امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

روایت زیباترین احساسات مادرانه در کتابی با عنوان «نوای ماتک»

مشاهده ۱۵۴
۱۴۰۰/۰۵/۱۰- ۱۴:۱۴

انتشارات سروش چاپ نخست کتاب «نوای ماتک، بررسی ساختار لالایی‌های فارسی زبان خراسان» تألیف فیروزه مدیرخراسانی را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در کتاب «نوای ماتک» اثر خانم فیروزه مدیرخراسانی، لالایی‌هایی که مادران‌مان برای زنده‌نگه‌داشتن آن‌ها سختی‌های زیادی متحمل شده‌اند به همراه تحلیل این لالایی‌ها و بررسی عناصر تاثیرگذار بر ساختار و محتوای آن‌ها و سنت‌های رایج در اقوام ساکن در خراسان مورد مطالعه قرار گرفته است. در لالایی‌ها مهم‌ترین مخاطب کودک است، چرا که مادر روایت همه احساسات و زندگی‌اش را در قالب ترانه‌ای زیبا برای او می‌خواند.

این اثر در سه فصل مجزا به ترتیب به ساختار لالایی‌ها، درون‌مایه‌های لالایی و لالایی‌های مناطق فارسی‌زبان خراسان می‌پردازد. در بخش ساختار لالایی‌ها درباره سه عامل مهمی‌که لالایی‌ها و به‌طور کلی اشعار و موسیقی عامیانه تحت تاثیر آن‌ها هستند یعنی باورها، مسلک‌ها و اسطوره‌های قومی می‌خوانیم و در بخش دوم از درون‌مایه‌هایی مثل طبیعت و باورهای دینی و جنسیت و زمان و مکان و... می‌خوانیم. در آخرین فصل و شاید زیباترین قسمت این کتاب هم با اشعار آهنگین لالایی‌های اقلیم‌های مختلف کشور عزیزمان ایران در خراسان همچون خواف و سبزوار و طبس و تایباد و... آشنا می‌شویم.

چاپ نخست این کتاب در 142 صفحۀ رقعی، شمارگان 500 نسخه و با قیمت 35.000 تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان این حوزه قرار گرفته است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند از طریق فروشگاه با شمارۀ 88310610 و یا فروشگاه اینترنتی با شمارۀ 66415401 تماس بگیرید. همچنین می‌توانید از طریق پیام‌رسان واتس‌اپ انتشارات سروش به شماره 09921605119 و یا با مراجعه به سایت سروش www.soroushpub.com، برای تهیه کتاب اقدام کنید.

تصاویر

امتیاز شما