امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
آغاز اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در تبریز
آغاز اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در تبریز

بازنمایی مناسب رسانه‌ای پیرغلامان حسینی

مشاهده ۲۱۰
۱۴۰۰/۰۶/۲۴- ۰۸:۲۷
تعداد بازدید:210

همزمان با سالروز شهادت کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی (ع)، هجدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در تبریز آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، آئین آغازین هجدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی با حضور 180 پیرغلام حسینی از از استان‌ها و شهرهای مختلف در محوطه مسجد کبود تبریز برگزار شد.

زنده نگه داشتن آیین‌ها و مناسک عاشورایی، معرفی گروه‌های مرجع متناسب با آیین‌های عاشورایی ، تجلیل از پیرغلامان و تقویت ظرفیت‌های گردشگری مذهبی از اهداف برگزاری این اجلاس سه روزه به شمار می‌رود.

تقویت مرجعیت اجتماعی مداحان حسینی

محمد مهدی رحمتی رئیس این اجلاس با قدردانی از حضور پیرغلامان از شهرهای مختلف ایران گفت: برگزاری اجلاس هجدهم در شرایط خاصی شکل گرفت. پس از وقفه یکساله که به دلیل شیوع بیماری کرونا مانع از برگزاری این اجلاس شده بود تصمیم گرفتیم اجلاس را با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار کنیم.

وی افزود: حضور پیرغلامان در میان ما غنیمتی است که باید به آن توجه شود و به منظور جلوگیری از توقف و فراموشی این سنت حسنه اجلاس را برگزارکردیم که البته به دلیل شرایط موجود، شیوه برگزاری را بازطراحی کردیم و سرعت عمل بسیار بالا از زمان تصمیم گیری تا هماهنگی و اجرای عملیات نقطه قوت این اجلاس به شمار می‌اید.

 رئیس بسیج سازمان با اشاره به درنظر گرفتن چهار هدف شاخص در برگزاری اجلاس هجدهم گفت: نخستین دلیل برگزاری این اجلاس بزرگداشت آیین‌های عاشورایی است که طی سالیان متمادی در بین مردم ایران و حتی مسلمانان جهان حفظ شده‌است.

رحمتی معرفی گروه‌های مرجع اجتماعی همراه با شاخص‌های فرهنگی و مذهبی را مهم ارزیابی کرد و گفت: این اجلاس به نوعی با معرفی و قدردانی از پیرغلامان حسینی سبب شناخت جامعه و معرفی گزینه‌های درست مذهبی به جوانان می‌شود.

وی سومین هدف برگزاری اجلاس هجدهم را توسعه گردشگری مذهبی در استان‌های مختلف از جمله آذربایجان شرقی دانست و گفت: امیدوارم این حضور به شناخت مخاطبان از ویژگی‌های مذهبی این استان کمک کند.

بازنمایی مناسب رسانه‌ای پیرغلامان حسینی چهارمین هدف این اجلاس بود که به گفته رحمتی یکی از وظایف رسانه ملی در قدردانی از پیرغلامان و مداحان است.

رئیس اجلاس هجدهم پیرغلامان حسینی در پایان با اشاره به حضور 180 مهمان داخلی و خارجی در این اجلاس گفت: ۲۰ نفر از پیرغلامان و خادمان حسینی از کشورهای هند، پاکستان، غنا، آرژانتین، آلمان، عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان و کنیا در هجدهمین اجلاس به میزبانی تبریز تجلیل می‌شوند.

******************

میزبانی برای ارادتمندان به امام حسین(ع)

مرتضی صفری مدیرکل صداوسیمای آذربایجان شرقی نیز با اشاره به میزبانی تبریز برای خادمان حسینی گفت: امروز مردم این شهر در فضایی تنفس می‌کنند که عطر دوستداران اهل بیت و خادمان حسینی در آن پیچیده است و امیدوارم این مراسم توشه چند روزه ما برای میزبانی از شما باشد.

وی افزود: امروز تبریز میزبان پیرغلامانی است که عصاره عشق و ارادت به مکتب امام حسین(ع) هستند و ارادش را کسانی که عمرشان را در این مسیر سپری کرده‌اند نشان می‌دهد.

صفری در پایان به تلاش ستاد برگزاری این اجلاس برای برگزاری اجلاس با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اشاره کرد و گفت: تلاش ما براین بوده که مهمانان اجلاس در فضایی مناسب حضور داشته باشند و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای ما اهمیت داشته‌است.

*********************

رنگ و بوی عشق و ارادت به امام حسین(ع)

استاندار آذربایجان شرقی در این مراسم قدردانی از گنجینه‌های معنوی که عمر خود را صرف ترویج آیین‌های ناب عاشورایی کرده اند را کاری ارزشمند خواند و تکریم و معرفی این بزرگان به جامعه را فرهنگ سازی و الگوسازی برای نسل آینده دانست.

محمدرضا پورمحمدی گفت: عشق و ارادت به ائمه در همه جای ایران‌زمین موج می‌زند و فرزندان این دیار، با محبت امام حسین(ع) قد می‌کشند و خواص نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

 وی با اشاره به اینکه فرهنگ عامه مردم ایران با نام اباعبدالله(ع) عجین شده است، افزود: هنرمندان عرصه‌های مختلف نیز با آفرینش‌های ناب‌شان، ارادت خود را به امام حسین(ع) نشان می‌دهند که در این میان، شعر جایگاهی ویژه دارد و ادبیات عاشورایی، از ناب‌ترین آفرینش‌های شاعران این دیار است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سابقه مرثیه‌سرایی و شعر عاشورایی در ادبیات فاخر فارسی به قبل از فردوسی بزرگ می‌رسد، گفت: خود حکیم طوس نیز برای عاشورا و کربلا شعر سروده و این سنت در طی قرون متمادی از سنایی مروزی، قوامی رازی تا محتشم کاشانی و تا به امروز ادامه یافته است.

 وی خاطرنشان کرد: جایگاه آذربایجان و زبان ترکی در بسط و گسترش ادبیات عاشورایی با هیچ منطقه‌ای قابل قیاس نیست و سوز و گداز شاعران، بصیرت و تحلیل عالمان و عشق و ارادت مداحان این سرزمین رنگ و بوی دیگری دارد.

 استاندار آذربایجان شرقی در پایان گفت: اگرچه شرایط کرونایی امکان برگزاری این اجلاس در مقیاسی که شایسته درگاه امام ‌حسین(ع) است را نداد، اما برنامه‌های ابتکاری و محتوای وزین آن شایسته قدردانی است.

برگزاری محافل روضه خانگی، وبینار تخصصی شهریار و ادبیات عاشورایی، اجرای آیین عزاداری سنتی تبریز ، برپایی محفل شعر عاشورایی، برش نهایی فرش فاخر قرآنی و رونمایی از گواهی ثبت دو عزاداری ویژه تبریز در فهرست آثار معنوی کشور از برنامه‌های این اجلاس است.

امتیاز شما