امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
نشست هم‌اندیشی نقش سمن‌ها در تنظیم‌گری اجتماعی برگزار شد
نشست هم‌اندیشی نقش سمن‌ها در تنظیم‌گری اجتماعی برگزار شد

تنظیم‌گری اجتماعی با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد

مشاهده ۱۶۳
۱۴۰۰/۰۶/۲۱- ۰۸:۲۰
تعداد بازدید:163

اولین نشست هم‌اندیشی نقش سمن‌ها در تنظیم‌گری اجتماعی با حضور مدیران ساترا و نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد در محل سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر(ساترا) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این نشست با هدف تبیین و بررسی نقش و ضرورت تنظیم‌گری اجتماعی و چگونگی مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد با حضور سید محمدصادق امامیان، رئیس سازمان ساترا، صالح اصغری، مدیر کلینیک سلامت ذهن فضای مجازی (سایه‌سار امید)، علیرضا باستانی، مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران (انسان)، طاهره پژوهش، مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان، محمدمهدی حبیبی، مدیر جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی (فمپ)، محمود علی‌پور، رئیس انجمن تخصصی کودک و رسانه و جمعی از گروه‌های مردم‌نهاد در ساترا برگزار شد.

 همکاری دوطرفه ساترا و گروه‌های مردم‌نهاد

 در این جلسه امامیان، رئیس ساترا با بیان این نکته که دامنه حوزه فعالیت‌های اجتماعی ساترا ابعاد مختلفی دارد، گفت: همکاری ما و گروه‌های مردم‌نهاد می‌تواند به دو شیوه سلبی و ایجابی تعریف شود. بعضی اوقات، تمرکز و نگهبانی از انتشار محتوای مضر، اهمیت می‌یابد و گاهی نیز نگاه ایجابی و طرح مطالبات نهادهای مردمی‌به عنوان دیده‌بان منافع عمومی دارای اهمیت است. وی با تاکید بر نگاه ساترا به رویکرد تنظیم‌گری اجتماعی ادامه داد: در نگاه ساترا رویکرد اجتماعی، جایگاهی مهم دارد، زیرا ابزارهای تنظیم‌گری محدود است، ولی مطالبات اجتماعی در حوزه دغدغه‌های مترقی جامعه، می‌تواند تعیین‌کننده مسیر و همواره‌کننده راه صنعت صوت و تصویر فراگیر باشد.  امامیان افزود: نهادهای مردمی‌ بعضا دارای درخواست‌هایی هستند که خواسته‌های نهادهای حاکمیتی نیست. محدوده نهاد حاکمیتی، قانون است بنابراین نقش گروهای مردم‌نهاد بسیار مهم است به همین علت قسمت عمده تمرکز ما باید در حوزه ایجابی باشد.

 رئیس ساترا تاکید کرد: پاسخ‌گو کردن رسانه‌های بخش خصوصی، به افکار عمومی و گروه‌های دارای مشروعیت عمومی، امری مهم است.  امامیان استفاده از ابزارهای اجتماعی را روندی متداول در ساترا عنوان کرد و گفت: ساترا یکی از مجموعه‌هایی است که به نسبت سابقه فعالیت خود در حوزه نرم، بسیار خوب عمل کرده است. ساترا از ابزارهای اجتماعی استفاده کرده است و در همین خصوص هزینه اجتماعی این ابزارها باید بالا بروند به شکلی که تخلف باید هزینه اجتماعی داشته باشد.  رئیس ساترا در پایان، اهداف برگزاری جلسات هم‌اندیشی نقش سمن‌ها در تنظیم‌گری اجتماعی را برشمرد و گفت: هدف ما از تشکیل این جلسه و جلسات بعدی، مشخص شدن حوزه کاری، رسیدن به همفکری و چارچوب‌های مشترک و در نهایت ورود به حوزه عملیاتی مشترک است به طوری که در زنجیره ارزش رسانه‌ها، بتوانیم جایگاه خود را پیدا کنیم.

  ایجاد مصونیت کاربران در برابر آسیب‌ها با سواد رسانه‌ای

در ادامه، علی سعد، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا با اشاره به نوظهور بودن پدیده تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر، اهمیت گروه‌های مردم‌نهاد و تاثیر آن‌ها را امری مهم دانست و گفت: گروه‌های مردمی ‌با طرح مطالبات و دغدغه‌های خود می‌توانند اثرگذاری بالایی در تعیین مسیر و ریل‌گذاری عملکرد بسترها داشته باشند و این مسئله هم‌اکنون در کشورهای مختلف دنیا خود را نشان داده است.

 مشارکت سمن‌ها در تنظیم‌گری رسانه‌ها ارتقا می‌یابد

احمد آذرسا، مدیر کل توسعه شبکه تنظیم‌گران سازمان ساترا نیز در خصوص اقدامات صورت گرفته برای جلب مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد با اشاره به راه‌اندازی سامانه ساپرا و پویش هم‌رای تصریح کرد: نشست هم‌اندیشی سازمان‌های مردم‌‌نهاد در حوزه تنظیم‌گری با هدف دریافت نظرات مردم نهادها و در ادامه تشکیل کارگروه تنظیم‌گری اجتماعی برگزار شده است و به صورت سلسله‌وار ادامه دارد و مشارکت سمن‌ها در تنظیم‌گری رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی ارتقا می‌یابد. در این زمینه ساترا، یاریگر میز مددکاری اجتماعی سازمان‌های مردم‌نهاد برای کمک به آسیب دیدگان فضای مجازی خواهد بود. آذرسا در ادامه از همه تشکل‌های مردمی و سمن‌ها برای همکاری و مشارکت دعوت کرد. سمن‌ها می‌توانند برای همکاری اطلاعات خود را ارسال کنند یا با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۳۴۵۲۴۵ تماس بگیرند. در این جلسه نماینده گروه‌های مردم‌نهاد با طرح مطالبات خود از ساترا در خصوص توجه به بازنمایی کودکان کار در سریال‌ها، شیوه نمایش آسیب‌های اجتماعی در تولیدات رسانه‌ای، ارائه تصویری مطابق با واقعیت‌های روز از فعالیت‌های معلولان و... درخواست کردند این جلسات تا حل مسائل این حوزه ادامه یابد.

امتیاز شما