امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
قدم به قدم همراه با پیشرفت های فنی روز دنیا
قدم به قدم همراه با پیشرفت های فنی روز دنیا

بهترین کیفیت و کاربرد در رادیو دیجیتال با پلتفرم DAB و DAB+

مشاهده ۶۶۵
۱۴۰۰/۰۶/۰۲- ۱۴:۲۰
تعداد بازدید:665

اداره کل فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی اف ام در معاونت توسعه و فناوری رسانه ملی در زمینه آماده سازی‌ها و ارتقای زیرساخت های لازم برای انتشار و سیگنال رسانی در سطح کشور پیشرفت های چشمگیری داشته است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، امروزه با توجه به دیجیتالی شدن بسیاری از زیرساخت ها از جمله زیرساخت های مخابراتی و به دنبال آن امکان تأمین قابلیت های چندرسانه ­ای جدید و صرفه جویی قابل توجه در هزینه اجرا و نگهداری تجهیزات، باید در زمینه‌های مختلف از جمله سیستم پخش رادیو به سمت دیجیتالی شدن حرکت کرد.

سیستم پخش صدای دیجیتال در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی از سال های قبل استانداردسازی و اجرا شده، اما در ایران به دلایل مختلف تاکنون به صورت رسمی‌پیاده ­سازی نشده است. در استانداردهای اروپایی در زمینه پخش صدای دیجیتال(رادیو دیجیتال) دو پلتفرم DAB و DAB+ تعریف، استانداردسازی و اجرا شده است که در خصوص سیستم DAB باید گفت که این سیستم در اواخر سال 1980 طراحی شد و در سال 1995 به عنوان اولین سیستم پخش صدای دیجیتال از طرف کشورهای اروپایی به ETSI ارائه و استاندارد شد. تعداد کانال های صدای آن در عمل شش کانال رادیویی با کیفیت استریو بود. سیستم DAB+  نیز بر مبنای DAB در سال 2007 توسط ETSI استاندارد شده که تعداد کانال های صدای آن در عمل، حداقل 12 کانال رادیویی با کیفیت شبه CD است.

تفاوت اصلی سیستم DAB+ با سیستم قبلی خودش یعنی DAB در کدینگ صدا و نوع حفاظت داده‌هاست. به این ترتیب در سیستمDAB+  با تغییر کدینگ صدا از MPEG1/Layer2 به HE-AACV2  MPEG4 و اضافه شدن کدینگ حفاظتی Reed Solomon به بسته ارسالی، امکان افزایش ظرفیت(افزایش تعداد رادیوها و سرویس ها) با حفظ پوشش رادیویی قبلی فراهم شده است. سیستم رادیو دیجیتال با پلتفرم DAB+ با توجه به امکان فشرده شدن محتوا با فرمت HE-AACV2 و قابلیت ارسال حداکثر تا 20 سرویس رادیویی با یک فرستنده به جای استفاده از 20 فرستنده در FM، صرفه­ جویی قابل توجهی از نظر هزینه اجرای زیرساخت دارد.

صدای باکیفیت، قابلیت ارسال اطلاعات سرویس رادیویی، تصاویر ثابت، راهنمای برنامه، هواشناسی، اخبار، اطلاعات ترافیکی، امکان طراحی شبکه‌های تک فرکانس و عدم نیاز به تغییر فرکانس در مناطق مختلف و همچنین قابلیت Service Following، بخشی از سرویس های قابل ارائه و قابلیت های رادیو دیجیتال با پلتفرم DAB+ به شمار می رود.

با استفاده از قابلیت های کدینگ صدای مورد استفاده در سیستم DAB+  (HE-AACV2) می توان با حداکثر نرخ بیت 48kbps کیفیت صدای شبه سی­ دی(CD Quality) را ایجاد کرد که این حد کیفیت صدا در حد صدای رادیو FM یا بهتر از آن است.

نمایش شماره تلفن، نمایش آدرس وب سایت، نمایش نام آهنگ در حال پخش و همین طور نمایش نام مجری، از قابلیت هایDL+  است که مشابهRDS  در FM به عنوان نمایش متن متحرک با هر سرویس رادیویی ارسال می ­شود. ارسال عکس های مرتبط با گزارشات اخبار، ارسال عکس از گروه‌های موردعلاقه یا کاورهایCD  در هنگام پخش موسیقی و ارسال تصاویر تبلیغاتی و برند شرکت ها نیز از قابلیت های Slide show به شمار می رود.

EPG نیز اطلاعاتی همچون زمان برنامه‌های رادیویی، نام برنامه‌ها، زمان و تاریخ ارسال و شرح آنچه که در مورد برنامه نیاز باشد، را برای برنامه‌های رادیویی فراهم می‌ کند. ارائه اطلاعات مربوط به ترافیک در خیابان‌های شهر و حمل و نقل عمومی، فضای خالی موجود در پارکینگ و قیمت آن، قیمت سوخت وسایل نقلیه، اطلاعات مربوط به ترافیک و زمانی که برای رسیدن به مقصد طول می‌ کشد و همچنین اطلاعات مربوط به آب و هوا، از جمله کاربردهایTPEG  است.

قابلیت Service Following نیز مشابه قابلیت فرکانس جایگزین(AF) در FM است. به عنوان مثال در یک گیرنده خودرویی، در طول مسیر حرکت در صورت تضعیف سیگنال DAB دریافتی از ایستگاه A به سیگنال DAB دریافتی از ایستگاه B سوییچ می ­کند. در صورتی که سیگنال دوم DAB وجود نداشته باشد به ایستگاه FM مشابه سوییچ کرده و هر زمان که سیگنال مشابه DAB قابل دریافت شود، به DAB بر می ­گردد.

طی 3 سال اخیر استان‌های مازندران(ایستگاه سوردار)، تهران(ایستگاه‌ های جماران، جام­ جم و چیتگر)، البرز(سایت کرج)، اصفهان(ایستگاه مارشینان) و فارس(ایستگاه مهارلو) با 16 شبکه رادیویی، زیر پوشش سیگنال DAB+ قرار گرفته­ اند. فرستنده‌های مورد استفاده در این ایستگاه‌ها عمدتاً از فرستنده‌های VHF آنالوگ موجود بوده که قبل از این تغییرات خاموش بوده ­اند و از این نظر صرفه­ جویی هزینه ای قابل توجهی برای اجرای DAB داشته است. سیستم رادیو دیجیتال با پلتفرم DAB+ نیز با توجه به امکان فشرده شدن محتوا با فرمت HE-AACV2 و قابلیت ارسال حداکثر تا 20 سرویس رادیویی با یک فرستنده به جای استفاده از 20 فرستنده در FM ، صرفه جویی قابل توجهی از نظر هزینه اجرای زیرساخت دارد.

امتیاز شما