امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
گفت و گو با سازندگان برنامه «همکار من»تولید شبکه پنج سیما
گفت و گو با سازندگان برنامه «همکار من»تولید شبکه پنج سیما

وقتی «همکار من» از جهش تولید می‌گوید

مشاهده ۶۱۵
۱۴۰۰/۰۶/۰۷- ۰۸:۲۷
تعداد بازدید:615

برنامه«همکار من» کاری از گروه اقتصاد شبکه پنج سیماست که فصل اول آن بعد از تعطیلات نوروز سال 1399 و فصل دوم آن مهر سال گذشته برای علاقه‌مندان به کارآفرینی روی آنتن شبکه پنج سیما رفت و شهریور امسال نیز فصل سوم این برنامه در فهرست برنامه‌های این شبکه جای گرفته است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، با توجه به رویکرد این برنامه که انتخاب موضوعی متناسب با شعار سال است و تداوم آن بر روی آنتن، درباره طرح این برنامه و اهداف تولید آن با سازندگانش به گفت و گو نشسته ایم:

«جهش تولید» اساس شکل‌گیری«همکار من»

 محسن سال‌افزون، تهیه‌کننده برنامه«همکار من» درباره  شکل‌‌گیری این برنامه گفت: فصل اول آن، اوایل سال 1399 بعد از نامگذاری شعار سال«جهش تولید» براساس منویات مقام معظم رهبری شکل گرفت و به مدیر شبکه پنج سیما ارائه شد و پس از برخی تغییرات و اعمال نظرها، موضوع جمع بندی و بعد از تعطیلات نوروز سال 1399 ضبط آن آغاز شد و تنها ۲۰ روز مانده به رمضان، مدیر شبکه دستور آماده شدن این برنامه را دادند.

تهیه‌کننده برنامه«همکار من»  افزود : برنامه برای رمضان سال 1399 آماده شد و هر شب ساعت 21 روی آنتن شبکه پنج سیما ‌رفت. بازخورد مخاطبان از طریق فضای مجازی و پیامک‌ها خوب بود و با توجه به اینکه ساعت پخش برنامه ساعت مناسبی داشت و موضوع هم جذاب بود، کارآفرینان خانوادگی معرفی می‌شدند و خانواده‌های ایرانی در لحظات افطار و سحر در کنار هم وقت می‌گذراندند و برنامه را مشاهده می‌کردند.

سال‌افزون به ساخت فصل دوم«همکار من»  اشاره کرد و گفت: فصل دوم برنامه «همکار من» بعد از انعکاس بازخوردها با دستور مدیر شبکه پنج سیما دستور ساخت فصل دوم آغاز شد و پس از جمع بندی و موضوع‌یابی بهتر و پیش از ابتدای مهر سال 1399 فصل دوم«همکار من» آغاز شد و تا خرداد 1400 همچنان ادامه داشت.

تهیه‌کننده برنامه«همکار من»  به تغییر ساعت پخش برنامه در فصل دوم اشاره کرد و افزود: فصل دوم ساعت پخش تغییر کرد و پخش آن شنبه‌ها  ساعت 16:00 و  بازپخش آن 13:30 چهارشنبه‌ها بود و با توجه به موضوع و محتوای برنامه، خانواده‌ها آن زمان کنار هم نبودند و زمان پخش مناسبی نداشت و ساعت پخش به نظر من جزو مشکلات برنامه بود.

وی ادامه داد : پخش برنامه«همکار من» در ساعت 21:00 بیش‌ترین بازخورد را داشت و  تغییر ساعت پخش، دستور شبکه بود و ما ادامه دادیم تا رمضان سال 1400 دوباره تصمیم گرفته شد که برنامه را هر روز روی آنتن ببریم و از هفته‌ای یک بار پخش و بازپخش آن که چهارشنبه‌ها ساعت 21:00 پخش می‌شد، رسیدیم به ساعت 16:00 که هر روز برنامه به صورت ثابت در رمضان پخش شد و تا اواخر خرداد ادامه داشت.

سال‌افزون به ساخت فصل سوم برنامه«همکار من» اشاره کرد و گفت: فصل سوم برنامه«همکار من» در  مرحله پیش تولید و آماده‌سازی آرایه است و درگیر موضوع‌یابی و مشخص کردن میهمانان هستیم و به خاطر جذابیتی که فصل دوم داشت پخش فصل سوم آن شهریور سال 1400 از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

وی ادامه داد: در ابتدای برنامه، ورودیه یک دقیقه‌ای داریم و به معرفی اجمالی میهمانان می‌پردازیم که میهمان امروز ما می‌خواهد به چه چیزی برسد که تلنگری است برای مخاطب که اگر دوست داشته باشد 25 موضوع را در«همکار من» دنبال کند.

سال‌افزون افزود: در«همکار من» دو بخش داشتیم که یک بخش استودیویی و خانوادگی است و میهمان با فردی از اقوامش فعالیت می‌کند. در بخش دیگر عوامل برنامه در محل کار میهمانان حاضر می‌شوند و کار آن‌ها را پوشش می‌دهند و شرایط کاریشان را به تصویر می‌کشند و تیتراژ پایانی برنامه.

تهیه‌کننده «همکار من»  به نشانی صفحه فضای مجازی برنامه اشاره کرد و گفت : نشانی ما در  صفحه مجازی hamkareman_tv5  و شماره پیامک برنامه 10000531 است و صفحه مجازی برنامه 1700 دنبال کننده دارد، 24 ساعت قبل از پخش برنامه، استوری و موشن گرافیک از میهمان برنامه ساخته و در صفحه مجازی روابط عمومی سیما و روابط عمومی سازمان قرار داده می‌شود.

همچنین در پایان برنامه ما دو بخش یک دقیقه‌ای از مهم‌ترین صحبت های مهم میهمانان را استخراج  می‌کردیم و فردای آن روز، تصاویر مربوط به پشت صحنه ضبط شده همان برنامه را با گرافیک متحد و همراه با نام تجاری شرکت در صفحه مجازی قرار می‌دادیم تا نشان دهیم در آن برنامه روایت تصویرش به چه صورت بوده است.

تهیه‌کننده«همکار من»  با اشاره به  تعامل کارآفرینانی که در برنامه حضور داشتند و  به لحاظ شغلی به هم مرتبط بودند، گفت: همواره تعامل خوبی میان میهمانان با عوامل برنامه شکل می‌گرفت و از تجربیات یکدیگر بهره‌مند می‌شدند و این اتفاق خوبی برای برنامه«همکار من» و میهمانان بود.

وی ادامه داد: در فصل اول برنامه ما یک چرم‌سازی و صادر کننده خاویار را با هم دعوت و به هم نزدیک کردیم تا بتوانند از همدیگر استفاده کنند. تولید‌کننده چرم از پوست ماهی بهره‌مند شد و با هم همکاری کردند.

وی خاطرنشان کرد: در صفحه فضای مجازی«همکار من» نام تولیدکننده و شماره تلفنش را در صفحه قرار می‌دهیم و هر کسی که دوست داشته باشد می‌تواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند و برای این تولیدکننده راهی برای تبلیغ باز می‌شود.

سال‌افزون از مجموعه روابط عمومی سازمان  که همیشه در فضای مجازی حمایت و پشتیبانی تبلیغات ما را برعهده داشته‌ و مدیر شبکه پنج و مدیر گروه اقتصاد که همواره وقت و انرژی گذاشته و دغدغه‌مند بوده‌اند، قدردانی کرد.

 

برنامه«همکار من» بذر امید را در دل مردم  کاشت

 مژده خنجری، مجری برنامه«همکار من» گفت: فصل اول برنامه«همکار من» در30 شب رمضان سال 1399 روی آنتن شبکه پنج سیما رفت. فروردین سال 1399 از گروه اقتصاد شبکه پنج با من تماس گرفته شد. در ابتدای کار وقتی نام اقتصاد به گوشم خورد نگران شدم، چون اقتصاد حوزه تخصصی من نبود و بیش‌تر در گروه علوم انسانی فعالیت داشتم.

خنجری ادامه داد: در جلسه‌ای که با مدیر گروه اقتصادی شبکه پنج و تهیه‌کننده برنامه«همکار من» داشتیم صحبت از این شد که این برنامه قرار است خانواده‌محور باشد نه اقتصادمحور و به عبارتی خانواده‌هایی را معرفی کند که در کنار هم کارآفرینی کرده‌اند.

 مجری برنامه«همکار من»  به وجه تمایز این برنامه اشاره کرد و گفت: تفاوت«همکار من» محوریت اقتصادی و میزان سرمایه اولیه بود. سرمایه در گردش نیز نداشتند! چه می‌شود پدر و فرزندی که در کنار هم زندگی می‌کنند، تصمیم می‌گیرند با هم کار کنند؟ و چه می‌شود که کارشان به موفقیت می‌انجامد؟

خنجری ادامه داد: ما در حوزه کارآفرینی خانوادگی  نمونه‌های خارجی موفق زیادی داریم، ولی در کشور ما هنوز جا نیفتاده ‌است و هنوز در کشور ما خانواده‌ها معتقدند که خانواده جدا و کار جدا باشد!

وی افزود: در فصل اول 30 شب رمضان، برنامه داشتیم واز 30 خانواده مختلف در حوزه‌های مختلف چون صنعت، طراحی لباس، تولید چرم و... دعوت کردیم و از آن‌ها پرسیدیم شما چطور می‌توانید مشکلاتتان را حل کنید و موفق باشید؟

مجری برنامه«همکار من» افزود: بعد از یک وقفه برای تغییر آرایه و تغییر محتوای برنامه و لوکیشن، فصل دوم برنامه«همکار من» مهر سال 1399 با کمی تغییرات آغاز شد و تأکیدمان روی خانوادگی بودن بود! برنامه تنها گفت‌وگو محور نبود ! 8 دقیقه مستند هم از زندگی و محل کار تهیه می‌کردیم.

وی خاطرنشان کرد : مناسبات روابط خانوادگی میهمانان را بررسی می‌کردیم و برای من که تاکنون برنامه‌های اجتماعی اجرا کرده‌ام تجربه جدیدی بود.

 مجری«همکار من»  با اشاره به اینکه این تنها برنامه ای بود که من به عنوان یک مجری، بدون اینکه همکار دیگری داشته باشم مجری اصلی برنامه بودم،گفت: برنامه«همکار من» یک چالش جدید برای من بود، به‌خصوص اینکه از جنبه‌های روان‌شناسی به میهمان‌ها توجه می‌کردم و این در گفت‌وگو، من را چند پله جلو می‌برد و از همه مهم‌تر با نویسنده و محقق و تهیه کننده خوب و کار بلدی که داشتیم، همه تلاش کردند این گفت‌وگو از حالت صرف خشک اعداد و ریاضی اقتصاد بیرون بیاید و شکل اجتماعی خودمانی پیدا کند و این برای من آموزنده بود.

خنجری تأکید کرد: ما توانستیم بذر امید را در دل مردم  بکاریم که بدانند برای شروع کار نیازی نیست با سرمایه زیاد و امکانات عجیب و غریب  آغاز کنند برخی از میهمان برنامه ما  از یک زیرزمین کوچک شروع کردند این قوه محرکه را به بیننده برنامه می‌داد.

سراغ سوژه‌هایی رفتیم که هم کارآفرین و هم خانوادگی بودند

 رضا محمدنیا، نویسنده و سوژه یاب برنامه«همکار من»  گفت: موضوع برنامه کارآفرینی خانوادگی بود، ما به سراغ سوژه‌هایی رفتیم که هم‌زمان دو ویژگی داشت: اول اینکه به عنوان کارآفرین موفق، ایده و خلاقیت داشتند و شغل ایجاد کردند، دوم در انتخاب سوژه‌ها، این کار به شکل خانوادگی  پدر و پسر، همسران در کنار یکدیگر یا نسل اندر نسل یک نشان تجاری را حفظ و گسترش دادند.

محمدنیا با اشاره به اینکه تلاش کردیم در گفت‌وگویی که مجری برنامه با میهمانان دارد قصه و قصه‌گویی اتفاق بیفتد،ادامه داد: این قصه‌گویی یک سیری را مطرح و بیننده را با آن داستان همراه می‌کرد، اینکه از کجا شروع کردند؟ چطور شروع کردند؟ با چه امکانات و ابزاری شروع کردند؟ چه میزان پول در این واقعیت مؤثر بوده؟ یا ایده‌پردازی و خلاقیت و سختکوشی کارشان را پیش برده‌است!

نویسنده«همکار من» افزود: در برنامه به اهمیت نقش خانواده پرداختیم و اینکه چقدر با خانواده بودن و با خانواده کار کردن در توفیق این پروژه، کسب و کار تأثیر داشته است! و اگر با همسرش کار نمی‌کرد و با غریبه کار می‌کرد، آیا باز هم به این توفیقات دست پیدا می‌کرد یا خیر؟

محمدنیا با اشاره به اینکه قبل از دعوت از کارآفرینان خانوادگی، تلفنی و حضوری با تمام خانواده‌ها مصاحبه می‌شود، گفت: میهمانان برنامه پس گفت‌وگو با مدیر گروه اقتصادی شبکه پنج سیما و با صلاحدید ایشان انتخاب می‌شدند و برنامه روی آنتن می‌رفت. سعی می‌کردیم میهمانان برنامه داستان جذابی برای گفتن داشته باشند و میهمان‌هایی انتخاب شوند که بیان خوبی داشته باشند و بتوانند قصه را به خوبی بازگو کنند.

 

گزینش میهمانان«همکار من» براساس خانوادگی بودن کسب وکار آنان بود

 فائزه زنگنه، مجری طرح و  سوژه‌یاب«همکار من»  گفت: در فصل اول، همکاری با مجموعه«همکار من» قدری برایم مشکل بود، زیرا تجربه اول بود، ولی در فصل دوم تلاش کردیم از کارآفرینانی در برنامه دعوت کنیم که داستان را به خوبی روایت کنند و تجربه خود را در اختیار مخاطبان برنامه بگذارند.

وی ادامه داد: تعدادی از میهمان ما از رصد کردن در فضای مجازی انتخاب شدند که در ابتدا با مصاحبه تلفنی رزومه ای از آن‌ها گرفته می‌شد و اولین نکته که در گزینش اهمیت داشت این بود که خانوادگی این کسب و کار را انجام بدهند و به یک نقطه موفقی رسیده باشند و بتوانند تجربیات مفید خود را انتقال دهند!

زنگنه افزود: در فصل اول از 30 میهمان و برای فصل دوم از 50 میهمان در برنامه دعوت کردیم، بخشی از میهمان‌ها نفراتی بودند که به قله موفقیت رسیدند و تجربیاتشان را به نسل‌های بعدی انتقال می‌دادند و حتی برخی از کارآفرینانی که به برنامه دعوت می‌شدند نسل‌های دوم و سوم بودند.

وی ادامه داد: بخشی از میهمانان در میانه راه موفقیت بودند و نیاز به حمایت داشتند و ما سعی کردیم در این برنامه تا جایی که می‌توانیم از آن‌ها حمایت کنیم تا مسیرشان را به صورت بهتری ادامه دهند.

زنگنه درباره نحوه انتخاب و گزینش میهمانان برنامه گفت: سوژه‌ها را هم در جلساتی که با مدیران شهرک صنعتی، مدیران پارک علم و فناوری که شرکت‌های دانش بنیان در آن قرار دارند و رصد کردن فضای مجازی انتخاب می‌کردیم.

زنگنه افزود‌: پیشینه این کارآفرینان در اختیار مدیرگروه اقتصاد شبکه پنج سیما قرار می‌گرفت و ایشان هم با این کارآفرینان جلساتی برگزار می‌کردند. اگر چنانچه از نظر مدیر گروه اقتصاد قابل قبول بود، بعد از انتخاب، در اتاق فکری مرکب از نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده و مجری حضور می‌یافتند.

وی ادامه داد: زمانی که میهمانان با نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده و مجری گفت‌وگو می‌کردند، داستانشان را می‌نوشتیم تا روز ضبط که کارآفرینان در لوکیشن برنامه داستان را روایت کنند و به سؤالات مجری برنامه پاسخ بدهند و در نهایت، برنامه ضبط شود.

زنگنه خاطرنشان کرد: در فصل سوم«همکار من»  تحقیقاتمان را گسترده‌تر کردیم تا بتوانیم نفرات بهتری را برای فصل سوم انتخاب کنیم.

 

امتیاز شما