امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

سفر به کلوت‌های شهداد کرمان از قاب «ایرانگرد» در هیسپان تی‌وی

مشاهده ۴۷۴
۱۴۰۰/۰۵/۱۸- ۱۲:۴۵

جواد قارایی در این قسمت از برنامه «ایرانگرد» در شبکه هیسپان تی وی، مخاطبان اسپانیایی‌زبان خود را به استان کرمان و کلوت‌های شهداد در قلب کویر لوت ایران می‌برد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مجموعه مستند «ایرانگرد» که در هر قسمت با نگاهی متفاوت به معرفی طبیعت، تاریخ و فرهنگ اقوام مختلف ایرانی می‌پردازد، در این قسمت کلوت های شهداد در استان کرمان و جاذبه‌های گردشگری این منطقه را معرفی می‌کند.

کلوت‌ها سازه‌هایی هستند که به دست طبیعت ساخته شده‌اند. باد و آب مهم‌ترین عوامل در شکل‌گیری کلوت‌ها هستند. سنگ بستر کلوت‌ها در برابر باد‌های شنی و ماسه‌ای دچار فرسایش شده و عناصر سست آن تحت فشار و تلاطم باد در گذر زمان فرو ریخته و کلوت‌ها آهسته‌آهسته شکل می‌گیرند. کلوت‌‌ها از لحاظ شکل ناهمواری و شرایط پیدایش در دنیا بی‌‌نظیر هستند و اسرار بی‌شماری درباره‌ی اصول و خواص پیدایش آن‌ها وجود دارد.

کلوت های شهداد کرمان به وسعت 11 هزار کیلومترمربع شکل گرفته و حدود 20 هزار سال قبل شکل گرفته است. زمین شناسان این منطقه را یکی از قطب های گرمایی زمین می دانند و گردشگران زیادی از اروپا برای دیدن به ایران سفر می‌کنند.

مستند « ایرانگرد» ه تهیه‌کنندگی و کارگردانی جواد قارایی و محصول شبکه یک سیما، با زبانگردانی اسپانیایی، روز چهارشنبه 20 مرداد ماه ساعت 04:00 بامداد به وقت تهران از شبکه هیسپان تی‌وی پخش می‌شود و تکرار آن همان روز در ساعت‌های 11:00 و 20:00 و روز پنجشنبه ساعت 13:00 برای اسپانیایی‌زبان‌های سراسر جهان به نمایش درمی آید.

امتیاز شما