امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

استفاده از نقوش اسلامی در طراحی لباس سوژه «زرجامه» رادیو فرهنگ

مشاهده ۱۴۰
۱۴۰۰/۰۶/۲۲- ۰۰:۱۲

برنامه «زرجامه» شبکه رادیویی فرهنگ، امروز به بررسی اثربخشی فرهنگی و زیبایی نقوش سنتی ایرانی-اسلامی در طراحی لباس اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «زرجامه» امروز ۲۲ شهریور با حضور دکتر حدیدی، اهمیت و نقش استفاده از نقوش اسلامی در طراحی بررسی می‌ شود.

لباس علاوه بر پوششی برای بدن، به عنوان نمادی از فرهنگ و هویت ملی در هر جامعه محسوب می‌ شود. به عبارت دیگر لباس یکی از مهمترین نمادها و مولفه‌های فرهنگی در یک کشور است.

یکی از مهم ترین مولفه‌های مرتبط با هویت، پوشاک افراد جامعه است که بی شک با دیگر عناصر، ارتباطی تنگاتنگ دارد، از آنها اثر می‌ پذیرد و بر آنها اثر می‌ گذارد.همچنین هنر در یک ارتباط دو سویه با فرهنگ، از آن تاثیر می‌پذیرد و بر آن اثر می‌گذارد .نقش آفرینی و هنرنمایی در تزئین پارچه و لباس با استفاده از ویژگی‌های منحصر به فرد هنرهای سنتی، سابقه ای کهن در ایران دارد. امروزه بیشترین محل استفاده از هنرهای تزیینی زیر مجموعه نساجی سنتی، تزئین پوشاک است.

در برنامه «زرجامه» با فرض بر اینکه بین فرهنگ و نقوش سنتی استفاده شده در پوشاک زنان از لحاظ معنا و مفهوم رابطه ای وجود دارد، به این موضوع که معنا و مفهوم نقوش سنتی در لباس چه اهمیتی دارد؟، پرداخته می‌ شود.

نوع و نحوه به کارگیری هنرها و نقوش سنتی و رموز موفقیت هنرهای سنتی، بررسی نقوش سنتی ایرانی و‌ اسلامی در طراحی مد و لباس از جمله محورهایی است که این برنامه به آنها اشاره می‌ کند.
برنامه «زرجامه» را می توانید دوشنبه‌ها ساعت ۱۶ از شبکه رادیویی فرهنگ بشنوید.

امتیاز شما