امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
یادی از درگذشتگان سریال تلویزیونی مختارنامه به بهانه بازپخش آن
یادی از درگذشتگان سریال تلویزیونی مختارنامه به بهانه بازپخش آن

از مختار تا آسمان

مشاهده ۷۴۰
۱۴۰۰/۰۶/۰۷- ۰۸:۴۳
تعداد بازدید:740

با هر بار بازپخش مجموعه تلویزیونی«مختارنامه» علاوه بر تجدید خاطره با جهان ملموس داستانی - تاریخی سریال، فرامتن‌هایی نیز متولد و به مجموعه خاطرات بینندگان تلویزیونی افزوده می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،  از دست رفتن برخی از بازیگران این مجموعه دیدنی یکی از همین فرامتن‌ها البته از نوع ناخوشایند آن‌هاست که ظرف یک سال و نیم گذشته با آغاز همه‌گیری جهانی کرونا متأسفانه شدت گرفته است.

اولین بازیگری که طوفان ترسناک کرونا او را از کلیت خاطرات نمایشی و حافظه«مختارنامه‌ای»مان گرفت زنده یاد کریم اکبری مبارکه بود؛ بازیگری که خاطرات بسیاری از او در نقش های مکمل تلویزیونی و سینمایی داشتیم، از«ابن ملجم مرادی» در مجموعه تلویزیونی« امام علی (ع) » تا صاحبخانه مهربان فیلم سینمایی« قندون جهیزیه» و سرانجام همین سریال«مختارنامه» که نقش یکی از سرداران با وفای مختار یعنی«بن شمیت» را بازی می‌کرد و حتی مجموعه خاطره‌انگیز« تئاتر نوجوان» یعنی همان بچه‌های بااستعداد جنوب شهری که در خرابه محله‌شان نقش اولیای مدرسه و ماجراهای تحصیلی‌شان را بازآفرینی می‌کردند و کریم اکبری مبارکه کارگردان خلاق آن مجموعه بود. این بازیگر دوست داشتنی که از قضا حالت چهره‌اش بیش‌تر حس خشونت را منتقل می‌کرد و فهرست حضورش در تئاتر، سینما و تلویزیون بسیار بیش از این چند نمونه ذکر شده است در حالی که مشغول بازی در پروژه نمایشی«جشن سربرون» بود به کرونا مبتلا شد و  در هشتمین روز از هشتمین ماه سال گذشته ناباورانه در گذشت.

دومین بازیگر این سریال که از جمله چهره‌های سرشناس عرصه  بازیگری و از استخوان خرد کرده‌های این عرصه هم به حساب می‌آمد زنده یاد پرویز پورحسینی بود که نقش مکمل«میثم تمار» را با مهارت هر چه تمام تر بازی کرد. پورحسینی به واسطه چندین دهه حضور مستمر در صحنه نمایش، قاب تلویزیون و پرده سینما خاطرات بسیاری برای مخاطبان آثار نمایشی به یادگار گذاشته است که از میان آن‌ها می‌توان به نقش«دکتر فاستوس» در تله تئاتری به همین نام، نقش حضرت ذکریا در سریال مذهبی« مریم مقدس»، نقش دکتر امین خانواده قجری در مجموعه مناسبتی«شب دهم» و انبوهی از دیگر نقش‌های درخشان را برشمرد که همگی در حافظه نمایشی ما به یادگار مانده‌اند.

بیژن افشار، دیگر بازیگر مجموعه«مختارنامه» بود که در روز بیستم اردیبهشت امسال پس از دو هفته بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا جان به جان آفرین تسلیم کرد. این بازیگر فقید را که از جمله فعالان امور صنفی عرصه تئاتر هم به حساب می‌آمد  پیش از نقش‌آفرینی در سریال«مختارنامه» با بازی در نقش «ایرج میرزا» در مجموعه تلویزیونی«شهریار» به یاد می‌آوریم. مرحوم افشار در«مختارنامه» در نقش«محمد بن اشعث» ظاهر شد که یکی از نقش‌های مکمل پررنگ این مجموعه به حساب می‌آمد. «محمد بن اشعث» یکی از سرداران سپاه زبیری و از جمله مخالفان سرشناس قیام مختار بود که در یک سکانس تماشایی که ادای دین میرباقری به فیلم سینمایی«محمد رسول‌الله (ص)» ساخته مصطفی عقاد هم به حساب می‌آمد در میانه نبرد گروه عجمانِ سپاه مختار با لشکر زبیری به ضرب نیزه یکی از افراد عجم از پا در آمد، همانگونه که در ساخته درخشان عقاد، ابوجهل سوار بر اسب در حالی که بر مسلمین می‌تاخت به ضرب نیزه یکی از افراد زخمی سپاه اسلام به هلاکت رسید.

علاوه بر چهره‌هایی که بر اثر ابتلا به کرونا از گنجینه خاطراتمان از این سریال از دست رفتند، «میرصلاح حسینی» دیگر بازیگر این سریال نیز در ماه‌های اخیر از میان ما رفت. همین‌طور «مسعود ولدبیگی» که علاوه بر طراحی گریم سریال در نقش رهبر خوارج مکه نیز بازی کرده بود، در کمال حیرت و ناباوری از میان ما پرکشید. همین‌طور ظرف بازه زمانی 11ساله‌ای که از پخش آغازینش می‌گذرد بازیگران بسیار دیگری را هم از دست داده است.  داوود رشیدی، نقش‌آفرین شخصیت نعمان بن بشیر انصاری، ولی الله مومنی، بازیگر نقش شرحبیل بن ذی کلاع، سردار سپاه ابن زیاد، ماه چهره خلیلی، بازیگر نقش همسر عمر بن سعد، انوشیروان ارجمند، ایفاکننده نقش رفاعه بن شداد، عزیزالله هنرآموز، بازیگر نقش کاتب درالاماره کوفه، عباس امیری، بازیگر نقش عامر بن مسعود، نخستین حاکم زبیری کوفه، رضا خندان، نقش‌آفرین نقش سنان بن انس نخعی، احمد علامه دهر، بازیگر نقش عبدالرحمان بن شریح از یاران باوفای مختار ثقفی، مهدی تقی‌نیا، ایفاگر نقش بن وهب از جمله سرداران فریب خورده لشکر مختار، حسین محب اهری، بازیگر نقش ابوبصیر، ولی‌الله شیراندامی، بازیگر نقش سلیمان بن صرد خزاعی، پروین سلیمانی، هنرمند خالق نقش سلیمه و بازیگران گمنام تری همچون عباس وفایی، ابوالقاسم پور شکیبایی، فاضل اجبوری، رضا آقا ربیع، نقی سیف جمالی و محمد پور ستار چهره‌های دیگری هستند که با رفتن خود سال به سال فرامتنی غمناک به بازپخش سریال دیدنی«مخنارنامه» افزوده‌اند. روحشان قرین آرامش

 مازیار معاونی

 

امتیاز شما