امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

راه‌یابی «نبرد ادسا» به بخش مسابقه جشنواره تلویزیونی مستند

مشاهده ۳۳۱
۱۴۰۰/۰۶/۰۳- ۱۶:۳۲

مستند تاریخی «نبرد ادسا» کاری از شبکه استانی فارس و به تهیه کنندگی و کارگردانی سید علی غمخواری به بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند سیما راه یافت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «نبرد ادسا» از بین 143 اثر ارسال شده به بخش مستندهای نیمه بلند این جشنواره، موفق به راه یابی به بخش مسابقه جشنواره تلویزیونی مستند سیما شد تا با 21 اثر دیگر رقابت کند.

مستند «نبرد ادسا» که ایده آن از اشاره ظریف رهبر معظم انقلاب در سفر به استان فارس به دست آمده بود به همت شبکه استانی فارس تولید شده است و به بررسی یکی از سرنوشت سازترین نبردهای تاریخ ایران می‌پردازد.

در این نبرد، شاپور ساسانی بر والرین امپراطور قدرتمند روم و سپاه 70 هزار نفری او در سال 260 میلادی در محلی به نام ادسا (در ترکیه امروزی) پیروز می‌شود و نقش های زیبا و با شکوه این پیروزی مقتدرانه، نمادی از اقتدار ملی است.

مستند «نبرد ادسا» در ساختار بازسازی به مدت 45 دقیقه با هدف ایجاد هویت تاریخی و فرهنگی و نمایش اقتدار ملی کشورمان در مدت دو سال ساخته شده است.

در این مستند 40 نفر از عوامل فنی و هنرمندان جوان و پیشکسوت ملی و استان فارس حضور دارند.

با توجه به فرم خاص این فیلم تاریخی که نیاز به استفاده از جلوه‌های ویژه بصری داشت، دکورهای تاریخی ایرانی و روم در رایانه و با شیوه‌های روز دنیا ساخته شده است.

پژوهش و نوشتن فیلمنامه این اثر تاریخی، یک سال زمان برده و سعی شد برای آن از منابع موثق و قابل اعتماد استفاده شود.

دوبله این فیلم در واحد دوبلاژ سازمان صدا و سیما با مدیریت خداداد بیگی و تحت نظارت استاد اکبر منانی صورت گرفت و نریشن آن توسط منوچهر زنده دل از صداهای پر صلابت و توانمند دوبله ایران گفته شد.

مستند تاریخی «نبرد ادسا» به زودی از شبکه‌های سراسری و استانی فارس پخش می‌شود.

گروه جلوه‌های ویژه این اثر تاریخی محمدحسن نبوی زاده، محمدحسن خردل، وحید خادمی و امین قائدی نام دارند. نورپرداز و تصویربردار آن هم حسین سلطانی پور،  صدابردارش  شکرالله داموغ  و صداگذار آن مسعود شیخی است.

پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند در بخش‌های مستند، عکس مستند و مستندنگاری به همت شبکه مستند سیما برگزار شده است.

تصاویر

امتیاز شما