امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

بزرگداشت شهریار و روز شعر و‌ ادب در «جوانه‌ ها»

مشاهده ۱۶۷
۱۴۰۰/۰۶/۲۴- ۱۱:۴۶

رادیو فرهنگ در مجله «جوانه‌ ها» پنج شنبه ۲۵ شهریور، در آستانه روز شعر و ادب فارسی، یاد استاد شهریار را گرامی می دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، با نزدیک شدن به روز شعر و ادب فارسی و درگذشت استاد شهریار، این هفته برنامه «جوانه‌ ها» در بخش اصلی به بزرگداشت این شاعر بزرگ کشورمان اختصاص دارد.

روز بیست و هفتم شهریور ماه، سالروز درگذشت شهریار، شاعر کشورمان، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب پارسی نامیده شده است. در فرهنگ ما زندگی با شعر آغاز و با شعر بدرقه می‌ شود. کودک در گاهواره، لالایی می‌ شنود و از همان آغاز به شعر اُنس می‌ گیرد و پس از مرگ نیز، آرایه مزارش، شعری است که برایش می سرایند و چه بسا خود پیش از مرگ برای خویش شعری می سُراید. این آمیختگی ما با شعر و تأثیری که شعر بر فرهنگ و روحیات و رفتار ما می‌ گذارد، ضرورت پرداختن به آن و ضرورت پاسداری از حریم این عنصر اعجاز آفرین را بیشتر روشن می سازد.

از این رو برنامه «جوانه‌ ها» 25 شهریور، ضمن گرامیداشت یاد محمدتقی بهجت(شهریار)، موضوع اهمیت شعر ‌و ادبیات فرهنگ کشورمان را بررسی می‌کند. بر پایه این موضوع در بخش مشارکت فعال مخاطب، در برنامه این سوال که چگونه شعر بگوییم؟ مطرح می‌شود.

همچنین آیتم کتاب نیز به معرفی «خاطرات یک تابستان» نوشته ککلا مِگون با ترجمه غزال وکیلی اختصاص دارد. این داستان ماجرای یک تابستان خسته کننده است که قرار است به یک ماجراجویی بزرگ تبدیل شود، ماجرایی که رازهای عجیبی در دل خودش دارد.

«ما می توانیم» بخشی دیگر از مجله رادیویی «جوانه‌ها» است که این هفته به نقش خانواده در پرورش نوجوانان متعهد به مصرف کالای ایرانی اشاره دارد.
در آیتم معرفی مشاهیر برنامه «جوانه‌ ها» ، شنوندگان با محمود کیانوش، شاعر و‌ نویستده کودک و نوجوان آشنا می‌ شوند.

باور های مردم درباره تنقلات نیز موضوعی است که در بخش طنز برنامه به آن پرداخته می‌شود و بخش خوشمزه «جوانه‌ ها» نیز به آموزش کوکوی  لوبیا سبز  اختصاص دارد.
برنامه «جوانه‌ها» را به تهیه کنندگی و مشاور محتوایی مریم قاسمی ساعت ۱۵ به مدت ۳۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

امتیاز شما