امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

به «سرزمین من» در رادیو فرهنگ خوش آمدید

مشاهده ۷۳
۱۴۰۰/۰۶/۲۳- ۰۹:۱۳

نقش مردم در کنترل بیماری همه گیر در جوامع انسانی، سرسلسله ساسانیان، ضرب سکه در ایران باستان و ... موضوعاتی است که در برنامه امروز «سرزمین من» رادیو فرهنگ مطرح می شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، وقتی بحرانی اتفاق می‌ افتد، انتظار این است که برای مدیریت آن بحران و کنترل شرایطی که با آن مواجه هستیم، همه ظرفیت‌ ها به کار گرفته شود. بدون شک در بحرانی مثل کرونا که مهمترین راه مقابله با آن پیشگیری و رعایت دستورالعمل‌ های بهداشتی است، علاوه بر تصمیماتی که دولتمردان و مدیران مرتبط می‌گیرند، مردم هم نقش بسیار مهم و کلیدی دارند.
ما در بحران کرونا در پیک‌های مختلف مشاهده کردیم که وقتی تصمیمات خوبی گرفته شد و مردم هم رعایت کردند، میزان فوتی ما به زیر ۵۰ نفر در روز رسید. اما مجدد می‌بینیم که در روزهای اخیر به بالای ۵۰۰ نفر رسیده است. این یک پیام دارد و این پیام این است که مردم به هر دلیل خسته شده‌اند و برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آنگونه که باید خودشان را مسئول نمی‌ دانند که این موضوع نیز می‌ تواند دلایل متعددی داشته باشد. از آن جمله کاهش اعتماد به تصمیم گیران و فشارهای اقتصادی ناشی از بحران کرونا، که زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است که امروز در برنامه «سرزمین من» مطرح می‌شود.
بخش دیگر برنامه به بررسی سرسلسله ساسانیان و سیستم حکومتی ایجاد شده اختصاص دارد.
بنیان این شاهنشاهی یکپارچه را اردشیر بابکان بنا کرد. در دوران این شاهنشاهی بود که سرزمین‌های ایرانی شرقی، که زیر فرمان کوشانیان بودند، و سرزمین‌های ایرانی غربی، که زیر فرمان اشکانیان بودند، برای اولین بار پس از سقوط هخامنشیان، زیر فرمان یک شاهنشاهی در آمده و در یک سایه یک پرچم با یکدیگر متحد شدند. پایتخت ایران در این دوره، شهر تیسفون در نزدیکی بغداد در عراق امروزی بود و جامعه ساسانی به چهار طبقه موبدان، جنگاوران، دبیران و پیشه‌وران تقسیم می‌ شد. دین رسمی دولت ساسانی مزدیسنا بوده و اوستا و زند منابع اصلی حقوقی و دینی حکومتی محسوب می‌شدند. دودمان ساسانی، چهار سده بر بخش‌های بزرگی از آسیای غربی، آسیای میانه، آسیای جنوبی، بخش‌های کوچکی از اروپا و برای مدت کوتاهی بر شمال آفریقا فرمان راند.
همچنین برنامه «سرزمین من» به موضوع ضرب سکه در ایران باستان و نقش آن در کسب و کار و تجارت می‌پردازد.
در زمان‌های گذشته، ضرب سکه‌های ایرانی همیشه رواج نداشته است. از زمانی که این اقدام آغاز شد، سکه‌ها به عنوان وسیله ای برای تبلیغات حکومتی یا دینی ضرب می‌شدند و به ندرت به عنوان وسیله ای ثابت برای تسهیل کسب و کار به کار گرفته می‌ شد. در نتیجه، ارائه شرح کامل تاریخ ضرب سکه‌های ایران به طور مشخص امکان پذیر نیست. در طول تاریخ، مردم به تدریج متوجه کاربرد واقعی پول شدند. پس از رسیدن به این آگاهی، آنها شروع به تبادل پول برای کالاها کردند. در نتیجه، ضرب پول به عنوان هنر و مهارت تولیدی توسط حکومت های محلی و مرکزی آغاز شد.
برنامه «سرزمین من» کاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ است که به تهیه کنندگی امیررضا راز ساعت ۱۲:۴۰ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز پخش می‌شود.

امتیاز شما