی نه‌تنها تعطیل نشد، بلکه چند برابر شد هم در اخبار و خبرها و همچنین تولیدات دیگر. ما به خاطر اینکه مردم در خانه بنشینند و سرگرم باشند فعالیتمان را دوچندان کردیم، درحالی‌که این داستان در بودجه اصلاً دیده نشده بود.

در ادامه این نشست صمیمی، علی بخشی زاده، معاون صدای رسانه ملی هم ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر خم گفت: امروز در دنیا جنگ رسانه‌هاست، جنگ کلمات است، جنگ غلبه کلمه‌ها بر یکدیگر است، ریاست رسانه ملی همیشه توصیه می‌کنند که نگاه به وقایع باید واقع‌بینانه باشد، یعنی نقاط ضعف را دقیق بررسی کنیم و از این نقاط ضعف به‌عنوان نقطه آغازین برنامه‌ریزی استفاده کنیم. نقاط قوت نیز باید نشان داده شوند، زیرا ایران یک طرف ایستاده و یک دنیا علیه ما در مقابل ما ایستاده است، ما باید برای نقاط ضعف راهکار پیشنهاد دهیم.

 

رسانه ملی سالانه ۳۷۰۰ تولیدکننده را حمایت می‌کند

عباس مهدوی مهر، مدیرکل بازرگانی رسانه ملی هم در این نشست گفت: از سال ۹۶ تاکنون بر اساس دستور رئیس رسانه ملی برای تمامی تولیدکنندگان کشور به میزان حقوق و مزایایی که پرداخت می‌کنند تا سقف ۲۰ میلیارد تومان قراردادهای تبلیغاتی صد درصد رایگان منعقد می‌شود و بخش زیادی از همین تبلیغاتی که این روزها پخش می‌شود، آن‌هم بدون هیچ‌گونه آرم و علامت، خود یک نوع حمایت از تولید داخل است که این بودجه هرساله در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به تسهیلات ویژه رسانه ملی برای تولیدکنندگان گفت: به همه صادرکنندگان نمونه کشوری علاوه بر امتیازات، تبلیغات رایگان اعطا می‌شود و انتظار داریم که به کمک مجلس بتوانیم به برندسازی و به تولیدکنندگان و صادرکنندگان کمک کنیم.

مهدوی مهر با بیان اینکه در حوزه بازرگانی می‌کوشیم تولیدکنندگان از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند، گفت: رسانه ملی سالانه ۳۷۰۰ تولیدکننده را حمایت می‌کند و قراردادهای کاملاً رایگان با آن‌ها می‌بندد.

 

۲۷ هزار و ۶۰۰ دقیقه برنامه رسانه ملی برای کمک به تولید داخلی

 در ادامه این نشست، حسن گروسی، معاون حقوقی و امور مجلس صداوسیما با اشاره به اینکه رسانه ملی با بیش از ۱۶۰ شبکه ملی و فراملی و استانی یک‌تنه در برابر جنگ رسانه‌ای استکبار ایستاده است، گفت: از ابتدای امسال تا به امروز ۲۷ هزار و ۶۰۰ دقیقه برنامه در زمینه صنعت و معدن در شبکه‌های رادیویی تلویزیونی و استانی در رسانه ملی تولید و پخش‌شده است. از این میزان حدود 8100 دقیقه برنامه رادیویی، حدود 6600 دقیقه برنامه تلویزیونی و 6960 دقیقه نیز در استان‌ها ضبط و پخش شده است. در حوزه خبر نیز 5820 دقیقه برنامه با محوریت تولید و صنعت تولید شده و همه این‌ها نشانگر اهمیت مسئله تولید برای رسانه ملی است.

 

حمایت از بنگاه‌های کوچک؛ راهبرد شبکه ایران کالا

اردشیر زابلی‌زاده، رئیس شبکه ایران ‌کالا هم در این نشست با اشاره به اهمیت بحث تولید گفت: دکتر علی عسکری در سال ۹۵ دستور راه‌اندازی شبکه ایران کالا را صادر کرد تا از بنگاه‌های کوچک و متوسط حمایت شود. راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی هزینه بسیار سنگینی دارد، اما دکتر علی عسکری گفت با توجه به دغدغه‌های اقتصادی مقام معظم رهبری نسبت به تولید و صنعت و معدن ضرورت دارد که شبکه این‌چنین راه‌اندازی بشود.

زابلی زاده با اشاره به راه‌اندازی شبکه ایران ‌کالا گفت: در آن زمان هیچ‌کدام از بنگاه‌های تولیدی توان پرداخت برای ساخت تبلیغات نداشتند، پس ما باید رایگان برای آن‌ها تبلیغات درست می‌کردیم، ما نیز به کمک تولیدکنندگان شتافتیم. کار بسیار بزرگی بود. از سال ۹۵ تاکنون با توجه به شعارهای اقتصادی سال‌ها به کمک تولیدکنندگان رفته‌ایم. ما در سال ۹۵، 3275 بنگاه را پوشش تلویزیونی دادیم. هدف این بود که هرسال ۵ هزار بنگاه را پوشش دهیم، در سال ۹۷، 4739 بنگاه، در سال ۹۸، 7208 بنگاه و در سال ۹۹ به عدد بسیار خوب ۱۰ هزار و ۱۶ بنگاه رسیدیم.

در ادامه این نشست هم نمایندگان مردم در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌به بیان دیدگاه‌ها، انتقادها و پیشنهادهای خود درباره عملکرد رسانه ملی در حوزه تولید و صنعت پرداختند.

عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر رسانه ملی و این کمیسیون با هم تعامل داشته باشند به نفع تولید، صنعت و معدن کشور خواهد بود. اگر مردم و بخش خصوصی وارد صحنه شوند تحریم بی‌معنا می‌شود، این فرهنگ‌سازی و ورود مردم به صحنه بر عهده رسانه ملی است.

دیگر اعضای کمیسیون هم در این نشست بر نقش اصلی رسانه ملی در اعتمادسازی برای مردم و امیدآفرینی، مطالبه گری، رقابت با غول‌های رسانه‌ای دنیا، امکان کمک این کمیسیون به تغذیه اطلاعاتی برای تولید برنامه‌های روشنگرانه، طراحی سیاست‌های تشویقی برای تولیدکنندگان و همچنین تولید آثار نمایشی برای تقویت تولید تأکید و در همین حال از مجاهدت‌های رسانه ملی در ماه‌های اخیر قدردانی کردند.

امتیاز شما