امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

تحلیل آثار رومن گاری در «هزارتوی داستان» رادیو نمایش

مشاهده ۲۲۸
۱۴۰۰/۰۶/۰۹- ۱۲:۰۴

برنامه «هزارتوی داستان» رادیو نمایش، این هفته به آثار رومن گاری، یکی از نام آورترین و البته عجیب ترین نویسندگان روسی تبارِ ادبیات فرانسه می‌ پردازد.

به گزارش روابط عمومی  رسانه ملی، رومن گاری، نویسنده ای با هفت اسم مختلف است که ما او را با یکی از اسم های مستعارش یعنی رومن گاری می‌ شناسیم. از بین شش نام مستعارش که با آنها کتاب می نوشت، امیل آژار در برهه ای از زمان توانست گوی رقابت در نوشتن را از رومن گاری برباید و جایزه گنکور را از آن خودش کند. البته ده سال قبلش هم  با نام رومن گاری توانسته بود این جایزه را برنده شود. بنابراین او تنها نویسنده ای است که توانسته قانون جایزه گنکور که فقط باید یکبار به نویسنده ای تعلق پیدا کند، را نقض کند. اما هویت امیل آژار تا بعد از مرگ رومن گاری، که در کتاب «زندگی و مرگ امیل آژار» برملا شد، بر همه پوشیده مانده بود. 

رومن گاری علاوه بر نویسندگی رمان و داستان کوتاه، دیپلماتی موفق بود و تجربه کارگردانی فیلم را هم در کارنامه کاریش به ثبت رساند. همچنین در جنگ جهانی دوم با عنوان هوانورد هم از خودش نامی‌ به یادگار گذاشته است.

در برنامه «هزارتوی داستان» 11 شهریور،  بهناز بستاندوست داستان« همشهری کبوتر» نوشته رومن گاری را روایت کرده و در بخش کارشناسی همراه با کیهان بهمنی به تحلیل و بررسی این اثر می‌پردازند.

گویندگی زندگینامه گاری را رضا عمرانی روایت کرده و تهیه کنندگی برنامه برعهده ژاله محمدعلی است که ساعت 21 روی آنتن رادیو نمایش می رود.

امتیاز شما