امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

با پژوهشگر فرهنگ عامه در «هفت کوچه» آشنا شوید

مشاهده ۱۹۸
۱۴۰۰/۰۶/۲۴- ۱۳:۰۰

شبکه رادیویی فرهنگ روز پنجشنبه 25 شهریور در برنامه «هفت کوچه»، یاد ابوالقاسم انجوی شیرازی، پژوهشگر فرهنگ عامه را گرامی می دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سیدهادی موسوی‌نژاد، تهیه‌کننده و سردبیر برنامه رادیویی «هفت کوچه» گفت: موضوع اصلی «هفت کوچه» فرهنگ مردم است و همچنین سعی ما در این برنامه، این است که ارزش‌ ها و فرهنگ‌ های اقوام مختلف را به نسل‌های بعدی انتقال دهیم.

وی افزود: پنجشنبه 25 شهریورماه، مصادف با سالروز درگذشت سید ابوالقاسم انجوی شیرازی است، مردی که با فعالیت‌ های مستمر خود در طول حیاتش، افزون بر انتشار کتاب به قلم خود، مسبب تولید چهارده عنوان کتاب با موضوع فرهنگ مردم شد. به همین مناسبت در برنامه «هفت کوچه»  25 شهریور، یاد این پژوهشگر فرهنگ عامه گرامی داشته می‌ شود.
تهیه‌کننده برنامه «هفت کوچه» ادامه داد: سال 1340 بود که انجوی برای ارتقای سطح اطلاعات مردم از فرهنگ مردم و عامه، با کمک علی دشتی و محیط طباطبایی به رادیو راه یافت و برنامه‌ای درباره فرهنگ مردم را پی‌ریزی کرد. انجوی در ابتدای فعالیت خود، این برنامه را به مدت نیم ساعت در هفته و با نام «احساس و اندیشه» اجرا می‌ کرد، پس از تغییر زیاد عناوین این برنامه، سرانجام این برنامه با عنوان «سفینه فرهنگ مردم» نام گرفت و در اواخر سه ساعت تمام به آن اختصاص داده شده بود. این برنامه تا بهار 1358 ادامه داشت تا سرانجام انجوی بازنشسته شد.

سیدابوالقاسم انجوی شیرازی از چهل سالگی به کار گردآوری اسناد و حفظ و نگهداری روایات و میراث فرهنگی مردم پرداخت. وی مزکزی را بنیان نهاد که محلی برای پژوهش‌های فرهنگ عامه به‌شمار می‌ آید. عشق انجوی به فرهنگ مردم تا به جایی رسید که منزل شخصی وی در جمال آباد نیاوران پس از مرگش به موزه فرهنگ مردم تبدیل شده است.
گفتنی است برنامه «هفت کوچه» به تهیه کنندگی سیدهادی موسوی نژاد و همراهی سکینه ارجمندی، منوچهر آذری و عباس محبی، ساعت 9 به طور زنده و ساعت 18 تولیدی روی آنتن رادیو فرهنگ می رود.

امتیاز شما