امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

راهیابی آثار تلویزیونی و رادیویی رسانه ملی به بخش نهایی جشنوارهABU Prizes 2021

مشاهده ۱۸۵
۱۴۰۰/۰۶/۲۳- ۱۱:۳۷

از میان آثار رادیویی و تلویزیونی ارسالی صدا و سیمای کشورمان به جشنواره اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا- اقیانوسیه ABU Prizes 2021، یک اثر تلویزیونی و سه اثر رادیویی توانستند به بخش نهایی این جشنواره راه یابند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره‌های بین المللی امور بین الملل رسانه ملی، مستند «پیله» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد کارت، تولید شبکه مستند توانست در بخش چشم انداز تلویزیونی این جشنواره به مرحله نهایی راه پیدا کند. این مستند با مضمونی اجتماعی سعی دارد، نگاه افراد جامعه را به کسانی که از بیماری اعتیاد و مواد مخدر بهبود یافته اند، تغییر دهد.

پیش از این نیز، در بخش آثار رادیویی، «فرزند گور» در بخش مستند نمایشی به تهیه کنندگی سونیا سعادت فر از شبکه استانی گلستان، «سهم ناشنوایان از دنیای ما» در بخش آنونس خدمات اجتماعی CSA به تهیه کنندگی مرتضی میلانی از رادیو سلامت و «آرتیست» در بخش نمایش بلند رادیویی به تهیه کنندگی مهدی آذری از شبکه استانی گیلان به بخش نهایی آثار رادیویی سازمان در جشنواره اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا- اقیانوسیه راه یافتند. 

«فرزند گور» روایت معلمی است که در یکی از روستاهای دور افتاده استان گلستان با وجود دانش آموزان بسیار سرکش _ که هیچ معلمی نمی توانست بیشتر از چند ماه در کلاسشان دوام بیاورد_ وارد شد و ۱۵ دقیقه آخر کلاس را به داستان خوانی اختصاص داد. از میان آن داستان‌ها، افسانه معروف گوراوغلی مورد توجه بچه‌ها قرار گرفت و قهرمانی‌ها و انسانیت شخصیت اصلی آن افسانه باعث تغییر دانش آموزان شد و آنها تبدیل به دانش آموزانی نمونه شدند.

«سهم ناشنوایان از دنیای ما» به استفاده از ماسک، در ایام همه گیری بیماری کرونا و مشکلاتی که در برقراری ارتباط افراد ناشنوا با سایرین ایجاد می‌شود، اشاره دارد.

«آرتیست» هم درامی در ستایش رادیو است، داستانی که با عبور از محدودیت قوانین کلاسیک درام رادیویی، به روایتی مبتنی بر رئالیسم جادویی دست پیدا می‌کند.

نگاه امیدوارانه به زندگی

بنا بر فراخوان رسمی جشنواره اتحادیه رادیوتلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه با عنوان ABU Prizes 2021 روند دریافت، انتخاب و آماده‌سازی تولیدات رادیویی و تلویزیونی در امور بین‌الملل سازمان صدا و سیما از اسفند1399 آغاز شد. در فراخوان امور بین‌الملل این رسانه، در مجموع 500 اثر تلویزیونی و رادیویی (تعداد 231 برنامه تلویزیونی و 269 برنامه رادیویی) از معاونت‌های صدا، سیما، سیاسی، برون‌مرزی و استان‌ها به دبیرخانه این جشنواره در امور بین الملل ارسال شد و در یک فرایند سه‌ ماهه با همراهی داوران و کارشناسان مجرب، 16 اثر در زمینه‌های تخصصی رادیویی و تلویزیونی و محتوای دیجیتال به‌عنوان آثار نهایی منتخب سازمان صدا و سیما انتخاب شدند. آثار تلویزیونی در هفت زمینه داستانی، مستند، سرگرمی، کودک، ورزشی، گزارش خبری، چشم‌انداز، و آثار رادیویی نیز در 9 زمینه نمایشی بلند (درام)، نمایشی کوتاه، مستند نمایشی، مستند، گزارش خبری، برنامه زنده گفت و گو محور، تبلیغات اجتماعی و فرهنگی، چشم‌انداز و محتوای دیجیتال در این جشنواره حضور یافتند.

زمینه (تِم) جشنواره امسال «امید» است که نگاه امیدوارانه به زندگی آینده و تلاشی برای ایجاد ثبات و پایداری در زندگی اجتماعی به شمار می آید. این موضوع محور انتخاب آثار در زمینه چشم انداز جشنواره است.

جشنواره رادیویی و تلویزیونی اتحادیه رسانه‌های آسیا و اقیانوسیه یکی از معتبرترین رویدادها در نوع خود است. اتحادیه رسانه‌ای آسیا و اقیانوسیه موسوم به ABU با بیش از 260 عضو از 70 کشور جهان در چهار قاره و بیش از 3 میلیارد مخاطب در کشورهای مختلف، بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین تشکل رادیو تلویزیونی در جهان به شمار می‌رود.

امتیاز شما