امروز سه شنبه  ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
با سازندگان برنامه «آیینه‌داران» که با موضوع قیام امام حسین(ع) از شبکه چهار پخش می‌شود
با سازندگان برنامه «آیینه‌داران» که با موضوع قیام امام حسین(ع) از شبکه چهار پخش می‌شود

قیام امام حسین (ع) در قاب «آیینه‌داران»

مشاهده ۴۲۵
۱۴۰۰/۰۶/۲۲- ۱۵:۰۸
تعداد بازدید:425

دست‌اندرکاران برنامه«آیینه‌داران» می‌گویند تلاش شده در این برنامه با استناد به پژوهش‌هایی عمیق و دقیق و به دور از احساس و شعار زدگی، راه رستگاری رهروان مکتب امام حسین(ع) روایت شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «آیینه‌داران» نام کتابی از نویسنده‌ای نام‌آشناست: محمدرضا سنگری که یکی از پر سابقه‌ترین پژوهشگران حوزه عاشورا به حساب می‌آید. این کتاب  منبعی بسیار مفید و مناسب برای شناخت اصحاب سیدالشهدا (ع) است؛ کتابی که  الهام‌بخش یکی از برنامه‌های موفق آیینی تلویزیون هم شده است.

برنامه‌ای هم نام همین کتاب که محرم سال 1400 مهمان شبکه چهار سیما شد و با پژوهش دقیق و بهره‌گیری از گرافیک و شکل متفاوت با دیگر برنامه‌های حوزه معارف، نظر مخاطبان را به خود جلب کرد.

تهیه‌کننده این برنامه می‌گوید: پژوهش‌محور بودن و مستند بودن، مهم‌ترین ویژگی«آیینه‌داران» است.

محسن داجر درباره شکل‌گیری این برنامه گفت: فکر این برنامه از خودمان بود. ما جمعی هستیم که گاهی می‌نشینیم و در حوزه‌های مختلف نیازسنجی می‌کنیم. حدود یک ماه و نیم به محرم مانده بود که  به این نتیجه رسیدیم که خوب است یک کار خوب درباره اصحاب امام حسین (ع) بسازیم. وی افزود: در میان صحبت‌هایی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که تاکنون در این باره خیلی کم اثر تولید شده است و اگر اثری هم تولید شده باشد  اثر جامع یا چشمگیری نبوده است.  وی ادامه داد: قیام عاشورا از آن دسته مسائلی است که هر سال یکی دو ماه روی آن متمرکز می‌شویم، ولی آنچنان اطلاعاتی درباره آن نداریم. ما تصمیم گرفتیم 40 برنامه درباره 40 یار وفادار امام حسین (ع) بسازیم.

داجر افزود: در این برنامه پژوهش‌محور، زدن حرف مستند برایمان اهمیت زیادی داشت. تصمیم گرفتیم به جای پرداختن به مباحث عاطفی به مباحث مستندی که از دل پژوهش بیرون آمده توجه کنیم.برای پژوهش‌محور بودن این کار به سراغ دکتر سنگری رفتیم که 15- 16 جلد کتاب با این موضوع دارد. برنامه را با محور پژوهش پیش بردیم و خوشبختانه به نتایج خوبی رسیدیم. وی درباره وجوه تمایز این برنامه ادامه داد: به نظر من این برنامه در دو زمینه قابل توجه بود. یکی اینکه تا به حال برنامه‌‌ای با این کیفیت و دقت درباره اصحاب امام حسین (ع) ساخته نشده است، ولی ما نام 23 یا 24 نفر از اصحاب را بردیم و دوم اینکه تنها روایت‌هایی را مطرح کردیم که از دقت و مستند بودنشان اطمینان داشتیم.

داجر درباره ادامه دار بودن یا نبودن این برنامه در سایر مناسبت های مذهبی گفت: هر چه جلو رفتیم به این فکر افتادیم که برای مناسبت‌هایی چون فاطمیه هم از این جنس کارها بسازیم، ولی ساخت این جنس کارها، بسیار سخت است و حمایت جدی سازمان را هم می‌طلبد.  این تهیه‌کننده درباره جالب‌ترین بازخوردی که شنیده است، گفت: جالب‌ترین بازخوردی که گرفتیم، این بود که بسیاری می‌گفتند که ما شبیه هیئت می‌نشستیم و برنامه شما را نگاه می‌کردیم و این برایمان بسیار جالب و ارزشمند بود.

سیداحمد موسوی، مدیر گروه معارف شبکه چهار سیما درباره برنامه«آیینه‎داران» گفت: این برنامه با هدف معرفی شخصیت‌های واقعه عاشورا طراحی شد.  مهم‌ترین نکته و ویژگی آن، پژوهش‌محوری است و تلاش شده با خبره‌ترین عاشورا پژوهان کشور صحبت شود.

وی ادامه داد: توجه به حوزه مقتل‌خوانی  و معرفی مقتل‌های معتبر و مستند در قالب یک بخش توسط حجت‌الاسلام موسوی  از دیگر نکاتی است که در«آیینه‌داران» به آن توجه شده است.  وی ادامه داد: فکر اصلی برنامه از کتاب«آیینه‌داران» دکتر سنگری اخذ شده و تلاش عوامل بر این بوده است که به طراحی و تولید بخش‌های مرتبط با شخصیت‌های محوری بپردازند.

موسوی گفت: از مهم‌ترین نکات این برنامه، تولید آن  به دست گروهی  جوان و با انگیزه بوده است که تلاش کرده‌اند محتوای مناسبی هم در این حوزه تولید کنند.

اجرای این برنامه هم بر عهده حامد عسکری، شاعر و نویسنده کشورمان بوده‌است. عسکری می‌گوید: مردم اقبال زیادی به این اثر نشان داده‌اند و از بابت روی آنتن رفتن آن خوشحال است.

با وجود انواع رسانه‌ها و جنگ نرمی‌که دین و اعتقادات جوانان و نوجوانان را نشانه گرفته، تولید چنین برنامه‌های نو آورانه‌ای که افزون بر معرفی شخصیت‌های برجسته دینی بر بار معنایی اذهان بیفزاید، جای تشکر دارد.

 سحر قناعتی

 

امتیاز شما