امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

مستند مبدع آموزش و پرورش جدید در کشور در «چراغداران»

مشاهده ۱۳۳
۱۴۰۰/۰۶/۲۴- ۱۱:۴۵

برنامه مستند «چراغداران» رادیو فرهنگ پنجشنبه ۲۵ شهریور، به معرفی توران میرهادی، مادری که به فرزندان ایران عشق می‌ورزید، اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه « چراغداران» 25 شهریور، بهروز رضوی داستان زندگی توران میرهادی، مبدع آموزش و پرورش جدید در کشور را روایت می‌ کند.

طی تاریخِ ادبی ایران، فراوان بوده‌اند افرادی که در حوزه‌هایی خاص، نامشان با نام‌ها یا موضوع‌ها و مفهوم‌هایی ویژه پیوند خورده است، به‌گونه‌ای که با ذکر هر یک از دو سوی این پیوند، سویِ دیگر آن به ذهن خطور می‌کند و تورانِ میرهادی یکی از آنهایی است که به محضِ شنیدنِ نامش، کودکی و ادبیات کودک و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان در خاطر نقش می‌ بندد.
توران میرهادی سال ۱۳۰۶ در شمیران تهران به دنیا آمد. پدرش سید فضل‌الله میرهادی و مادرش، زنی آلمانی به نام گرتا دیتریش بود. وی سال‌های دبستان را ابتدا به مدت کوتاهی در مدرسه آلیانس یا همان «اتحادِ» بعدی گذراند و بعد به مدرسه آذر واقع در سرچشمه رفت و سپس در دبیرستان نوربخش به تحصیل پرداخت و پس از آن در سال ۱۳۲۴ در رشته زیست‌شناسی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد. میرهادی هم‌زمان به طرز مستمع آزاد نیز از کلاس‌های استاد جبار باغچه‌بان و دکتر محمدباقر هوشیار برای فراگیری آموزش پایه و اصول آموزش و پرورش و نیز علوم پرورشی بهره می‌ برد که همین بهره‌مندی، سبب شد توران میرهادی راه خود را در زندگی و تحصیل بیابد.
وی روان‌شناسی و آموزش پیش‌دبستانی را در اروپا ‌نزد ژان پیاژه و هنری والون می‌ آموزد.
توران میرهادی استاد ادبیات کودکان، نویسنده و متخصص آموزش و پرورش و همچنین یکی از شخصیت‌های برجسته فرهنگی ایران محسوب می‌شود که بیش از ۶۰ سال در گستره آموزش و پرورش و در خدمت فرهنگ و ادبیات کودکان تلاش کرد.
همچنین میرهادی یکی از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک نیز بود و از ۱۳۵۸ خورشیدی تا اواخر عمرش سرپرستی تدوین و تالیف فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان را هم برعهده داشت.
سرانجام توران میرهادی پس از یک عمر تلاش و کوشش در زمینه آموزش و پرورش کودکان، در 18آبان 95 به رحمت حق پیوست. پیکر وی را در آستان مبارک حضرت امامزاده عبدالله (ع) شهر ری به خاک سپردند.‌
برنامه «چراغداران» به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی، ساعت ۱۲:۴۰ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

امتیاز شما